Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
5 důvodů, proč autům pískají či drhnou brzdy. Většinu odstraníte docela snadno
10.7.2018 | Petr Miler
Pískají, vržou, drhnou či hučí vám brzdy? Může to mít jednu z těchto pěti příčin. Všechny lze odstranit a všem do jedné lze ještě snáze předejít.
Brzdy auta jsou při své činnosti prakticky neslyšné, pokud jsou v ideálním stavu. Jenže co je v reálném světě ideální, pomineme-li naše partnerky? Velmi často se tak stává, že při brzdění - nebo naopak při jízdě a při brzdění nikoliv - se od brzd ozývá pískání, drhnutí nebo jiné podobné zvuky. Většinou to bývá dost otravné jak pro řidiče, tak pro posádku, o okolí ani nemluvě.
Náš oblíbený mechanik, který si říká ChrisFix, popsal pět nejčastějších důvodů, proč brzdy můžou vydávat nestandardní zvuky. Všechny jsou odstranitelné a všem lze také předejít, pokud se budete o své brzdy řádně starat. Rozepsali jsme je v pěti bodech níže a máme za to, že stojí za chvíli vaší pozornosti.
1. Opotřebované brzdy
Jedním z nejčastějších důvodů hlučných brzd je jejich prosté opotřebení. Brzdný materiál na destičce, lidově „maso”, se při brzdění opotřebovává, otírá - a mimo jiné produkuje pevné částice, saze, které se zachytávají zejména na kolech. Když sjedete destičky do té míry, že na nich žádné „maso” nezbývá, dře kov o kov a to samozřejmě dělá hluk. Některé destičky mají indikátory opotřebení, plíšky, které vydávají specifický zvuk, když je destička opotřebená, ale ještě trochu materiálu zbývá. A o moc lépe to nezní.
Opotřebované samozřejmě můžou být i kotouče. Případ níže, kotouč oholený až na chladicí žebra, je samozřejmě extrémní, ale hluk může vydávat i lem, který se při brzdění vytvoří proto, že destička nikdy nepokrývá celou plochu kotouče, nýbrž jen její střední část. Občas jej lze nechat odstranit na soustruhu a kotouč používat dál, ale nedoporučuje se to - jen nové brzdy fungují dokonale, pochopitelně ale nejsou zdarma.
2. Nečistoty mezi kotoučem a destičkou
Velmi častou příčinou pískání nebo drhnutí (nejen) při sešlápnutí brzdového pedálu jsou nečistoty - kamínky, prach, cokoliv - mezi destičkou a kotoučem. Že tam jsou dlouhou dobu, jde poznat také z toho, jak vypadá kotouč - když jsou na něm drážky jako na obrázcích, destička je „kontaminovaná”. Anebo je extrémně nekvalitní a v „mase” jsou velké kousky tvrdého materiálu, které takto ničí kotouč.
Zdrojem silného drhnutí může být také zkorodovaný povrch kotouče. Zejména ve vlhku a zejména, pokud delší dobu s autem nejezdíte, povrch kotouče ohlazený destičkou rezne. Troška takto vzniklé koroze je úplně běžná, pokud auto stojí pár deštivých dnů na venkovním parkovišti, a rychle se obrousí při jízdě a používání brzd. Pokud jsou ale kotouče zkorodované jako ty níže, je potřeba je nechat ofrézovat nebo je rovnou vyměnit.
Nové kotouče jsou proti korozi chráněny olejem, který je potřeba před instalací odstranit, nejlépe čističem brzd. Je ale potřeba dbát na to, aby čističem brzd nebyly příliš zasaženy destičky, protože může poškodit jak „maso”, tak i lak na kovových zádech destičky.
3. Chybějící nebo opotřebované vymezovací plíšky
Řada, možná i většina třmenů používá k udržení destiček na místě a k jejich bezproblémovému a správnému pohybu speciálně tvarované plíšky, které je vždycky vhodné vyměnit s destičkami a kotouči. V některých případech tu plíšky nejsou a jen se destičky a třmeny mažou měděnou pastou, ale pokud do vašich brzd plíšky patří, pasta je nenahradí.
U bubnových brzd je podobným způsobem nutné měnit pružinky, které se starají o zpětný pohyb čelistí poté, co je pístek, lidově „prasátko”, přestane tlačit na vnitřní stěny bubnu. Stejně jako u kotoučových brzd, i zde jsou pohyby minimální, takže pružinky musí být v perfektní kondici, jinak ztrácejí svou funkci se všemi představitelnými následky.
4. Nedostatek lubrikace
Cokoliv se na autě hýbe, musí být dobře namazáno, a brzdy nejsou výjimkou - kdo maže, jede, zkrátka platí i tady. Je tu docela dost součástek, které se hýbou - sice jen o kousek, ale hýbou a pohyb musí být hladký. Ona měděná pasta pro destičky je jedním typem lubrikace, také je ale potřeba namazat tyčinky, po kterých se pohybuje třmen při sešlápnutí brzdového pedálu. Tady se používá silikonové mazivo, protože silikon dobře odolává teplu a nepoškodí gumové prachovky.
5. Ohnutý plechový štít
Tohle je až překvapivě častá příčina hodně nepříjemných zvuků. Za brzdovými kotouči bývá plechový štít, který chrání díly podvozku před sazemi vycházejícími z brzd a také kotouče chrání před nečistotami ze silnice. Je to prostě kousek tenkého plechu, který se právě může ohnout a dřít o kotouč. Pazvuky, které tento kontakt způsobuje, jsou jedny z nejintenzivnějších, paradoxně o to jednodušší je ale řešení - v takovém případě stačí plech vrátit do původní polohy a je po problému. Obvykle stačí sundat kolo nebo se pod auto dostat na zdviži a vše vyřešíte pár dobře vedenými pohyby rukou...
Zdroj: ChrisFix@YouTube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch