Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Austrálie znovu zavádí rychlostní limity, i když bez nich roky nikdo nezemřel
30.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Aktuální dění v Austrálii je nejlepším důkazem toho, že rychlostní omezení jsou zaváděna kvůli lecčemu, jen ne kvůli avizované bezpečnosti provozu.
Že paušální omezování maximální rychlosti jízdy po veřejných silnicích není otázkou bezpečnosti, jak se nám jeho zastánci snaží tvrdit, jsme probírali mnohokrát. A nejnověji to ukazuje i případ australské Stuartovy dálnice.
Tomuto kousku silnice v Severním teritoriu jsme se věnovali dost často na to, jak daleko to je. A a to z jednoho prostého důvodu - vláda tam postupně rušila rychlostní limity. Začala s tím v roce 2013 poté, co zavedení limitů nic dobrého nepřineslo. Pochopitelně, odpůrci tohoto kroku varovali před tím, že takový krok přinese krvavá jatka. Jenže nepřinesl. A nepřinesl, od zavedení rychlosti do dnešního dne - za více než 2,5 roku - tady dokonce nezahynul jediný člověk.
Když bylo začátkem července zrušeno omezení na dalších 60 km, komentář vlády liberálů zněl velmi rozumně: „Otevřené rychlostní limity jsou zavedeny na částech unikátní silniční sítě Severního teritoria s dlouhými vzdálenostmi mezi městy a s nízkou hustotou dopravy. Vláda očekává, že lidé budou jezdit přiměřenou rychlostí, bezpečně a tak, jak zvládnou. Není to povolení k bezohledné jízdě, je to podpora jednotlivců, aby sami rozhodovali o své zodpovědné jízdě.”
Rychle ale bylo dodáváno, že s blížícími se volbami a pravděpodobnou výhrou labouristů doba svobody na Stuartově dálnici skončí. „Nenechte se zmást, opozice zruší otevřené rychlostí limity,” uvedl tehdy premiér Adam Gilles. A vskutku - volby v Severním teritoriu vyhráli labouristé a jednou z prvních věcí, které oznamují, je zrušení neomezené rychlosti.
„Na zóny, které jsou nyní otevřené, bude navrácen limit 130 km/h,” uvedl mluvčí premiéra Michaela Gunnera. „Byla to zásada labouristů po čtyři uplynulá volební období. Kdysi jsme zavedli limit 130 km/h a nyní to uděláme znovu,” pokračoval. Odkazoval na limit, který byl zaveden v roce 2006, kdy byli labouristé naposledy u moci. Změna tehdy ale nebyla ku prospěchu věci, alespoň ne v počtu úmrtí na silnicích. V šesti letech před zavedením limitu na silnicích Severního teritoria zemřelo 292 lidí, v šesti letech po něm však 307.
Důvody, proč labouristé chtějí rychlostní limity znovu zavést, jsou velmi jednoduché - přejí si to některé zájmové skupiny. Mluvčí odmítl výzkum, který ukazoval, že absence limitu pomáhá bezpečnosti na silnicích snižováním únavy řidičů. „Policejní spolky, policie, zdravotnické organizace apod. po zavedení limitu volaly,” více než naznačil mluvčí, odkud vítr vane.
Nepochybujeme, že policie nyní Stuartovu dálnici obestoupí s radary a „vydělá” pár dolarů navíc. Doufejme, že to bude jediná změna, na dálnici by totiž - jako už v nejednom případě nejen z Austrálie - mohlo omezení vrátit i mrtvé...
Neomezená rychlost na Stuartově dálnici bohužel končí, minimálně na jedno volební období. Politika a lobbing vyhrály před zdravým rozumem a svobodou
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024 - Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024 - Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 10:45 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda