Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů

Už mnohokrát jsme zmiňovali, že tyto systémy fungují tak nespolehlivě, že mohou někoho i zabít. Úřady dosud mlčely, teď už NHTSA říká, že eviduje prokazatelně způsobené nehody.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů

10.10.2019 | Petr Prokopec

Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už mnohokrát jsme zmiňovali, že tyto systémy fungují tak nespolehlivě, že mohou někoho i zabít. Úřady dosud mlčely, teď už NHTSA říká, že eviduje prokazatelně způsobené nehody.

V příštím roce oslavíme již stopětatřicáté výročí od vzniku prvního automobilu. Jejich vývoj se za tu dobu posunul o pořádný kus dopředu, stejně jako bezpečnost. Kde dříve byly otevřené kočáry, u kterých vše záviselo na řidiči, tam dnes máme uzavřené karoserie a celou plejádu elektronických asistentů. Ty zde nejsou jen proto, aby zmírnily následky nehody, pokud k ní dojde, ale především proto, aby jí zabránily. Něco takového je jistě chvályhodné, nicméně stejně jako oheň mohou být i moderní systémy jak dobrým pomocníkem, tak i zlým pánem.

Není tomu dlouho, co americká instituce AAA naznačila, že do kategorie ošemetných systémů spadají především automatické brzdy. Tímto prvkem přitom organizace Euro NCAP podmiňuje udělení pětihvězdičkového ohodnocení. Pokud by skutečně fungoval na jedničku, jeho rostoucí význam by dával smysl. Jenže Američané při testu zjistili, že systém reaguje jen za určitých okolností. Stačí však, aby se sešeřilo, a rázem namísto dodatečné ochrany vozíte jen nadbytečná kila navíc.

AAA tehdy vyzkoušela hned čtveřici aut - Chevrolet Malibu, Hondu Accord, Teslu Model 3 a Toyotu Camry - ovšem pokaždé se stejným a tedy nelichotivým výsledkem. Nyní můžeme do party výrobců, kteří zůstávají na půli cesty, přihodit také Nissan, u kterého je ale situace o to horší, že už nejde jen o špatný výsledek testu. Americká NHTSA aktuálně eviduje již více než 800 stížností majitelů ohledně autonomních brzd modelů Rogue a Rogue Sport. První je v Evropě znám jako X-Trail, druhý jako Qashqai. Jde tedy o stěžejní vozy japonské značky, ty nejprodávanější vůbec. Proto jistě také stížnosti míří v prvé řadě na ně, ne proto, že by jiné modely fungovaly zásadně lépe.

Problémem je, že technologie skenující vozovku za pomoci kamer a radarů nebrzdí pouze ve chvílích, kdy detekuje překážku. Občas zašlápne brzdy i ve chvílích, kdy je silnice naprosto čistá. A nejde jen o veřejné komunikace, systém má problémy také v podzemních garážích. Zmást ji dle vyšetřovatelů může naprosto cokoliv od železničních kolejí až třeba po páru stoupající z kanálů. Člověk z masa a kostí by v takovém prvku riziko neviděl, autonomní technologie je však opačného názoru.

Z důvodu selhání tedy dle NHTSA mělo prokazatelně dojít již k 14 nehodám a 5 zraněním. Nicméně skutečný stav může být o poznání horší, neboť spousta nehod způsobených těmito systémy mohla být uzavřena jako selhání člověka, zvláště šlo-li o nehody smrtelné, kde se řidič neměl jak hájit. I mluvčí Nissanu potvrdil, že k těmto incidentům skutečně dochází, a automobilka tak již měla nařídit dealerům, aby při návštěvě aut v servisech zdarma přehráli software řídicí jednotky. Ke svolávací akci se ale Nissan prozatím nechystá.

Zajímavý je pak názor Seana Kanea, zakladatele společnosti Safety Research & Strategies, se kterým se v podstatě můžeme zcela ztotožnit. Kane z problémů viní hlavně NHTSA a podobné agentury, jež výrobce nutí osadit drahou technologií i ta nejdostupnější auta. Jelikož však ta nesmí opustit jistou cenou hladinu, má dotyčný výrobce na výběr - buď prodělá, nebo přijde se systémem, který je dostatečně dobrý pro laboratorní testování, ovšem v reálném světě již neprůstřelný není.

Do značné míry zde tak máme opakování scénáře, jenž vyvrcholil kauzou Dieselgate. Politici a regulátoři své plány spřádají u stolů, ke kterým jen zřídkakdy pozvou odborníky. Jejich záměry tak vlastně ani nemají oporu v realitě. Výrobci aut se přitom musí snažit vejít do stále užších mantinelů, jinak by na ně dopadly tak vysoké pokuty, že by své podnikání mohli zabalit. Proto se často uchylují ke krokům, které bývají i za hranicí zákona.

Není to ale jen problém tlaku regulátorů a nákladů automobilek, tyto systémy jsou obecně problematické. Vyzkoušeli jsme od dob příchodu těchto systémů stovky aut vybavených takovými technologiemi a omylné byly v jednom každém případě. I špičková řešení Audi chybují, když například jako nebrzdící auto přijíždějící po vedlejší silnici označí člověka s nákupním košíkem jdoucím napříč přechodem. Nebo naklánějícího se motorkáře v zatáčce vnímají jako vůz křižující váš pruh. Pokaždé následuje ostré zabrzdění, které může skončit i nehodou, která by se jinak nestala.

Proto tradičně radíme tyto systémy vypínat, neboť i když někdy pomohou, dokážou také uškodit. A do prekérní situace vás snadno dostanou i v momentě, kdy se neděje vůbec nic. Dokud nebudou spolehlivě funkční, nelze je z našeho pohledu považovat za přínos a případ Nissanu řešený NHTSA to jen potvrzuje. Jde přitom nepochybně jen o špičku ledovce, další podobné budou následovat, stížnosti jsou dle agentury evidovány i na jiné modely a jiné značky, jen zatím ne v takové míře.


Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 1 - Nissan Qashqai autonomni brzdy problemy 01Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 2 - Nissan Qashqai autonomni brzdy problemy 02
Nissan má problémy s autonomními brzdami...

Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 3 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 01Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 4 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 02Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 5 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 03Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 6 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 04Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 7 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 05Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 8 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 06Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 9 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 07Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 10 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 08Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 11 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 09Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 12 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 10Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 13 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 11Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 14 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 12Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 15 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 13Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 16 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 14Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 17 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 15Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 18 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 16Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 19 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 17Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 20 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 18Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 21 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 19Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 22 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 20Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 23 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 21Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 24 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 22Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 25 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 23Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 26 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 24Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 27 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 25Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 28 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 26Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 29 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 27Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 30 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 28Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 31 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 29Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 32 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 30Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 33 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 31Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 34 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 32Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 35 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 33Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 36 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 34Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 37 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 35Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 38 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 36Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 39 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 37Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 40 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 38Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 41 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 39Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 42 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 40Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 43 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 41Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 44 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 42Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 45 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 43Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 46 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 44Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 47 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 45Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 48 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 46Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 49 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 47Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 50 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 48Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 51 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 49Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 52 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 50Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 53 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 51Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 54 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 52Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 55 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 53Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 56 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 54Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 57 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 55Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 58 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 56Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 59 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 57Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 60 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 58Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 61 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 59Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 62 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 60
...jimiž jsou osazeny modely Rogue Sport (Qashqai)...

Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 63 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 62Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 64 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 63Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 65 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 64Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 66 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 65Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 67 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 66Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 68 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 67Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 69 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 68Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 70 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 69Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 71 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 70Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 72 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 71Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 73 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 72Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 74 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 73Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 75 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 74Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 76 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 75Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 77 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 76Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 78 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 77Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 79 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 78Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 80 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 79Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 81 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 80Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 82 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 81Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 83 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 82Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 84 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 83Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 85 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 84Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 86 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 85Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 87 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 86Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 88 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 87Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 89 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 88Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 90 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 89Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 91 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 90Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů - 92 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 91
...a Rogue (X-Trail)

Zdroj: NHTSA, Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.