Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy
21.1.2019 | Petr Prokopec
Traduje se, že přeplňované motory jsou komplikovanější a tedy náchylnější k poruchám. Data Consumer Reports to potvrzují, byť se problémy netýkají zdaleka všech agregátů.
V Evropě už jsou atmosféricky plněné motory prakticky mrtvou záležitostí, výjimky byste spočítali na prstech pár rukou. V honbě za nižší papírovou spotřebou se téměř každý vydal cestou přeplňování, přičemž tato móda začíná stále více zasahovat i Spojené státy. Také tamní zákony tlačí na co nejnižší udávanou spotřebu paliva, nejde tu ale jen o to - automobilky ve snaze o snížení nákladů touží po globálních modelech, komponentech a samozřejmě tedy i motorech, takže pokud turbo udělají pro Evropu, snaží se jej nabídnout rovněž v USA.
Studie magazínu Consumer Reports (CR) za rok 2018 zaměřená právě na spolehlivost motorů aut nejspíše utvrdí v názoru ty, kteří si myslí, že objem nelze nahradit ani sebesofistikovanější formou přeplňování. Spolehlivost motorů s nuceným plněním totiž vedle těch atmosférických pokulhává a v průměru jsou citelně poruchovější. To ovšem neznamená, že všechna turba jsou automaticky špatná, záleží na konkrétním případě. Největší komplikace přitom hrozí u těch výrobců, kteří s turbomotory nemají dlouholeté zkušenosti a s downsizingem zachází příliš daleko.
Mezi takové patří i u nás hodně rozšířené Hyundai. Korejská automobilka má v nabídce více přeplňovaných jednotky, studie ale postihuje ty jménem 1,4 T-GDI, 2,0 T-GDI a 1,6 T-GDI. Zatímco první dvě svým hodnocením spadají do průměru, s jedna-šestkou jsou zjevně nemalé potíže. Motor tak značku v celkovém žebříčku stahuje ke dnu, horší jsou z pohledu CR už jen agregáty BMW pod kapotou Mini.
Hodnocení britské značky nepřekvapí, neboť jen v Mini se v USA prodává 1,5litrový tříválec, z podstaty problematický motor. Lépe je na tom čtyřválcový dvoulitr, který si ještě o něco pozitivněji vede pod kapotami BMW - svou spolehlivostí se alespoň blíží průměrným „atmosférám”.
Kromě BMW/Mini a Hyundai se nedobrého hodnocení svých přeplňovaných motorů dočkaly z u nás nyní a nebo dříve působících značek také Chevrolet, Ford, Volvo, Kia, Volkswagen a Opel (zde zastoupený Buickem). V případě VW už jde ale jen o dvoulitr TSI a výsledek lehce pod průměrem spolehlivosti atmosférických motorů. Právě tuto hranici si u CR zvolili jako měřítko hodnocení kvality přeplňovaných agregátů - pokud nedosahuje ani průměrné spolehlivosti atmosférických motorů, není o co stát.
Které značky si jak vedou v průměru, najdete v tabulce níže, pokud máme nejproblematičtější turbomotory jmenovat konkrétně, pak jde o tyto. Seřazené jsou od nejhoršího k nejlepšímu:
BMW/Mini - tříválec 1,5
Hyundai - čtyřválec 1,6
Mini - čtyřválec 2,0
Opel - čtyřválec 1,6
VW - čtyřválec 2,0
Kia - čtyřválec 2,0
Volvo - čtyřválec 2,0
Dodejme, že hodnocení pochází od samotných majitelů těchto aut a vzniklo v rámci ankety Auto Reliability Survey za loňský rok. Ta zahrnuje data od vlastníků více než půl milionu vozů, což je v podobných studiích bezkonkurenčně největší vzorek. Index poruchovosti přeplňovaných pohonných jednotek pak vychází z informací pocházejících od modelových let 2016, 2017 a 2018. Jde tedy o nejnovější agregáty, s nimiž by problémů mělo být nejméně.
Značky aut s nejméně a nejvíce problematickými turbomotory dle CR
(žebříček ukazuje vždy značku a její turbomotory se spolehlivostí horší a lepší než je průměrný atmosférický benzin)
Největší potíže jsou aktuálně s tříválcem 1,5 z nabídky BMW a Mini...
...a čtyřválcem 1,6 T-GDI od Hyundai
Nedobře si vede i dvoulitrový čtyřválec Volva, u nějž je to o to horší, že jiný benzinový motor pro většinu modelů vůbec nenabízí
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz