Reklama

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor

Technické kontroly jsou v posledních letech přísnější, takže od nich majitelé spíše odjíždí s nepořízenou. Nejčastěji je to kvůli některé z těchto závad.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor

20.8.2018 | Petr Miler

Technické kontroly jsou v posledních letech přísnější, takže od nich majitelé spíše odjíždí s nepořízenou. Nejčastěji je to kvůli některé z těchto závad.

Nedávno jsme vám přiblížili seznam závad, za které vám policie může zadržet ORV, lidově řečeno „malý techničák” a tím vozu de iure znemožnit další jízdu. Tahle staronová pravomoc byla může být snadno zneužitelná k nemístnému nátlaku na řidiče, zmíněný seznam aspoň dává policistům poměrně jasné mantinely, kdy mohou takto zakročit. Takže pokud vaše auto trpí nepodstatnou drobností, budou to na vás muset zkusit jinak.

Zčásti i v souvislosti s tím byla zpřísněna pravidla pro technické kontroly. Snaha zamezit autům ve skutečně špatném technickém stavu zastřešuje obě tyto změny, jen na STK se k tomu pojí také fotografování auta a tachometru - to zase v rámci boje proti stáčení tachometrů. Technici na STK tak jsou nebo by aspoň měli být přísnější a důkladnější.

Dostal se k nám seznam sedmi závad, které jsou nejčastěji důvodem k tomu, že vůz kontrolou neprojde. A sluší za to si jej projít - často jde totiž o banality, které jdou vyřešit za pár minut i svépomocí a vyhnout se problémům. Některé jsou na opravu náročnější, i ty ale bude lepší vyřešit předem než až před druhou návštěvou STK - stojí to jen čas a peníze navíc. Tady je.

1. Nesprávný rozměr pneumatik

Pokud máte na autě nazuty jiné pneumatiky, než je uvedeno v technickém průkazu, budete mít na STK problém zcela určitě. Je to celkem jasný formální nedostatek, přesto mezi častými příčinami rychlého ukončení kontroly figuruje. Potíže budete mít i tehdy, mají-li pneumatiky jen jiné profilové číslo a pochopitelně také v momentě, kdy sice všechny pneumatiky budou odpovídat těm uvedeným v technickém průkazu, ale na kolech jedné nápravy nebude vždy pár těch samých. Zkontrolovat tuto věc je přitom velmi jednoduché.

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 1 - STK proc vas vyhodi 017 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 2 - STK proc vas vyhodi 027 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 3 - STK proc vas vyhodi 03
Kontrola správnosti volby použitých pneumatik vážně není nic složitého - jen myslete také na to, že „povolené pneumatiky” mohou být uvedeny také v poznámkách na konci technického průkazu

2. Příliš ojeté pneumatiky

Častým důvodem k tomu, že vůz neprojde STK, jsou i příliš ojeté pneumatiky, a to nejen v hlavních drážkách, kde jsou indikátory opotřebení, ale i po stranách. Je-li pneumatika z vnitřní nebo vnější strany ohoblovaná, před kontrolou je potřeba ji vyměnit - a rovnou nechat seřídit geometrii, protože špatně seřízený podvozek je obvyklým důvodem, proč se pneumatiky nerovnoměrně sjíždějí.

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 4 - STK proc vas vyhodi 047 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 5 - STK proc vas vyhodi 057 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 6 - STK proc vas vyhodi 06
Pokud jsou pneu vašeho auta sjeté až na drážky nebo z nich kouká plátno či kord, na STK si budete akorát koledovat o malér

3. Únik provozních kapalin

Tenhle bod je podobný, jako ve zmíněné třináctce důvodů pro zadržení ORV. Určitá netěsnost se za léta používání dá očekávat a rozumný technik ji akceptuje, dvacetileté auto asi těžko bude mít motor jako lilii. Ale pokud vám z něj viditelně teče olej nad nějakou rozumnou míru, bude to problém. Zde asi neexistuje žádná přesná míra, bude to záležet na benevolenci technika, pokud ale pod vaším autem nacházíte každé ráno loužičku oleje, k STK bychom bez opravy nevyráželi.

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 7 - STK proc vas vyhodi 077 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 8 - STK proc vas vyhodi 087 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 9 - STK proc vas vyhodi 09
Jestliže pod vaším autem pravidelně nacházíte „loužičky”, bude dobré s tím něco dělat před STK. V případě menších úniků bude stačit spodek auta řádně umýt

4. Filtr pevných částic

Emise jsou dalším důvodem, proč byla pravidla STK zpřísněna. Má-li dieselový vůz odstraněný filtr pevných částic, standardním měřením emisí neprojde. Ukáže se to jak po připojení vozu na diagnostiku, tak leckdy i pohledem na výfukový systém. Samotné odstranění filtru ostatně není zase tak moudré, jak se na první pohled může zdát, detailně jsme to probírali též nedávno.

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 10 - STK proc vas vyhodi 107 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 11 - STK proc vas vyhodi 117 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 12 - STK proc vas vyhodi 12
Odhalit absenci filtru pevných částic není nic složitého, na STK to neprojde

5. Příliš hlučný (či nehomologovaný) výfuk

Pokud má výfuk poškozený nebo tzv. laděný tlumič, který nemá homologaci pro silniční provoz a pro konkrétní model auta, kontrolou neprojde. Upozornění, že něco takového na autě může být, je už ve zvuku - technik slyší výfuk, už když přijíždíte k testu emisí. A pokud je příliš hlučný, zaměří se na něj a může nastat problém. Stejně tak může být problematické, pokud na autě není homologovaný katalyzátor či další prvky.

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 13 - STK proc vas vyhodi 137 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 14 - STK proc vas vyhodi 147 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 15 - STK proc vas vyhodi 15
V prodeji je spousta laděných výfuků s homologací, ty ostatní mohou mít u STK problém

6. Zatmavená skla

Dodatečné zatmavení skel fóliemi je oblíbená úprava, ovšem minimální světelná propustnost předních bočních oken a čelního skla je stanovená zákonem a když ještě přidáte fólie, velmi snadno se dostanete pod minimum. A na STK to samozřejmě znamená problém. U zadního okna a všech zadních bočních by takový problém nastat neměl, mohou být i zcela neprůhledná.

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 16 - STK proc vas vyhodi 187 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 17 - STK proc vas vyhodi 167 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 18 - STK proc vas vyhodi 17
Je to pozoruhodné, ale hodně lidí zkouší projít STK i s nelegálně zatmavenými skly. Rozeznat je vážně není složité...

7. Nesvítící světla

Nesvítící žárovky mohou být považovány za lehkou závadu a vůz kontrolou projde s varováním, ale pokud vám nesvítí levé přední potkávací světlo, je to důvod k „vyhození” od STK. Přitom kontrola, jestli všechno svítí, je velmi snadný úkon, který zvládne každý svépomocí. A často není třeba ani to, většina modernějších aut si na problém s osvětlením „postěžuje”. S výměnou žárovky to u některých aut může být složitější, s návodem k obsluze byste ale měli zvládnout i to...

7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 19 - STK proc vas vyhodi 197 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 20 - STK proc vas vyhodi 207 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor - 21 - STK proc vas vyhodi 21
Ignorovat před STK nefunkční světlomet je vážně nedbalost, i řada starších aut si na něj bude „stěžovat” sama

Petr Miler

Další zajímavé články:

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše