Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře

S nůžkovým zvedákem je práce, ruční hydraulický obsloužíte snáze. Oproti balonovému je to ale pořád strašná námaha, ten stačí napojit na výfuk.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře

23.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S nůžkovým zvedákem je práce, ruční hydraulický obsloužíte snáze. Oproti balonovému je to ale pořád strašná námaha, ten stačí napojit na výfuk.

Snad všichni máme v autě nůžkový hever neboli zvedák, sloužící zejména v nouzi při výměně kola s defektem - tedy, pokud váš vůz nemá místo rezervy jen lepicí sadu. Spousta z nás má pro domácí použití i ruční hydraulický zvedák a „kozy”, které používá, když na autě něco zespodu opravuje nebo vyměňuje olej.

Do domácích podmínek to jsou to hlavní možnosti, které člověka napadnou; sloupový zvedák pro autoservisy stojí desítky tisíc. Existuje ovšem ještě jedna věc, jejíž použití je údajně snazší než nůžkový i ruční hydraulický zvedák - tzv. zvedák balonový. Možná jste o něm slyšeli, nevznikl včera, v českých luzích a hájích je to ale nyní docela mocně propagovaná novinka.

Balonový zvedák funguje tak, že ho správně složíte a pod i nad balon umístíte připravené destičky. Balon se o jednu opře na zemi a druhou zvedá auto. Nafukuje se pomocí hadice, jejíž druhý konec připevníte na výfukové potrubí. Údajně stačí, když vůz běží na volnoběh, a za chvíli je auto ve vzduchu.

Video níže ukazuje názorně, jak se dá zvedák použít - při výměně kola, pokud neumíte couvat a zapadnete kolem do příkopu, k zajištění nákladu v zavazadelníku nebo třeba k posunutí auta, které vás blokuje v parkovacím místě. Také ale ukazuje hlavní úskalí tohoto zvedáku - je zjevně dost nestabilní.

Auto zvedne téměř bez práce, to rozhodně, ale pokud jste někdy seděli na gymnastickém míči, víte, jak stabilní bude takhle zvednutý vůz. Když jsou nad zemí dvě ze čtyř kol, není vůbec problém auto vzít a odtlačit na stranu právě na balonu. Vlézt pod takto zvednuté auto a něco tam provádět je doslova sebevražda, podpěry na auto, tzv. kozy, jsou v takovémto případě nutností.

Ovšem, ty jsou nutností i s jakýmkoliv jiným domácím zvedákem, pokud vám není váš život zcela ukradený. Pokud ale pod auto nelezete, pokud třeba jen měníte kolo, nůžkový i hydraulický zvedák stačí. O tomhle balonovém si netroufneme to tvrdit, stabilita auta je opravdu mizerná. Dokud by zůstala tři kola na zemi, budiž, ale s pouze dvěma koly na zemi to opravdu nevypadá na bezpečné zvednutí vozu.

Neříkáme, že tenhle zvedák nemá své využití - pokud potřebujete auto zvednout a posunout, jak je v některých případech na videu nutné, byla by stabilita auta na škodu a balon bude užitečný. A samozřejmě existují i profesionální verze, které používají např. hasiči a které dokážou zvednout několik desítek tun; o těch tu ale řeč není.

Osobní zkušenost s balonovým zvedákem nicméně nemáme a ani bychom do něj potřebné dva až tři tisíce korun neinvestovali. Pokud s ním máte své vlastní zkušenosti, ať už jakékoli, neváhejte se o ně podělit v diskuzi...


Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře - 1 - balonovy zvedak 01Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře - 2 - balonovy zvedak 02Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře - 3 - balonovy zvedak 03Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře - 4 - balonovy zvedak 04Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře - 5 - balonovy zvedak 05Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře - 6 - balonovy zvedak 06Balonový hever plněný výfukovými plyny není žert ani zlepšovák z Receptáře - 7 - balonovy zvedak 07
Balonový zvedák vypadá svérázně, ale skutečně se prodává. Nám přijde příliš nestabilní...

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.