24 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci

V době, kdy na trh míří jeden nový tříválec za druhým s „ústy” plnými efektivity, čekal by je člověk i na vrcholu tohoto žebříčku. Nejsou tu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

24 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci

20.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

24 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V době, kdy na trh míří jeden nový tříválec za druhým s „ústy” plnými efektivity, čekal by je člověk i na vrcholu tohoto žebříčku. Nejsou tu.

Spotřeba automobilů je ostře sledovaný údaj. Nakonec nikdo nechce jezdit za více paliva, než skutečně musí, tedy alespoň v autě, které si nepořídí jen a pouze pro potěšení z jízdy. Obecně se dá říci, že spotřeba je nejvíce podstatná u kompaktů a u malých aut, neboť v jejich provozních nákladech hraje relativně největší roli. A také se dá očekávat, že si je kupují primárně lidé, kteří nemají zrovna miliony nazbyt.

Podobně je zbytečné dodávat, že katalogová spotřeba, zjištěná měřicí metodikou NEDC, realitě odpovídá jen velmi zřídka. „New European Driving Cycle” dává automobilkám velký prostor pro optimalizaci výsledků, eufemisticky řečeno. Po lopatě - do pravidel se vejde takové množství úprav, které ve skutečném světě nikdo dělat nebude, že čísla ani realitě odpovídat nemohou.

Proto vznikla v nová metodika měření spotřeby a proto se také z řady zdrojů můžete dozvědět o skutečné spotřebě paliva jednotlivých aut. Německý Auto Bild je jedním z nich. Kompakty jsme z tohoto hlediska probírali nedávno, dnes se pojďme podívat na malá auta, tedy segment B, kam se řadí např. Škoda Fabia, Ford Fiesta, Volkswagen Polo nebo Renault Clio.

Němci jsou pro čísla skutečné spotřeby dobrý zdroj, protože v rámci testů zkouší i spotřebu na jednom a tom samém okruhu už léta. Jeho délka je 160 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba je měřena dotankováním do plné nádrže. Na tomhle okruhu se měří i spotřeba starších aut, která vykázala velmi zajímavá čísla.


24 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 1 - uspoldti mapa trasy
Takto vypadá měřící okruh AutoBildu

Výsledek zcela naplňuje pojem „kombinovaná spotřeba paliva”, jak ho chápe většina normálních řidičů. Samozřejmě, řidiči se snaží o co nejnižší spotřebu a netáhnou třeba přívěs, ale pořád máme před sebou čísla reálných lidí na reálné silnici, s různým provozem i počasím. Tabulka ukáže 24 malých aut, jejichž motory mají objem od 0,9 do 1,6 litru.

Reálná spotřeba 24 malých aut přehledně

24 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 2 - ABspotrmal tab

Na rozdíl od nižší střední třídy tu je většina aut benzínových a některé benzínové motory dokonce jsou lepší než diesely, byť v řádu desetin litru na 100 km. Přesto je vítězem opět diesel, tentokráte francouzský naftový kombík se start-stopem, následovaný hatchbackem s nejobjemnějším motorem z celé čtyřiadvacítky. Máme tu i jeden hybrid, který skončil na čtvrtém místě.

Co je ovšem nejpozoruhodnější, je srovnání čtyř- a tříválcových motorů. Například Škoda Fabia teď už ani čtyřválec nenabízí, nový 1,0 TSI se ale v reálném světě nezdá být úspornější. Přímo stejný model s motor 1,2 TSI a 1,0 TSI tu nemáme, ale sourozence jménem Polo 1,2 TSI (90 koní) a Ibiza 1,0 TSI (95 koní) tu máme. A zatímco čtyřválcový model je jedním z nejúspornějších aut této tabulky, tříválcový naopak - rozdíl je už citelných 0,4 litru benzinu na 100 km a tříválec z tohoto srovnání vychází jen jako větší lhář - na papíře je o hodně úspornější, naopak 1,2 TSI se přetvařuje ze všeho nejméně. A to jde o srovnatelné verze Bluemotion a Ecomotion zaměřené na nízkou spotřebu.

Tříválce v tomto testu obecně moc nebodují a víme, proč. Až na atmosféricky plněný litr (což není zrovna typický moderní tříválec, nemá-li přeplňování) Mitsubishi Space Star skončily všechny do jednoho za Polem 1,2 TSI, a to včetně třeba Fiesty 1,0 EcoBoost.

Odchylky reálné spotřeby od katalogového čísla jsou ve všech případech dvouciferné, ale nikde nejdou přes 50 % - maximum je 48,6 % u naftové Dacie Sandero a třídveřového Mini znovu s dieselem. Naopak nejmenší odchylku, 10,6 %, vidíme u zmíněného Pola 1,2 TSI, které patří k reálně nejúspornějším autům tohoto žebříčku vůbec.

Najdete tu i škodovku, konkrétně benzínovou Fabii Combi třetí generace, ovšem až na chvostu žebříčku s reálnou spotřebou 5,7 litru na 100 km. Absolutně to není moc, ale všechna auta se tu vešla do rozpětí 1,4 litru a mezi 5. a 24. místem je rozdíl jen půl litru na sto, takže propadnout se pořadím je velmi snadné, zvlášť pokud je auto o něco větší a těžší kombík.

Podobně jako u nižší střední třídy, i z tohoto žebříčku si lze udělat dobrou představu o úsporném malém autě. Vyberete si, i když potřebujete nějaký ten zavazadelník, a na druhou stranu, i když chcete jen troje dveře kvůli designu. A je tu i jedna čtyřkolka, byť si za její cenu koupíte Fabie klidně dvě...

24 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 3 - renault clio grandtour ABspotrmal 0124 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 4 - renault clio grandtour ABspotrmal 0224 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 5 - renault clio grandtour ABspotrmal 03
Chybí-li vám spotřeba TDI PD, Renault Clio Grandtour dCi 90 umí jezdit za 4,3 litru na sto

24 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 6 - Test VW Polo 12 TSI 2014 3924 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 7 - Test VW Polo 12 TSI 2014 4724 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 8 - Test VW Polo 12 TSI 2014 53
VW Polo s motorem 1,2 TSI (90 koní) je nejúspornějším přeplňovaným benzinem. Je o dost úspornější než sesterský Seat Ibiza s údajně úspornějším výkonnějším 1,0 TSI (95 koní)

24 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 9 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 3324 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 10 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 3924 reálně nejúspornějších malých aut: tříválce dostaly lekci - 11 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 51
Škoda Fabia Combi znovu s motorem 1,2 TSI 90 je v tomto žebříčku na chvostu, pořád ale mezi nejlepšími

Zdroj: Auto Bild

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše