8 aut, která si kupte raději stará než nová

Máte někdy pocit, že se automobilová evoluce zastavila? Nejste sami, tahle nová auta ale působí dojmem, že něco lepšího bylo vymyšleno už před nimi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

8 aut, která si kupte raději stará než nová

21.5.2015 | Pavel Janda, Petr Miler | Přidat příspěvek

8 aut, která si kupte raději stará než nová

/

Foto: BMW, koláž Autoforum.cz

Máte někdy pocit, že se automobilová evoluce zastavila? Nejste sami, tahle nová auta ale působí dojmem, že něco lepšího bylo vymyšleno už před nimi.

Mini

Produkty skupiny BMW často ztrácí svou tvář kvůli jediné věci - touze zalíbit se absolutně maximálnímu počtu potenciálních zákazníků bez ohledu na to, jak velkému množství z těch dosavadních se znelíbí. Zákazníků VW Golf je přece více než zákazníků BMW 1, a tak příště postavíme Golf a budeme prodejně úspěšnější... Budeme, ale za jakou cenu?

Tento příběh se týká i nového Mini, které na první pohled vypadá skoro jako to starší. Skoro, nezkoumáte-li detaily. Také ono je stále dobrým autem, ale je dobré auto tím, za co lidé dají o statisíce korun více než za jiné... dobré auto? Ne, dají je za výjimečný stroj, k čemuž jistě stačí lepší image, ten ale nesmí stát na hliněných nohách.

8 aut, která si kupte raději stará než nová - 37 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 0058 aut, která si kupte raději stará než nová - 38 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 0198 aut, která si kupte raději stará než nová - 39 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 059

Mini - a zdaleka nejen ono - začalo mít pocit, že image lze nahnat i bez výjimečného produktu. Že jej lze koupit reklamou, rychlými pruhy, veselým infotainmentem. Tohle u Mini fungovalo, ale jen do chvíle, dokud pod tím vším bylo auto jako žádné jiné. Dokud to byla sice „předražená”, ale jízdně podmanivá silniční motokára. Co na tom, že tvrdá a uskákaná - ujeli jste v ní pár set metrů a věděli jste, že tohle vás baví.

Tento efekt je s novou generací pryč v jakékoli verzi a když osedláte tu tříválcovou, uvidíte v zrcátku ve sluneční cloně ve svých očích otazníky. A nejde tu jen o ní. Jsou tu i další produkty značky, které jsou Mini (a mini...) jen na papíře a zákazníci to již přestávají „baštit”. Nebaštíme to ani my a radíme jasně: chcete-li Mini, dostanete jej více se starším autem, za nižší cenu...

8 aut, která si kupte raději stará než nová - 40 - mini_cooper_jcw_f1_2009_028 aut, která si kupte raději stará než nová - 41 - mini_cooper_jcw_f1_2009_058 aut, která si kupte raději stará než nová - 42 - mini_cooper_jcw_f1_2009_10

Názor odjinud:

„Udělali o dost lepší auto, ale nejsem si jistý, jestli udělali lepší Mini.”

Test Mini Cooper S 2014, Patrick George, Jalopnik.

Porsche 911

O devětsetjedenáctce se stále hovoří jako o etalonu své třídy, příkladu pro ostatní výrobce sporťáků, jak do jednoho auta otisknout vlastnosti skvělého sportovního vozu i výtečného auta pro každý den. Také podle nás to platí stále, přesto jsme přesvědčeni, že lepší 911 už vznikly. A pro vzduchem chlazené stroje vás přitom posílat nebudeme.

Srovnejte si vedle sebe poslední generaci 991 s předchozí 997 a uvidíte to sami. Je zcela nepohybné, že 911 dále zlepšila kvalitu jízdy, je ještě prostornější, komfortnější, její palubní elektronika modernější. Ale jsou tohle vlastnosti, které chcete od nejslavnějšího Porsche?

8 aut, která si kupte raději stará než nová - 43 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 018 aut, která si kupte raději stará než nová - 44 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 038 aut, která si kupte raději stará než nová - 45 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 19

Automobilka udělala několik kritických chyb, když zanevřela na kořeny, které 911 má. Vzdálila vůz od řidiče, zdaleka ne jen elektrickým posilovačem řízením, a některými kroky jako systémem start/stop potvrdila, že racionalita šla při konstrukci novinky stranou. Že aktivní řidič u tohoto auta není na prvním místě pak podtrhne, pokud se dostanete (k ne zrovna snadno sehnatelnému, u Porsche je pomalu na černé listině...) kusu s manuálním řazením. Říkáte si, že tři pedály a sedm kvaltů vám spraví chuť, ale ouha. Je to právě práce s řazením a spojkou, co tomuto autu můžete jako jednu z mála věcí vyčítat, třebaže v předchozí generaci stály tytéž vlastnosti na prahu dokonalosti a nutily vás 911 milovat.

Nová 991 není jednoznačně horší auto, některé i jízdní aspekty zvládá lépe, kupříkladu dále eliminovalo své nedotáčivé tendence, je stabilnější ve vysokých rychlostech, disponuje lepším automatem. Přesto je to jednoznačně horší 911. Je distingvovanější, odtažitější, je to více GT na „machrování před čínskou luxusní restaurací” než něco, na co by byl hrdý její původní tvůrce. Kupte si tu předchozí a budete jako řidič spokojenější, za menší peníze, i když ne o tolik. A nebo si kupte Cayman, i ten dnes 911 řidičsky překonává.

8 aut, která si kupte raději stará než nová - 46 - 8 aut, která si kupte raději stará než nová - 47 - 8 aut, která si kupte raději stará než nová - 48 -

Jsme přesvědčeni, že 997 je budoucí klasikou, poslední relativně pravověrnou 911, která vznikne. Přesto je docela dobře možné, že za pár let budeme jako tu poslední správnou zmiňovat současnou 991 - čeká nás předem obtížně akceptovatelný, nesmlouvavý turbo-facelift...

Názor odjinud:

„Myslím, že se 991 stala zbytečně velkou, ale je o tolik jemnější než 997, že nyní působí jako GT. Tohle je dobré pro lidi, kteří kupují 911 ze zcela odlišných důvodů, než bych to udělal já - to, myslím si, z ní pro mě dělá potenciálně špatnou věc.”

Test Porsche 911 991, Chris Harris, Evo.

Renault Clio (RS)

Jen málokteré auto odešlo z našich recenzí s tak rozpačitými hodnoceními jako nové Clio. Že je také ono poplatné hloupým dobovým trendům, nepřekvapí, je to přece masově vyráběný vůz. Nejde tu ale primárně o to, co Renault s Cliem dělá, nýbrž jak to dělá - pokud dvě klíčové verze stroje nezvládají zaujmout vedle konkurence i svých předchůdců, je něco špatně.

Sázka na naprosto nepovedený tříválec 0,9 TCe coby jednu z páteří nabídky Clio značně poškozuje, a to jinak není špatné - snad až na přílišnou hlučnost podvozku a jistou „plastovost” interiéru se ani před očima přísného kritika neztrácí. Jenže co s ním, když na výběr máte vedle něj jen nesmyslně drahé diesely, uškrcenou atmosférickou jedna-dvojku nebo o 53 tisíc korun dražší čtyřválec 1,2 TCe? Díky bohu alespoň za jeho doplnění do nabídky, kupte si ale srovnatelnou verzi předchozí generace a dostanete něco přinejmenším srovnatelného, ale podstatně levnějšího.

8 aut, která si kupte raději stará než nová - 49 - Test Renault Clio RS Cup 2014 048 aut, která si kupte raději stará než nová - 50 - Test Renault Clio RS Cup 2014 118 aut, která si kupte raději stará než nová - 51 - Test Renault Clio RS Cup 2014 46

Jestliže v případě standardního provedení lze najít varianty, u nichž mezigenerační úpadek není tak patrný (ale to lze nakonec prakticky u všech zmíněných aut...), u vrcholného RS je ústup ze slávy do očí bijící. Auto, které roky platilo za jeden z nejlepších malých hot hatchů, ne-li ten vůbec nejlepší, se změnilo v řidičsky zcela neatraktivní stroj zajímavý leda lepší dynamikou v přímce. Místo pilovité dvoulitrové atmosféry je tu přeplňovaná jedna-šestka emotivní asi jako Kimi Raikkönen, místo povinného manuálu povinný automat, který zklame i v Capturu. Ne všechno je špatné, třeba podvozek je pořád zajímavý, ale stačí to? Výsledkem je auto poutavé leda pro ty, kteří o něm nikdy neuvažovali. Ale auto atraktivní pro ty, kteří jej dekády kupovali? Ani omylem.

Pokud chcete Clio RS, zastavte se pro to předchozí. Dostanete skutečné RS, ne turboclio na nákupy a ještě k tomu ušetříte. A dost možná i lépe investujete peníze, protože předchozí generace už zůstane chtěnou legendou, ta nová historickým omylem.

8 aut, která si kupte raději stará než nová - 52 - Test Renault Clio RS Gordini 048 aut, která si kupte raději stará než nová - 53 - Test Renault Clio RS Gordini 108 aut, která si kupte raději stará než nová - 54 - Test Renault Clio RS Gordini 26

Názor odjinud:

„Tohle auto je vyměklejší než předchůdce a je o dost dražší než starý model. (...) Renault se nestydí za to, že touží po širším publiku a větších prodejích a pravděpodobně se jich dočká. Výměnou za popularitu ale dřívější špička třídy tančí na hraně průměrnosti.”

Test Renaultu Clio RS 2013, Andrew English, The Telegraph Motoring.

VW Beetle

Nad touto volbou jsme v redakci diskutovali nejdéle. Nový Beetle totiž je jednoznačně lepším autem než ten předchozí, který si paradoxně říkal New, přesto sítem prošel. Proč?

Protože i přes mezigenerační pokrok zůstává mezi auty stejné třídy podobně nezajímavý. Sjeďte si třeba verzí 2,0 TSI a budete konsternováni tím, o kolik je horší než srovnatelný Golf, zejména celkovým jízdním projevem - podvozkem počínaje, dynamikou pokračuje a efektivitou konče. Z praktického hlediska je pak vedle Golfu k ničemu, ani dva pasažéry neobslouží tak jako jeho sourozenec čtyři.

8 aut, která si kupte raději stará než nová - 55 - Test VW Beetle GSR 2014 038 aut, která si kupte raději stará než nová - 56 - Test VW Beetle GSR 2014 118 aut, která si kupte raději stará než nová - 57 - Test VW Beetle GSR 2014 51

Tohle je ale stylovka, takže o praktičnost tu přece nejde. Souhlasíme, jenže to je právě ono - nový Beetle je sice lepší než předchozí, vedle jiných vozů stejné třídy je ale podobně marný. Výměnou za to má nabízet styl, který ale ve srovnání se svým předchůdcem prostě nemá. Chtěl být „také autem pro chlapy”, jenže ti jej stejně nechtějí a pro „zoufalé manželky” není tím mazlivým broučkem s gayvázičkou na palubce. Je to příběh nikoli nepodobný jiným autům z tohoto seznamu - Beetle chtěl víc, ale má míň.

Pokud chcete Beetle, znamená to, že o dobré auto stejně příliš nestojíte, stojíte o jeho styl, který se u něj - na rozdíl třeba od Mini - bere primárně z jeho designu a historie. Starší New Beetle jej nabízí více za méně a že je horším autem bude zajímat málokoho. A vlastně můžete sáhnout i po tom zcela původním, vyráběl se až do roku 2003. Argumenty v jeho prospěch budou podobné, ani u něj jistě o „automobilové přednosti” primárně nejde...

8 aut, která si kupte raději stará než nová - 58 - VW Beetle stare lepsi nez nove 018 aut, která si kupte raději stará než nová - 59 - VW Beetle stare lepsi nez nove 028 aut, která si kupte raději stará než nová - 60 - VW Beetle stare lepsi nez nove 03

Názor odjinud:

„Dopustil se VW kritické chyby stvořením Beetlu více „macho”, když jej skuteční příznivci chtěli mít ještě roztomilejší? (...) VW by udělal lépe, kdyby dal jádru fanoušků Brouka přesně to, co chtějí - aktualizovanou verzi až příliš rozverného designu předchozího vozu s více možnostmi individualizace pro zdůraznění jeho roztomilosti.”

Test VW Beetle 2013, Bryan Laviolette, The Detroit Bureau.


Jak jsme zmínili hned zkraje, téměř každé nové auto dnes dělá nějaký ústupek oproti své předchozí generaci, který není zcela v souladu s přáním zákazníků. V těchto autech jsou podle nás kardinální či široce rozšířené, přesto pro vás mohl být i menší ústupek jiného vozu motivem k tomu, abyste dali přednost starší generaci nebo si prostě ponechali stávající auto. Jestli máte podobnou zkušenost, podělte se o ni s námi i ostatními v diskuzi...

Pavel Janda, Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše