Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Celých 96 procent řidičů riskuje nehodu v autě kvůli hlouposti za pár stovek
7.3.2021 | Petr Prokopec
Jsou věci, na které si řidiči dávají pozor, a to i díky tomu, jak často se jim věnují média. Třeba výměny pneumatik nebo oleje zanedbává málokdo, i když může jít o docela drahé věci. Ale co stěrače?
Pokud jste zapálenými řidiči, pak nejspíše o svůj vůz pečujete jako člena rodiny. Měníte včas olej i přezouváte pneumatiky, dodržujete servisní intervaly a v myčce vás již znají křestním jménem. Při veškeré snaze ale možná i vy zapomínáte na jednu stěžejní záležitost, která by se vám mohla stát osudnou, a tou jsou stěrače. Jak zjistila společnost Markteffect, která se zabývá průzkumem trhu, jen pouhá čtyři procenta evropských motoristů je mění včas.
Většina výrobců doporučuje, aby stěrače byly vyměněny po 12 až 15 měsících, neboť po takové době degradují natolik, že už sklo nejsou s to za deště správně stírat. To však učiní jen ona čtyři procenta řidičů, dalších 16 procent vyčkává o pár měsíců déle. Tristních 80 procent lidí ale stěrače vymění až ve chvíli, kdy po sobě na čelním okně zanechávají pruhy, vydávají podivné zvuky či se jim odchlipuje guma. Případně pak závažné nedostatky odhalí stanice technické kontroly, u nichž jsou špatné stěrače jedním z častých problémů.
Je přitom překvapivé, že více než čtvrtina motoristů během průzkumu uvedla, že ví, že stěrače je třeba měnit každých 12 až 15 měsíců. Čtyřicet procent pak přiznalo, že obměna jim přijde logická každý rok, 18 procent by dokonce přistoupilo na výměnu po pouhých šesti měsících. Nicméně to jsou evidentně pouze slova. Jakmile dojde na činy, stále tu máme jen ona pouhá čtyři procenta řidičů, kteří to dělají správně a preventivně a nečekají na první déšť, při kterém neuvidí na cestu. Zejména při nočním cestování v noci jsou špatně fungující stěrače velmi nepříjemnou věcí.
Nejde tu přitom jen o pocity. Je třeba se vší vážností dodat, že stěrače takovou prkotinou, jakou se některým pohled mohou zdát. Při jízdě s nejedním řidičem jsem je musel překřtít na „mazače”, neboť vodu ze skla neodstraňovaly, ale pouze ji rozmazávaly tak, že bylo pomalu lepší nestírat vůbec. Že přes čelní sklo se spoustou vody na jeho povrchu snadno přehlédnete na silnici či v jejím okolí detail, který může vést i k vážné nehodě, popř. nerozeznáte, kam vůbec silnice vede, snad nemusíme dodávat.
Situace v České republice už s ohledem na výše zmíněné stěží bude jiná, i tady jsou stěrače mimo hlavní pozornost. Dáno je to hlavně špatnou informovaností, o doporučeních výrobců málokdo ví. I kvůli tomu si špatných stěračů všímá až stanice technické kontroly, což je pochopitelně pozdě.
Kuriozitou pak je, že mnozí výrobci již osazují stěrače indikátorem, který mění barvu dle opotřebení. Většina motoristů ovšem nemá tušení, oč skutečně jde - někteří v něm vidí jen dodatečný ukazatel venkovní teploty. Znovu je tedy třeba podotknout, že zde zkrátka chybí osvěta. Zatímco totiž na výměnu oleje či pneumatik jsou lidé upozorňováni výrobci i médii, stěračů si nikdo nevšímá, byť je máme stále na očích a za pár set korun koupíte bezvadně fungující nové. Tak jsme to chtěli alespoň trochu napravit.
Většina motoristů vůbec neví, že stěrače má měnit po 12 až 15 měsících - ne pro legraci, ale protože později špatně fungují a jsou přitom klíčovým bezpečnostním prvkem zejména při jízdě za deště, ale třeba i od jara do podzimu, kdy je třeba ze skla efektivně odstranit hmyz. I proto třeba Škoda věnuje jejich testování spoustu pozornosti. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Markteffect
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před hodinou - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 2 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 4 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 5 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva