Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů
10.10.2019 | Petr Prokopec
Už mnohokrát jsme zmiňovali, že tyto systémy fungují tak nespolehlivě, že mohou někoho i zabít. Úřady dosud mlčely, teď už NHTSA říká, že eviduje prokazatelně způsobené nehody.
V příštím roce oslavíme již stopětatřicáté výročí od vzniku prvního automobilu. Jejich vývoj se za tu dobu posunul o pořádný kus dopředu, stejně jako bezpečnost. Kde dříve byly otevřené kočáry, u kterých vše záviselo na řidiči, tam dnes máme uzavřené karoserie a celou plejádu elektronických asistentů. Ty zde nejsou jen proto, aby zmírnily následky nehody, pokud k ní dojde, ale především proto, aby jí zabránily. Něco takového je jistě chvályhodné, nicméně stejně jako oheň mohou být i moderní systémy jak dobrým pomocníkem, tak i zlým pánem.
Není tomu dlouho, co americká instituce AAA naznačila, že do kategorie ošemetných systémů spadají především automatické brzdy. Tímto prvkem přitom organizace Euro NCAP podmiňuje udělení pětihvězdičkového ohodnocení. Pokud by skutečně fungoval na jedničku, jeho rostoucí význam by dával smysl. Jenže Američané při testu zjistili, že systém reaguje jen za určitých okolností. Stačí však, aby se sešeřilo, a rázem namísto dodatečné ochrany vozíte jen nadbytečná kila navíc.
AAA tehdy vyzkoušela hned čtveřici aut - Chevrolet Malibu, Hondu Accord, Teslu Model 3 a Toyotu Camry - ovšem pokaždé se stejným a tedy nelichotivým výsledkem. Nyní můžeme do party výrobců, kteří zůstávají na půli cesty, přihodit také Nissan, u kterého je ale situace o to horší, že už nejde jen o špatný výsledek testu. Americká NHTSA aktuálně eviduje již více než 800 stížností majitelů ohledně autonomních brzd modelů Rogue a Rogue Sport. První je v Evropě znám jako X-Trail, druhý jako Qashqai. Jde tedy o stěžejní vozy japonské značky, ty nejprodávanější vůbec. Proto jistě také stížnosti míří v prvé řadě na ně, ne proto, že by jiné modely fungovaly zásadně lépe.
Problémem je, že technologie skenující vozovku za pomoci kamer a radarů nebrzdí pouze ve chvílích, kdy detekuje překážku. Občas zašlápne brzdy i ve chvílích, kdy je silnice naprosto čistá. A nejde jen o veřejné komunikace, systém má problémy také v podzemních garážích. Zmást ji dle vyšetřovatelů může naprosto cokoliv od železničních kolejí až třeba po páru stoupající z kanálů. Člověk z masa a kostí by v takovém prvku riziko neviděl, autonomní technologie je však opačného názoru.
Z důvodu selhání tedy dle NHTSA mělo prokazatelně dojít již k 14 nehodám a 5 zraněním. Nicméně skutečný stav může být o poznání horší, neboť spousta nehod způsobených těmito systémy mohla být uzavřena jako selhání člověka, zvláště šlo-li o nehody smrtelné, kde se řidič neměl jak hájit. I mluvčí Nissanu potvrdil, že k těmto incidentům skutečně dochází, a automobilka tak již měla nařídit dealerům, aby při návštěvě aut v servisech zdarma přehráli software řídicí jednotky. Ke svolávací akci se ale Nissan prozatím nechystá.
Zajímavý je pak názor Seana Kanea, zakladatele společnosti Safety Research & Strategies, se kterým se v podstatě můžeme zcela ztotožnit. Kane z problémů viní hlavně NHTSA a podobné agentury, jež výrobce nutí osadit drahou technologií i ta nejdostupnější auta. Jelikož však ta nesmí opustit jistou cenou hladinu, má dotyčný výrobce na výběr - buď prodělá, nebo přijde se systémem, který je dostatečně dobrý pro laboratorní testování, ovšem v reálném světě již neprůstřelný není.
Do značné míry zde tak máme opakování scénáře, jenž vyvrcholil kauzou Dieselgate. Politici a regulátoři své plány spřádají u stolů, ke kterým jen zřídkakdy pozvou odborníky. Jejich záměry tak vlastně ani nemají oporu v realitě. Výrobci aut se přitom musí snažit vejít do stále užších mantinelů, jinak by na ně dopadly tak vysoké pokuty, že by své podnikání mohli zabalit. Proto se často uchylují ke krokům, které bývají i za hranicí zákona.
Není to ale jen problém tlaku regulátorů a nákladů automobilek, tyto systémy jsou obecně problematické. Vyzkoušeli jsme od dob příchodu těchto systémů stovky aut vybavených takovými technologiemi a omylné byly v jednom každém případě. I špičková řešení Audi chybují, když například jako nebrzdící auto přijíždějící po vedlejší silnici označí člověka s nákupním košíkem jdoucím napříč přechodem. Nebo naklánějícího se motorkáře v zatáčce vnímají jako vůz křižující váš pruh. Pokaždé následuje ostré zabrzdění, které může skončit i nehodou, která by se jinak nestala.
Proto tradičně radíme tyto systémy vypínat, neboť i když někdy pomohou, dokážou také uškodit. A do prekérní situace vás snadno dostanou i v momentě, kdy se neděje vůbec nic. Dokud nebudou spolehlivě funkční, nelze je z našeho pohledu považovat za přínos a případ Nissanu řešený NHTSA to jen potvrzuje. Jde přitom nepochybně jen o špičku ledovce, další podobné budou následovat, stížnosti jsou dle agentury evidovány i na jiné modely a jiné značky, jen zatím ne v takové míře.
Nissan má problémy s autonomními brzdami...
...jimiž jsou osazeny modely Rogue Sport (Qashqai)...
Zdroj: NHTSA, Nissan
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 2 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 3 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 5 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:05 - M.Z.
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB