Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
5 levných aut s motorem V12, která vás postupně zruinují. A nebo také ne
5.4.2018 | Petr Miler
Dvanáctiválce jsou snad nejlákavější motory. Jenže ne každý z nás si může koupit nové Lamborghini. Tady jsou levnější alternativy, nikoli bez rizika.
Pořizovat si starší dvanáctiválcové auto za pár set tisíc korun je z racionálního hlediska velmi špatný nápad, protože provozní náklady něčeho takového bývají enormní. První majitelé, kteří za takové auto dali tři, čtyři, šest milionů korun, s něčím takovým jistě počítali a asi to pro ně nebyl velký problém.
Jenže když člověk za patnáctiletou V12 dá pár set tisíc korun, provozní náklady se nezmenší proporcionálně. Přinejlepším zůstanou stále stejné, přinejhorším budou růst, protože takové auto bude už mít něco za sebou. Protože se pohybujeme mezi prémiovými značkami, hodinové sazby v autorizovaných servisech hravě přesáhnou tisíc korun.
Další věcí jsou náhradní díly - třeba vzduchové tlumiče mohou stát klidně 30 tisíc za kus. Zapalovací svíčky a cívky nejsou čtyři, je jich dvanáct. A úplně všechno ovládané elektricky znamená, že úplně všude jsou elektromotory, které se mohou pokazit. Zkrátka - spotřeba, která se těžko dostane pod 15 litrů na sto, klidně může znamenat v provozu dvanáctiválce jen drobné.
Ale také nemusí. Můžete natrefit na vynikající kousek, jehož údržba bude sice stále dražší oproti Volkswagenu Passat, ale nemusí jí být o mnoho víc a poruchy se vám také můžou vyhýbat. Je však mylné předpokládat, že to tak bude jistě, když auto jako nové bylo drahé. Vysoká cena auta totiž neznamená adekvátně vyšší odolnost ve srovnání s běžnými auty. Proč tomu tak je, resp. může být, jsme se kdysi rozepisovali v článku o přepychových autech za cenu Octavie.
Osmiválce bývají lehčí, spolehlivější, mívají nižší spotřebu i provozní náklady. Také výběr je větší a klidně i v tom samém modelu bývá V8 levnější na pořízení i na provoz. Jenže pro nadšence je dvanáctiválec magický, přitažlivý, ušlechtilý. Co na tom, že není v Lamborghini. Pokud jste na tom stejně, tady je pět relativně levných aut s V12, která by za to stála.
1. Aston Martin DB7
Možná to vypadá jako nesmysl, jednak na první pohled a jednak při pohledu na ceny DB7, ale protože na světě moc dvanáctiválců není, tenhle sexy Aston opravdu patří k nejlevnějším dvanáctiválcům na trhu. Šasi má základ v Jaguaru XJS a pod kapotou je motor o objemu 5,9 litru, který vznikl spojením dvou šestiválců od Fordu, ale plebejským původem se nenechte odradit - sametový je úplně stejně jako jiné V12 a používá se dodnes.
Ovšem, není to jediná součástka Astonu DB7 s plebejským původem - další jsou třeba zadní světla. Takové vypůjčení není žádná výjimka a kvality DB7 rozhodně nesnižuje, ale přesto - chcete-li Aston s dvanáctiválcem, dá se silně doporučit novější a designově víc nadčasový model DB9. Ten už ale levný není...
2. BMW 750iL
Přitažlivost řady 7 generace E38 není omezena jen na dvanáctiválcovou verzi, křivky vozu navržené Boykem Boyerem jsou dosud mnohými fanoušky považovány za vrchol designu BMW. Navíc tohle auto vypadá, jako že uvnitř sedí někdo, jehož ďábelské plány dokáže překazit jedině James Bond. Nebo naopak - agent 007 osobně.
Špičkový komfort v kabině je samozřejmostí a pod kapotou je motor, který se stal základem pro dvanáctiválec v McLarenu F1. Největším slabým místem motoru je údajně chladicí systém.
3. Jaguar XJS
Tohle auto se vyrábělo celkem 20 let, od roku 1976 do roku 1996, a design se za celou tu dobu nijak zásadně neproměnil. Někomu se líbí, jinému ne, ovšem podstatné je, že pod kapotou mohl být i dvanáctiválec, zprvu o objemu 5,3, později rovných 6 litrů. Je to perfektní grand tourer, ale také má obzvláště velký potenciál se stát bezednou dírou na peníze, a to i v téhle společnosti. Problémy má vůz zejména s korozí a s úniky různých kapalin.
4. Mercedes-Benz CL 600
Tohle ohromné kupé je v podstatě dvoudveřová třída S a v generaci C215 je to dost možná nejelegantnější moderní Mercedes, včetně nového kupé třídy S. Pod kapotou je téměř 400 koní. Ovšem propracované hydraulické odpružení Active Body Control je zdrojem potenciálních problémů, zejména netěsností různých částí systému.
5. Mercedes-Benz SL 600
Pokud vám vzhled CL přijde příliš moderní a máte radši první půlku 90. let co do designu a otevřené nebe nad hlavou místo kusu plechu, můžeme nabídnout SL 500 generace R129. Dvanáctiválec tu má označení M120, dává necelých 400 koní a stal se základem pro motor v prvních verzích Pagani Zonda. I zde jsou problémem úniky kapalin, zejména pokud má daný kus hodně najeto.
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry