Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali

Nebylo by nic špatného na tom, pokud by čínská firma zbohatnuvší díky svému umu přebírala neschopné konkurenty. Jenže tak to není, ani trochu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali

9.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nebylo by nic špatného na tom, pokud by čínská firma zbohatnuvší díky svému umu přebírala neschopné konkurenty. Jenže tak to není, ani trochu.

V listopadu loňského roku se dostaly na světlo světa informace, dle kterých se čínské Geely snažilo zatlačit na německý koncern Daimler, výrobce aut Mercedes-Benz, aby vydal nové akcie. Ty pak chtěl majitel Volva, výrobce londýnských taxíků či nejnověji Lotusu koupit za nižší než tržní cenu, což je hodně zajímavá praktika. Nedivíme se tak vůbec třícípé hvězdě, že delegaci poslala zase zpátky k Velké čínské zdi. Nicméně Geely evidentně není zvyklé brát „ne“ jako odpověď a snaží se dál.

Vyhozeni dveřmi se Číňané k Němcům vrací oknem a následují jejich „radu”, aby si akcie koupili na volném trhu. A to s jediným cílem - aby se stali největším samostatným akcionářem automobilky a mohli rozhodovat o její budoucnosti. Dle aktuálních informací proto Číňané již skoupili zhruba 3 procenta akcií Daimleru, za které měli zaplatit okolo tří miliard dolarů (cca 61,1 mld. Kč). V plánu mají navíc další nákupy, neboť chtějí překonat i společnost Kuwait Investment Authority s dnes největším, 6,8procentním podílem. Už teď je ale podíl Číňanů obrovský, například aliance Renault-Nissan, která s Dailmerem úzce spolupracuje, drží 3,1 procenta.

Geely to nedělá proto, aby německou stranu přesvědčilo o své zarputilosti, ale z ryzího kalkulu. Ve hře jsou elektrické technologie, po kterých Geely nadmíru touží. Čínská vláda preferuje elektromobilitu, tamním automobilkám pak samozřejmě nechybí levná pracovní síla i výrobní kapacity. Na trh proto míří jedna novinka za druhou, jejich technika ale zaostává a vyvinout vlastní na patřičné úrovni bude velmi drahé.

Pokud by se Geely stalo hlavním akcionářem Daimleru a dostalo své lidi na klíčové posty ve vedení firmy, mohlo by německý koncern snadněji vmanévrovat do vytoužené spolupráce, která by se věnovala právě výrobě elektromobilů. Tento krok třícípá hvězda dosud odmítala, a to proto, že již má uzavřené partnerství s automobilkou BAIC Motor a nevidí tak potřebu spolupracovat s její konkurencí. Toto odmítnutí ale Geely zjevně nebere v potaz, nakonec není rozhodnutí, které by nemohlo být zvráceno.

Můžeme se ptát, proč Geely takovou měrou touží po akciích Mercedesu a nenakupuje kupříkladu u Tesly, kde by vše mohlo být daleko snazší. Pokud se ovšem podíváme do historie, zjistíme, že pro šéfa čínské automobilky představuje německá značka celoživotní obsesi. Když Li Shufu firmu Geely zakládal, jeho snem bylo vyrobit „čínský Benz“.

Vůbec prvním vozem značky se proto stalo Geely Yi Hao známé také jako Geely Number 01. Představeno bylo v roce 1996, tedy jen pár měsíců poté, co do prodeje zamířil Mercedes-Benz třídy E W210, jehož karoserii Číňané bez skrupulí zkopírovali pomalu do posledního detailu. Svou kreaci založili na voze jiné čínské značky Hongqi, nedávno probírané Rudé zástavě.

Tento výrobce měl díky spolupráci mateřské automobilky FAW a Volkswagenu přístup také do skladů Audi. Konkrétně pak k modelu 100 C3, jenž se v podstatě dočkal jen nové masky a loga. S touto úpravou pak vydržel v prodeji do roku 2005, přestože Němci jej přestali nabízet již o šest let dříve. To ale nevadilo Geely, které si jeden kus čínské verze pořídilo.

Hongqi CA7200 následně zamířilo do továrny Geely, kde bylo odstrojeno ze všech venkovních dílů. Na jejich místo pak zamířila zcela nová karoserie, jež byla inspirována zmíněným Éčkem. Na výrobu byl použit laminát i ocel. Tím ale byly změny vůči dárcovskému vozu vyčerpány, neboť verze Geely použila i původní kola a při starém ponechala také interiér.

Jakkoliv šlo tedy o slepenec všeho možného, co bylo v Číně před dvaceti lety k mání, Li Shufu byl na „čínský Benz“ patřičně hrdý a jezdil s ním prakticky všude. K zahájení výroby tohoto vozu ale kupodivu nedošlo. A co je ještě překvapivější, časem zmizel v propadlišti dějin. Z toho se vynořil před 10 lety ve zbědovaném stavu, k renovaci ale již nedošlo.

Tím ale plagiátorství Geely neskončilo, jen začalo. Níže můžete vidět již produkční Geely 300, okopírovaný Mercedes třídy C, který následovala řada jiných aut, která jsme kdysi probírali v článku nazvaném Čínský automobilový sen aneb Jak se prokrást na výsluní. Psal se rok 2011 a měli jsme za to, že tato svérázná čínská strategie nemůže dále fungovat. Ale mýlili jsme se.

Teď je rok 2018 a Geely míří k ovládnutí firmy, která si kdysi patentovala první automobil. Ještě před 22 léty přitom šlo o výrobce ledniček, který se tehdy - a ještě mnoho let poté - zmohl akorát na kopírování „západních” aut. Nikdo mu v tom nezamezil a parazitováním na cizích nápadech vydělal miliardy, které teď používá ke koupi firem, jejichž patenty kdysi sám zneužíval. A to s cílem, aby jejich know-how využil znovu a pořádně, tentokrát ale zcela legálně. Není to... zvrácené?


Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali - 1 - Geely Number 01 prvni foto 01Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali - 2 - Geely Number 01 prvni foto 02Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali - 3 - Geely Number 01 prvni foto 03Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali - 4 - Geely Number 01 prvni foto 04
Geely Number 01 se nechalo inspirovat Mercedesem E W210, přičemž v roce 1996 na něj šéf značky Li Shufu byl patřičně hrdý

Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali - 5 - Geely Number 01 prvni foto 05
O deset let později však tento prototyp nezdobil žádné muzeum, místo toho se nacházel v tragickém stavu

Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali - 6 - Geely 300 01Zvrácený svět: čínští plagiátoři Mercedesů teď kupují firmu, na níž léta parazitovali - 7 - Geely 300 02
Model Geely 300 byl pro změnu klonem Mercedesu třídy C. Na ten byla automobilka tak pyšná, že jej zvěčnila i před svým tehdejším sídlem

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.