BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody

Je půlka října a v médiích se to brzy začne hemžit zprávami o průměrných denních teplotách pod 8 stupňů a povinném použití zimních pneu. Nic proti nim, pokud je ale nasadíte příliš brzy, problémy si jen přiděláte.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody

13.10.2019 | Petr Miler

BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je půlka října a v médiích se to brzy začne hemžit zprávami o průměrných denních teplotách pod 8 stupňů a povinném použití zimních pneu. Nic proti nim, pokud je ale nasadíte příliš brzy, problémy si jen přiděláte.


Je to už takový podzimní kolorit. Slunce ubude, dny se zkrátí, stromy začnou shazovat listí a média nahazovat zprávy o tom, jak je třeba přezout na zimní pneumatiky. Obecně proti tomu nelze mnoho namítat, při charakteru současných pneumatik je rozumně nemožné zvládnout odjezdit celou zimu na těch letních a přezutí na specifickou směs a vzorek je nezbytností. Konec debaty. Problém je ale v tom, že v záplavě podobných zpráv lidé přestali přemýšlet nad tím, kdy něco takového udělat.

Populární zprávy o průměrných denních teplotách pod 8° C byly mnohokrát popřeny. Je to absolutní nesmysl a na suché a dokonce i mokré silnici dobré (zdůrazňujeme dobré) letní pneumatiky fungují lépe za jakýchkoli teplot, které u nás běžně mohou nastat. Zimní pneu jsou lepší jen na sněhu a ledu a místo venkovních teplot je tak třeba sledovat to, kdy začne být opravdu zima a zasněžené nebo namrzlé vozovky začnou být v kurzu. To se v České republice v běžných nadmořských výškách obvykle neděje ani v půlce října, ani na populárním začátku listopadu, kdy v platnost vstupuje jakási zákonná povinnost. I ta ale správně hovoří jen o silnici pokryté sněhem a ledem či hrozícím riziku.

Lidé mají pocit, že lepší je přezout o trochu dříve než raději o trochu později, ale je to nesmysl - obojí je stejně špatné. Podobně jako letní pneu nefungují dostatečně dobře na sněhu, ani zimní nefungují dost dobře na suchu. Většina srovnání se obvykle soustředí jen na to první, což snad všichni dávno vědí, málokteré ale upozorňuje také na to první.

BMW tak u nás má velké plus za to, že ve spolupráci s Michelinem upozornilo i na problematičnost příliš brzkého přezutí. Vzalo tři modely M4, obulo je do letních pneu, semi-slicků (tedy ještě na silnici použitelných pneu pro ostrou sportovní jízdu) a zimních „papučí”. A postavilo je do sprintu na 800 metrů, do slalomu a brzdění ze 150 km/h na suchém letišti.

Výsledky zimních pneu jsou zoufalé. I v tak nekomplikovaném úkonu, jako je akcelerace v přímce, ztratily na letní pneu 1 sekundu a na semi-slicky dokonce 2 sekundy na pouhé půlmíli. V slalomu se zvyšující se teplotou totálně přestaly ztrácet glanc a nebýt za volantem profík, auto by s nimi ani nedojelo docíle - takto to byla asi 10procentní ztráta. A nakonec brzdění, to je pro zimní pneu na suchu největší problém - ze 150 km/h to zvládly na 79 metrech, zatímco letní a semi-slicky byly o 16 resp. 23 metrů kratší. Znovu obrovský rozdíl.

BMW ukázalo i srovnání na sněhu, které přineslo očekávaný opačný výsledek, ale jak jsme již řekli, tohle se do hlav tlačí lidem ze všech stran. Že je podobně nevhodné je mít na autě zimní pneu třeba dnes, kdy má být až 23° C, je opomíjeno. BMW názorně ukázalo, že je to úplně stejná hloupost, a tak znovu prosíme - přemýšlejte nad tím, kdy přezujete na zimní, může nás klidně čekat teplý listopad a příliš brzkým použitím zimních pneu si jen přiděláte problémy navíc - ať už přímo na silnici, nebo tím, že si zbytečně opotřebujete „zimáky” v době, kdy kvalitu i bezpečnost jízdy jen a pouze zhorší.


BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 1 - Zimni vs letni pneu BMW video 01BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 2 - Zimni vs letni pneu BMW video 02BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 3 - Zimni vs letni pneu BMW video 03BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 4 - Zimni vs letni pneu BMW video 04BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 5 - Zimni vs letni pneu BMW video 05BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 6 - Zimni vs letni pneu BMW video 06BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 7 - Zimni vs letni pneu BMW video 07BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 8 - Zimni vs letni pneu BMW video 08BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 9 - Zimni vs letni pneu BMW video 09BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 10 - Zimni vs letni pneu BMW video 10BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 11 - Zimni vs letni pneu BMW video 11BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 12 - Zimni vs letni pneu BMW video 12BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 13 - Zimni vs letni pneu BMW video 13BMW varuje před příliš brzkým použitím zimních pneu, názorně ukázalo důvody - 14 - Zimni vs letni pneu BMW video 14
BMW srovnalo zimní pneu s letními a semi-slicky na suchém letišti a názorně ukázalo, jak moc nevhodné použití těch zimních za takových podmínek je

Zdroj: BMW

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.