42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne

Vybíráte-li nový kompakt, spotřeba paliva je jistě jedním z kritérií. Tady je 42 těch nejúspornějších - nikoli podle katalogů, ale ve skutečnosti, v provozu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne

13.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vybíráte-li nový kompakt, spotřeba paliva je jistě jedním z kritérií. Tady je 42 těch nejúspornějších - nikoli podle katalogů, ale ve skutečnosti, v provozu.

Opakovat, že současný cyklus měření spotřeby zvaný NEDC, podle kterého byla zjištěna aktuální čísla v katalozích automobilek, je zcela nerealistický, by bylo nošením dříví do lesa. Všichni již léta vědí, že papírovou hodnotu nelze brát vážně, a to ani komparativně - automobilky čísla záměrně ohýbají, ne každý ale stejně a ne každý stejnými metodami, takže se snadno může stát, že vůz s vyšší papírovou spotřebou je reálně úspornější, než ten papírově střídmější.

I z toho důvodu vznikla v nová metodika měření spotřeby, která počítá se skutečným provozem a dává menší prostor nesmyslům, jako je extrémní downsizing, start-stopy a podobné výdobytky posledních let. Té se ale dnes věnovat nebudeme a nebude nás zajímat ani NEDC. Posvítíme si na skutečná čísla ze skutečného provozu bez jakýchkoli manipulací.

Německý Auto Bild totiž všechna zkoušená auta testuje i z hlediska spotřeby na jednom a tom samém okruhu a nyní je souhrnně zveřejnil. Onen okruh měří 160 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba pak je v každém případě měřena dotankováním do plné nádrže. Na tomhle okruhu Auto Bild měří např. i spotřebu starších aut, která vykázala velmi zajímavá čísla, dnes ale zůstaneme u těch nových.


42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 1 - uspoldti mapa trasy
Takto vypadá měřící okruh AutoBildu

Okruh německého magazínu je tedy v podstatě definicí pojmu „kombinovaná spotřeba paliva”, jak ji chápe většina normálních řidičů. A jelikož je tankováno na stejné benzince a, odhadujeme, i při stejné nebo velmi podobné vnější teplotě, můžeme zjištěná čísla brát za velmi dobře odpovídající realitě. Alespoň tedy ve třídách, ve kterých je spotřeba paliva podstatná - u sporťáku ji asi tak moc řešit nebudete, protože tam vás má jízda hlavně bavit, ne být levná, navíc s ním pojedete spíše rychleji než pomaleji.

Dnes máme před sebou 42 automobilů nižší střední třídy, které měly ve zkoušce Auto Bildu spotřebu nejnižší. Jak se dozvíte z tabulky níže, naměřená spotřeba nikdy nebyla nižší než katalogová, ale v jednom z případů - u naftové Škody Octavia Scout - se katalogu velmi přiblížila. Odchylka byla 5,9 %; kromě téhle Octavie a Peugeotu 308 82 VTi měly všechny vozy odchylku dvoucifernou.

Reálná spotřeba 42 aut nižší střední třídy přehledně

42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 2 - ABspotrkomp tab 0142 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 3 - ABspotrkomp tab 02

Vidíme drtivou převahu dieselových aut, ovšem na prvním místě vznětový motor není. Vůz s nejnižší spotřebou je Toyota Prius třetí generace s plug-in-hybridním pohonným ústrojím, která dokázala jet za 3,7 l/100 km. Nevíme, jestli byl před odjezdem akumulátor dobitý, ale dá se to předpokládat - když vyrazíte z domova, taky asi budete mít baterii plnou „šťávy”. U tohoto vozu ovšem vidíme i největší odchylku u katalogového čísla, ale to tentokrát není tak podstatné.

Již zmíněná Octavia tu je ve dvou variantách - Combi RS TDI a Scout TDI 4x4. Ani jedna se neumístila nějak dobře, ale po pravdě, zrovna tohle taky nejsou verze, u kterých by člověk očekával či požadoval co nejnižší spotřebu paliva. Jak by vypadal výsledek u 1,6 TDI s převodovkou DSG, kde katalog Škody uvádí spotřebu 3,9 l/100 km, nicméně nepředjímejme.

I další vozy tu vidíme ve více různých variantách, takže si můžete udělat docela dobrý obrázek o tom, co to je opravdu úsporný kompakt. Tady si můžete vybrat i z kombíků a sportovních verzí. A dokonce tu jsou i dvě zadokolky, takže výběr je opravdu docela široký. Jen nepočítejte s tím, že když za kterékoliv auto připřáhnete vlek se stromky na chatu, pojedete se stejně nízkou spotřebou...

42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 4 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 02442 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 5 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 02842 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 6 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 033
Octavia RS TDI je poslední mezi nejlepšími, ale... koupili byste si verzi RS kvůli co nejnižší spotřebě?

42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 7 - mercedes a 180 cdi w176 ABspotrkomp 0142 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 8 - mercedes a 180 cdi w176 ABspotrkomp 0242 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 9 - mercedes a 180 cdi w176 ABspotrkomp 03
Nejlepší z konvenčních aut je Mercedes A 180 CDI, po faceliftu nazývaný A 180d

42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 10 - toyota prius plug-in xw30 ABspotrkomp 0142 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 11 - toyota prius plug-in xw30 ABspotrkomp 0242 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne - 12 - toyota prius plug-in xw30 ABspotrkomp 03
Absolutně nejlepší je ovšem Toyota Prius Plug-In minulé generace

Zdroj: Auto Bild

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.