Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta berou až o 75 procent víc paliva, než mají. Největší hříšníci i „Dušínové” překvapí
26.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že se papírové spotřebě aut nedá moc věřit, není nové. Zarazí ale, které typy aut nejvíce přispívají rozevírání nůžek, stejně jako ty, které se starají o opak.
Není žádným tajemstvím, že skutečná spotřeba aut se od té výrobci udávané značně liší. Dáno je to především jejím testováním s pomocí cyklu NEDC, který zná pouze laboratorní měření. To by samo o sobě až tak nevadilo, automobilky si ale zvykly ohýbat měření až absurdními způsoby, a tak ke katalogové spotřebě dojdou klidně po testování auta s uřízlými vnějšími zpětnými zrcátky a pneumatikami zapečenými v troubě.
Od nové metodiky WLTP, která se zatím v praxi dotkla jen hrstky nových aut, si zákonodárci slibují opětovné stažení poměrně široce rozevřených nůžek. Je nicméně otázkou, jak moc se toho ve skutečnosti změní - dosavadní zkušenosti naznačují, že WLTP zvyšuje udávanou spotřebu nanejvýš o nízké dvouciferné hodnoty, zatímco ta skutečná se třeba i plug-in-hybridů liší i o stovky.
Budoucnost ale nyní nechme stranou, koneckonců jako motoristé nejezdíte auty, která se teprve vyrobí, nýbrž těmi, která již vyrobena byla. Zajímat vás proto jistě budou fakta, která aktuálně publikovala společnost Carly. Ta je producentem automobilových aplikací, přičemž v období od prvního čtvrtletí 2016 do čtvrtého čtvrtletí 2017 sledovala celosvětově milion vozů značek VW, Audi, Seat, Škoda, BMW, Mini a Mercedes-Benz. Přitom zjistila, že u těchto aut se udávaná spotřeba může od reálné lišit až o 75 procent.
Ano, čtete správně, skutečně jde o takřka dvojnásobné překročení spotřeby, přičemž dosahovat jej mají dieselové vozy vyrobené v roce 2016. Jde tedy o ta auta, která již podléhají normě EU6. Z podstaty věci by se tedy mělo jednat o vozy z období, kdy by průměrné emise CO2 na automobilku neměly přesahovat 130 g/km. Výraznou zásluhu na tomto snížení oproti minulosti přitom nesou právě diesely, jež se v laboratorním prostředí pohybují s opravdu malou spotřebou.
Jak se ukazuje, v reálném světě tyto vozy nelze považovat za tak úsporné. Jelikož mezi spotřebou a emisemi CO2 existuje přímá úměrnost, je více než jasné, že tato auta jsou daleko škodlivější, než jak se automobilky kasají. K největším rozdílům přitom dochází u malých vozů, dobrými výsledky se ovšem nemůže pochlubit ani kompaktní třída či SUV a dodávky. Ovšem ani u střední třídy na tom diesely nejsou zrovna dobře, realita je totiž o cca 35 % vyšší než data výrobců.
Všeobecný rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou
Pokud tedy automobilky říkají, že se splněním budoucích emisních limitů budou mít problém zejména kvůli poklesu zájmu o diesely, pak z dat společnosti Carly jasně vyplývá, že tento tato potíž je do značné míry papírovým problémem.
Níže si pak představíme vozy, jejichž reálná spotřeba se od udávané liší nejvíce, stejně jako auta, u kterých je rozdíl nejmenší. Než se tak ovšem stane, jen v rychlosti zmíníme ještě další fakta, na která společnost Carly během svého výzkumu přišla. Vyzdvihnout je třeba hlavně to, že každá druhá cesta ve Velké Británii je kratší než 5 km. To je daleko kratší vzdálenost než reálný dojezd většiny plug-in hybridů čistě na elektřinu - ty se tak náhle jeví jako smysluplněji.
Když jsme již zabrousili do ostrovního království, na které se společnost Carly v rámci své globální studie soustředila, můžeme pak ještě dodat, že v případě 15 procent všech aut bylo manipulováno s jejich historií. Data nezmiňují konkrétní typy manipulace, z valné většiny je ale o pozměňování stavu tachometru. A dodat také lze, že dle statistik by ona míra zkreslení mezi realitou a laboratorními výsledky měla motoristy stát o 34 tisíc korun ročně na palivu více, než dle dat výrobců předpokládají.
Toliko ale k obecným zjištěním, nyní již vzhůru k vybrané osmičce aut, u kterých se nůžky mezi skutečnou spotřebou a tou udávanou liší nejvíce a nejméně.
Přehled aut s největšími a nejmenšími rozdíly ve spotřebě
Vozy nejvíce překračující udávanou spotřebu
BMW X6 M
Mnichovské sportovně laděné SUV opanovalo ve statistikách první příčku, rozdíl mezi laboratořemi a reálným světem činí až 74 %. Není to ale ve výsledku překvapivé, pokud si uvědomíme, že jde o 2,5tunový kolos s velkou čelní plochou, který ke svému pohonu užívá 4,4litrový přeplňovaný osmiválec. Ten byl v první generaci naladěn na 555 a ve druhé na 575 koní, což vede ke sprintu na stovku za 4,2 sekundy. Průměru 11,1 l/100 km pak sice lze dosáhnout, ovšem rozhodně ne ve chvíli, kdy si budete chtít užívat byť jen zlomek dynamického potenciál vozu. A to jeho majitelé evidentně chtějí.
Mercedes třídy G
Pokud se zadíváme na statistiky německé automobilky, zjistíme, že prakticky každý druhý exemplář třídy G prošel péčí AMG. To znamená, že čest znovu často máme s osmiválcovým monstrem, které na ručkách vah taktéž vykáže půl třetí tuny. Samotná koncepce G-Wagenu přitom sice vybízí hlavně k jízdě v terénu, pročež na to majitelé na silnici až tak nešlapou jako u BMW, nicméně vše pro změnu kompenzuje aerodynamika cihly. Výsledkem je tak nepřekvapivých +71 %.
Mini Cooper D
Čekali jste na třetím místě další SUV? My téže, o to více se nám při pohledu na Mini Cooper D otevřela ústa údivem. Nicméně stačí nahlédnout do technických dat tohoto modelu, a rázem zjistíte důvod onoho zkreslení - automobilka uvádí průměrnou spotřebu 3,9 l/100 km (u verze s manuálem, v případě automatu je žíznivost ještě o deci nižší), jenž je ovšem reálně víceméně nedosažitelná. Když ovšem započteme ono 70procentní zkreslení, jsme na 6,6 litrech, což nejspíše bude údaj, který většině majitelů tohoto vozu asi opravdu bude na displeji svítit.
Volkswagen Golf TDI
Další šok se skrývá na čtvrtém místě žebříčku, kde trůní evropský bestseller. Tedy znovu žádný crossover či SUV, nýbrž hatchback či kombík. Povětšinou se dá předpokládat, že motoristé mají pod kapotou dvoulitrový turbodiesel se 140 koňmi, jenž by si měl dle výrobce říci o méně než pět litrů paliva. V praxi se ale lidé setkávají s o 69 procent horším výsledkem. Dodat přitom lze, že velmi podobně na tom jistě bude i Škoda Octavia se stejnou motorizací.
Vozy nejméně překračující udávanou spotřebu
Audi Q5
Od negativ se můžeme přesunout k pozitivům, konkrétně ke čtveřici, jež patří mezi vozy, u nichž je zkreslení nejnižší. Patří sem Audi Q5, které nepoužívá jen dvoulitrový čtyřválcový diesel, ale také třílitrový šestiválec - stejně jako třílitrovou benzinovou jednotku. Jak jsme již mnohokrát zmínili, objem nemusí v reálném světě nutně značit vysokou spotřebu, právě naopak se dá s takovým vozem jezdit velmi úsporně. Motor totiž nemusíte tolik točit, což se logicky rovná vysoké spotřebě, ale naopak většinou necháte jen tak převalovat - což vede k 25procentnímu rozdílu.
BMW X1
Je vstkutku zajímavé, že Mini Cooper S patří v rámci rozdílu mezi realitou a udávanou spotřebou mezi nejhorší auta, zatímco BMW X1 k těm nejlepším - v případě druhé generace mnichovského SUV zde totiž máme stejný základ, tedy platformu UKL a dvoulitrový turbodiesel. Navíc u verze xDrive20d značka počítá se zhruba 4,5litrovým průměrem, který není zrovna reálný. Ovšem jelikož tento vůz používají spíše ženy, které jsou spojovány s lehčí nohou na plynu, měla by dle zjištění být realita oproti oficiálním parametrům „jen“ o 21 procent vyšší.
VW Polo
Máme tu další z koncernových vozů, který je na tom stejně jako výše zmíněné BMW. I Volkswagen Polo je tedy ověnčen 21procentním rozdílem, který mohou za vlastní považovat i Škoda Fabia či Seat Ibiza. V případě těchto vozů se liší víceméně jen karoserie, technika je prakticky shodná. I když samozřejmě si jsme vědomi skutečnosti, že Fabia ještě nedostala modulární platformu MQB A0. Nicméně motory již má stejné jako německý a španělský sourozenec, hlavně tedy po nedávném faceliftu - což vlastně neznamená nic moc nabídku, neboť k mání je pouze benzinový litrový tříválec, a to v přeplňované či atmosférické formě.
Mercedes A
Třída A byla nedávno odhalena ve čtvrté generaci, my si ale nyní posvítíme na tu třetí. V jejím případě bylo možné počítat u základních modelů s pohonnými jednotkami od Renaultu, které řada lidí považuje za nadmíru úsporné - a jak se ukazuje, je taková i skutečnost. Máme tu pouze 19procentní rozdíl. Je ovšem třeba dodat, že od Francouzů přebírají Němci 1,5 a 1,6litrové čtyřválcové motory, nikoliv třeba 0,9litrový tříválec, který by jednak nešel k prémiovějšímu charakteru vozu a druhak má do nízké spotřeby opravdu daleko. Mimo tyto agregáty ovšem třícípá hvězda užívá i své vlastní, a sice dvoulitrový benzinový a 2,2litrový dieselový.
Zdroj: Carly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva