Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy

Traduje se, že přeplňované motory jsou komplikovanější a tedy náchylnější k poruchám. Data Consumer Reports to potvrzují, byť se problémy netýkají zdaleka všech agregátů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy

21.1.2019 | Petr Prokopec

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Traduje se, že přeplňované motory jsou komplikovanější a tedy náchylnější k poruchám. Data Consumer Reports to potvrzují, byť se problémy netýkají zdaleka všech agregátů.

V Evropě už jsou atmosféricky plněné motory prakticky mrtvou záležitostí, výjimky byste spočítali na prstech pár rukou. V honbě za nižší papírovou spotřebou se téměř každý vydal cestou přeplňování, přičemž tato móda začíná stále více zasahovat i Spojené státy. Také tamní zákony tlačí na co nejnižší udávanou spotřebu paliva, nejde tu ale jen o to - automobilky ve snaze o snížení nákladů touží po globálních modelech, komponentech a samozřejmě tedy i motorech, takže pokud turbo udělají pro Evropu, snaží se jej nabídnout rovněž v USA.

Studie magazínu Consumer Reports (CR) za rok 2018 zaměřená právě na spolehlivost motorů aut nejspíše utvrdí v názoru ty, kteří si myslí, že objem nelze nahradit ani sebesofistikovanější formou přeplňování. Spolehlivost motorů s nuceným plněním totiž vedle těch atmosférických pokulhává a v průměru jsou citelně poruchovější. To ovšem neznamená, že všechna turba jsou automaticky špatná, záleží na konkrétním případě. Největší komplikace přitom hrozí u těch výrobců, kteří s turbomotory nemají dlouholeté zkušenosti a s downsizingem zachází příliš daleko.

Mezi takové patří i u nás hodně rozšířené Hyundai. Korejská automobilka má v nabídce více přeplňovaných jednotky, studie ale postihuje ty jménem 1,4 T-GDI, 2,0 T-GDI a 1,6 T-GDI. Zatímco první dvě svým hodnocením spadají do průměru, s jedna-šestkou jsou zjevně nemalé potíže. Motor tak značku v celkovém žebříčku stahuje ke dnu, horší jsou z pohledu CR už jen agregáty BMW pod kapotou Mini.

Hodnocení britské značky nepřekvapí, neboť jen v Mini se v USA prodává 1,5litrový tříválec, z podstaty problematický motor. Lépe je na tom čtyřválcový dvoulitr, který si ještě o něco pozitivněji vede pod kapotami BMW - svou spolehlivostí se alespoň blíží průměrným „atmosférám”.

Kromě BMW/Mini a Hyundai se nedobrého hodnocení svých přeplňovaných motorů dočkaly z u nás nyní a nebo dříve působících značek také Chevrolet, Ford, Volvo, Kia, Volkswagen a Opel (zde zastoupený Buickem). V případě VW už jde ale jen o dvoulitr TSI a výsledek lehce pod průměrem spolehlivosti atmosférických motorů. Právě tuto hranici si u CR zvolili jako měřítko hodnocení kvality přeplňovaných agregátů - pokud nedosahuje ani průměrné spolehlivosti atmosférických motorů, není o co stát.

Které značky si jak vedou v průměru, najdete v tabulce níže, pokud máme nejproblematičtější turbomotory jmenovat konkrétně, pak jde o tyto. Seřazené jsou od nejhoršího k nejlepšímu:

BMW/Mini - tříválec 1,5
Hyundai - čtyřválec 1,6
Mini - čtyřválec 2,0
Opel - čtyřválec 1,6
VW - čtyřválec 2,0
Kia - čtyřválec 2,0
Volvo - čtyřválec 2,0

Dodejme, že hodnocení pochází od samotných majitelů těchto aut a vzniklo v rámci ankety Auto Reliability Survey za loňský rok. Ta zahrnuje data od vlastníků více než půl milionu vozů, což je v podobných studiích bezkonkurenčně největší vzorek. Index poruchovosti přeplňovaných pohonných jednotek pak vychází z informací pocházejících od modelových let 2016, 2017 a 2018. Jde tedy o nejnovější agregáty, s nimiž by problémů mělo být nejméně.

Značky aut s nejméně a nejvíce problematickými turbomotory dle CR

(žebříček ukazuje vždy značku a její turbomotory se spolehlivostí horší a lepší než je průměrný atmosférický benzin)


Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 1 - Nejvice problematicke turbomotory Consumer Reports 2018 tab

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 2 - Consumer Reports 2018 turbomotory 02Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 3 - Consumer Reports 2018 turbomotory 03Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 4 - Consumer Reports 2018 turbomotory 04
Největší potíže jsou aktuálně s tříválcem 1,5 z nabídky BMW a Mini...

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 5 - Consumer Reports 2018 turbomotory 05Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 6 - Consumer Reports 2018 turbomotory 06Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 7 - Consumer Reports 2018 turbomotory 07
...a čtyřválcem 1,6 T-GDI od Hyundai

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 8 - Consumer Reports 2018 turbomotory 08Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 9 - Consumer Reports 2018 turbomotory 09Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 10 - Consumer Reports 2018 turbomotory 10
Nedobře si vede i dvoulitrový čtyřválec Volva, u nějž je to o to horší, že jiný benzinový motor pro většinu modelů vůbec nenabízí

Zdroj: Consumer Reports

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.