Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta jejichž koupí budete podle Němců tratit nejmíň peněz: 40 šampionů 13 tříd
7.6.2019 | Mirek Mazal
Asi nikdo soudný si nemyslí, že provoz auta je zadarmo, většina lidí ale vnímá jen bezprostřední náklady typu palivo či pneumatiky. Nejdražší položkou je ale ztráta hodnoty, u těchto aut je nejnižší.
Při honbě za co nejnižší spotřebou si lidé neuvědomují, co jim při provozu auta nejvíce leze do peněz. Není to obvykle nic z toho, co za provoz auta průběžně platí, ale to, co dávno zaplatili. Stručně řečeno je největším nákladem na provoz auta obvykle pokles jeho hodnoty.
Náklady na věci jako jsou pohonné hmoty, brzdy či práci za údržbu v servise jsou nemilé, ale stále je jejich suma nižší, než rozdíl mezi pořizovací a aktuální cenou vozu. Žádná z faktur ze servisu či účet z benzínky se zpravidla nevyrovná ztrátě, která postihuje vůz, ať už stojí před domem nebo jezdí dálkové trasy.
Tempo poklesu je v průběhu času různé. Nejvíce hodnota klesá hned po zakoupení resp. během prvního roku vlastnictví, kdy vozidlo přichází asi o čtvrtinu své původní ceny. Je to ale do jisté míry papírová záležitost, neboť v tomto poklesu se zrcadlí i rozdíl mezi ceníkovou a skutečnou cenou - když tedy auto za první rok ztratí 25 procent hodnoty a vy jste při koupi dostali 10 procent slevu, reálný pokles není tak velký. Pád pokračuje během dalších let přibližně onou desetinou ceny ročně, a tak po třech letech to zůstane z jeho původní hodnoty asi polovina.
Ona „asi” uvádíme proto, že ceny všech automobilů neklesají stejně. Není to ale ani nahodilé, poklesy obvykle v různé míře zasahují automobily různých tříd a typů podle předem známých vzorců. A s jejich znalostí můžete při koupi nového i ojetého vozu udělat o poznání lepší obchod. Chodit všude s tabulkami odhadců budoucích cen těch kterých modelů není z pohledu běžného zákazníka reálné, udělat si v této věci přehled ale jde i jinak.
Pomůže pravidelný přehled německého Auto Bildu, který v rámci jednotlivých tříd aut jmenuje šampiony z hlediska ztráty hodnoty. Ti nejlepší získají pěkné německé označeni Wertmeister, což se dá volně přeložit z němčiny jako mistr zachování hodnoty.
Nejlepší představitel každé ze třinácti tříd vzešel z dat společnosti Schwacke, která je součástí koncernu EurotaxGlass specializovaného na oceňování aut. Při sestavování výsledků jsou brány v potaz ceny ojetin, doba vlastnictví a nájezd, ekonomický vývoj a předpověď chování trhu do budoucna. Každý segment má jiný průměrný kilometrový průběh odpovídající typickému využití. Počítáno za čtyři roky vlastnictví to u elektromobilů je 10 000 km ročně, u malých vozů 11 000 km, kompaktů či menších SUV a sportovních aut 15 000 km. Všechny ostatní kategorie najedou 20 000 km za jeden rok.
Auta s nejmenším očekávaným poklesem hodnoty po čtyřech letech provozu
1. Elektromobily
Auta jezdící na elektrickou energii nemají své pevné místo na trhu a většina z nich trpí nemalou ztrátou hodnoty. Z aktuálně pořízených má být největším držákem Audi e-tron se zbytkovou hodnotou rovnou 58,65 % pořizovací ceny. Druhé místo patří Nissanu Leaf, který má mít po čtyřech letech 58,51% hodnotu. Třetí místo zabral korejský Hyundai Ioniq Electric s úbytkem na hranici 57,27 %. To jsou slušné hodnoty, mezi konvenčními vozy ale patří k průměru.
2. Mini vozy
Oblíbené varianty druhých či třetích automobilů jsou na tom podobně jako elektrická auta - tedy nikterak zázračně. Volkswagen Up! si vede nejlépe, když si má po čtyřech letech držet hodnotu odpovídající 57,07 % původní ceny. Konkurenční Opel Adam má po čtyřech sezónách statečných 56,46 % prvotního čísla a koupě nového Hyundai i10 vyjde přemýšlivého kupce na sumu odpovídající pořizovací ceně sníženou o 43,71 % přizovací ceny. Ta zůstatková má tedy činit 56,39 %.
3. Malé vozy
Malé automobily vede v kategorii nejmenší ztráty Audi A1 40 TFSI Sportback S tronic, které do pátého roku vlastnictví vstupuje s 63,31% hodnotou prodejní ceny nového kusu. Jen o něco málo hůře dopadl Mini Cooper S se zbytkem 61,83 % a bronzovou příčku obsadila Toyota Yaris Hybrid udržující 59,16 % prvobytné hodnoty.
4. Kompaktní hatchbacky
Nižší střední třída alias kompaktní automobily patří v Evropě mezi nejprodávanější. Zájemci toužící po co nejlepší investici si mohou počkat na Mazdu 3 Skyactiv-G. S dvoulitrovým motorem a technologii M Hybrid bude mít po čtyřech letech stále 63,53 % původní hodnoty. Další variantou je Toyota Corolla taktéž s dvoulitrovým hybridem, která klesá o něco rychleji na 62,87 %. Už s větším odstupem následuje třetí Mercedes-Benz třídy A 250 7G-DCT se zůstatkovou hodnotou odpovídající 57,93 % pořizovancí ceny.
5. Střední třída
V tomto segmentu budou nejvíce spokojeni majitelé BMW 320i, očekáván je pokles hodnoty na 54,67 %. Mezi střední třídou je to nejlepší výsledek, hned za německou prémii se dostala Mazda 6 Skyactiv-G 165 karoserie kombi se zbytkem jen 52,22 %. České nátury potěší třetí nejméně ztrátový model Škoda Octavia Combi 1,8 TSI DSG se zbytkem 51,26 % na úvodní hodnotu - že jej Němci kategorizují jako vůz střední třídy, velkoryse přehlédneme.
6. Vyšší střední třída
Dražší kategorie patří opět Audi, které ve verzi A6 50 TDI quattro tiptronic zvládá udržet svoji hrdost vyjádřenou v penězích na 49,77 %. Druhé BMW 540i xDrive po čtyřech zimách může být prodáno za 48,17 % kdysi domluvené ceny. Za německými značkami se drží Volvo V90 D4 AWD Geartronic s 44,14% zůstatkem.
7. Luxusní vozy
Méně dosažitelné automobily se nevyhýbají rozdílům mezi novým a ojetým. Nejlépe vzdoruje Porsche Panamera 4 se zbytkovou hodnotou 48,34 %. Hůře vychází Audi A8 50 TDI quattro tiptronic s propadem na 47,87 % a Mercedes-Benz S 400d 4Matic 9G-Tronic dokonce klesá až na 44,13 %. To je v kontextu cen za nové kusy dost citelná změna za čtyři roky v provozu a v absolutních číslech může jít i o miliony.
8. Sportovní vozy
Trh sportovních vozů si tradičně nejvíce váží Porsche 911 Carrera S PDK se solidním zůstatkem 60,43 % prodejní ceny. Jako druhé je podle Němců nejvýhodnější vlastnictví zase Porsche, tentokrát 718 Cayman, které odolává v podobě 59,28 % hodnoty. Těsné třetí místo na úrovni 59,25 % je déjà-vu, protože patří Porsche 718 v letním provedení Boxster.
9. Univerzální rodinné vozy
Sorta praktických modelů MPV pomalu vyklízí automobilový trh, na špici hodnotově zůstává Mercedes-Benz třídy B ve verzi 250 se zbytkovou hodnotou 53,43 %. Za zvýšeným přepychem své místo hájí Opel Zafira 1,6 DIT ceněná po čtyřech letech na 50,07 % prvotní faktury. Třetí stupínek vybojoval Volkswagen se svým Golfem Sportsvan (49,76 %).
10. Dodávky
Praktické zájemce možná potěší, že Mercedes-Benz třídy V 250d 9G-Tronic odolává poklesu hodnoty až na úroveň 55,58 % původní ceny. O něco měně zajímavou koupí je v tomto smyslu Volkswagen T6 Multivan s DSG, který jen těsně drží polovinu - konkrétně 50,45 %. Auto Bild mezi velkoprostorové příklady započítal i Ford S-Max 1,5 EcoBoost, který se s poklesem na 46,55 % vzdálil předchozí dvojici.
11. Malá SUV
Menší sportovně užitkové vozy zastupuje držák Audi Q2 40 TFSI quattro S tronic. Dlouhé označení patří zbytkové hodnotě 58,58 %. Hned za čtyřmi kruhy blízko operuje Hyundai Kona 1,0 T-GDI díky čtyřleté ztrátě na 58,21 % prodávané cifry. Třetí Mazda CX-3 Skyactiv-G 121 má po čtyřech letech ještě 57,64 % ceny.
12. Větší SUV
Rozmach SUV je vidět i na číslech zůstatkových hodnoty. Nejlepším příkladem je i celkový vítěz třináctidílného žebříčku Range Rover Evoque, který tratí relativně málo na hranici 65,88 %. Druhé umístěné Porsche Macan S PDK drží ještě 61,53 % a vysoká čísla doplňuje Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 DSG se zbytkem 61,3 % původní hodnoty.
13. Největší SUV
Drahé krabice s vysokým posedem stojí i po čtyřech letech dost peněz. Například BMW X5 xDrive30d „cenově stárne” pomalu - má ji na úrovni 60,54 %. Větší rozdíl dělí BMW od Volva XC90 B5 AWD Geartronic (56,86 %) a podobně je na tom Mercedes-Benz GLE 350d 9G-Tronic s výsledkem 56,23 % zbytku hodnoty.
Auto s nejmenším absolutní ztrátou hodnoty po čtyřech letech provozu
Pokud jste se zatím dopočítali jen 39 vozů, máme tu i ten poslední, 40. Je tak trochu mimo pořadí a připomíná, že relativní poklesy hodnoty jsou sice zajímavá věc, ale neříkají celou pravdu. Je hezké koupit si Range Rover Evoque s očekáváním poklesu hodnoty jen o 34,12 % za čtyři roky, při dvoumilionové ceně vozu ale snadno může jít o 700 tisíc korun. A to není málo peněz. Proto Němci vyhlásili i vítěze v podobě vozu s nejnižším absolutním poklesem hodnoty, kde logicky musí jít o relativně levné auto.
Prvenství tady celkem bez překvapení bere Dacia, konkrétně její nejdostupnější model Sandero, který za čtyři roky používání ztratí na ceně jen 2 440 Eur, tedy asi 62 500 Kč. Procentuálně to bude více než u většiny nejlepších aut zmíněných výše, jen 62 500 Kč - tedy něco přes 15 600 Kč ročně - je ale kouzelně nízký náklad spojený se ztrátou hodnoty nově pořízeného vozu.
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva