Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější

Posedlost Čechů mladoboleslavským univerzálem má racionální základ, zjevně ale dosáhla takové úrovně, kdy je třeba se ptát, zda lze touhu po Octavii jako ojetině stále ospravedlnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější

30.8.2019 | Petr Miler

Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Posedlost Čechů mladoboleslavským univerzálem má racionální základ, zjevně ale dosáhla takové úrovně, kdy je třeba se ptát, zda lze touhu po Octavii jako ojetině stále ospravedlnit.

Ti, kteří škodovkám nemohou přijít na jméno, rádi říkají, že už stejně dávno nejde o česká auta. Technicky možná nikoli, ideově se do nich ale hodnoty blízké Čechům otiskují pořádně. A nejvíce pak do modelu, který mladoboleslavskou automobilku postavil na nohy a je dodnes jejím bestsellerem - do Octavie.

V tomto autě se zrcadlí v prvé řadě to, že jsme ve srovnání se západem v podstatě pořád chudí. Většina lidí si prostě nemůže dovolit mít dvě nebo tři auta koupená za pár výplat, jako je tomu například v Německu, auto může být jen jedno. A jako takové musí sloužit ke všemu, co si dovedeme představit. Nesmí být ani moc velké, ani moc malé, musí být relativně reprezentativní, pokud by s ním někdo jezdil za prací, i co možná nejpraktičtější, protože musí odvézt také rodinu na víkendový výlet. Nesmí stát moc a a musí aspoň trochu slušně jet, protože nikdo nechce slabý a nemotorný vůz.

Když si tohle všechno dáte dohromady, docela snadno pochopíte, že původní myšlenka stojící za Škodou Octavia byla ryze česká, jistě beroucí v potaz i to, že Česká republika byla tehdy pořád hlavním odbytištěm automobilky. Také oni Němci ale nakonec přišli na to, že dobrá hodnota za peníze není nic urážlivého a Octavii dnes kupuje celý svět, protože se mu vyplatí. Jen my jsme pořád relativně chudí a spousta lidí u nás po takovém univerzálním autě touží, protože jim nic jiného nezbývá.

Není tedy těžké pochopit, že českým bestsellerem mezi novými i ojetými auta je Škoda Octavia Combi 2,0 TDI, tento stav má už ale méně přijatelné následky. Na trhu ojetin vysoká poptávka tlačí ceny vysoko. A pokud vždy platilo, že ojeté Octavie byly relativně drahé, teď jsou ještě dražší.

Upozorňuje na to statistika inzertního webu TipCars, podle jehož dat stáří průměrné ojeté Octavie v ČR mezi meziročně stouplo ze 7 na 8 let. V takovém případě by člověk čekal pokles cen, ale ouha, ony vzrostly. Z loňských 236 458 Kč je dnes průměrem cifra 236 529 Kč. A ani průměrný nájezd růst cen nereflektuje - z loňských 128 737 km narostl na 128 891 km.

Člověk nemusí mít doktorát z ekonomie, aby pochopil, že to v prvé řadě bude rostoucí poptávkou po ojetých Octaviích, kterou nabídka přes vysoké místní prodeje a rozsáhlé dovozy není schopna dostatečně vykrýt. Faktorem jistě bude i to, že se nová Octavia stává v průběhu času postupně dražší a lidé ji kupují v lepších verzích, tyto dílčí a ne úplně zásadní faktory by ale neměly přebít fakt, že nabízená auta jsou v průměru o 12,5 % starší.

Výše zmíněná čísla reflektují stav napříč ČR, zajímavý je ale i pohled do jednotlivých krajů. V některých z nich totiž průměrné stáří stouplo na více jak 10 let. I přes 2,4% pokles průměrné ceny místem s nejdražšími Octaviemi Královéhradecký kraj, průměrné stáří vozidel je tam ale dlouhodobě nejnižší - aktuálně činí 6 let. Ceny pak nejvíce stouply v Libereckém kraji, konkrétně o 11 procent, přičemž průměrné stáří zůstalo stejné. Dlouhodobě nejlevnější ojeté Octavie jsou ve Zlínském kraji a na Vysočině.

Že jsme v ČR, lze dobře poznat i na preferovaném palivu. Zatímco ve světě klesá popularita naftových motorů a pomalu je znát i na českém trhu s ojetinami jako takovém, u Octavie se děje pravý opak. Počet ojetých Octavií jezdících na benzín na trhu meziročně klesl, je jich o 9,6 % méně. Tady ani Dieselgate nic nezměnila, a tak podíl naftových verzí postupně roste.

Navrch mají také kombíky (61,2 %) před liftbacky, což nepřekvapí, podobně jako zastoupení barev. Octavie najdeme v bazarech nejčastěji v bílé, i když dříve vládla šedá. Ta se meziročně propadla o 7,7 %. Naopak na popularitě získávají modely ve stříbrné a zelené barvě. Počet modelů v zelené meziročně narostl o 22,9 %, stříbrných Octavií je o 14 % více. Prakticky ve všech krajích dominuje bílá se stříbrnou metalízou, jen v Karlovarském kraji je na špici černá metalíza. Další data týkající se barev a také cen v rámci jednotlivých krajů si můžete projít v tabulce níže.

Popsaný stav je na jednu stranu vlastně vlastně očekávatelný, pokud se ale věci mají takto, je jistě dobré se při výběru ojetého auta dvakrát ptát, zda je Octavia to pravé ořechové, ať už se vám svými vlastnostmi líbí sebevíce. Za dané situace se snadno může stát, že na trhu najdete možná nedokonalou, ale přesto zajímavou alternativu, po které netouží statisíce a miliony lidí. A už proto ji koupíte nesrovnatelně levněji.


Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 1 - Skoda Octavia ojeta starne cena se zvysuje 01
Ačkoli v rámci jednotlivých krajů vidíme různé výkyvy, v případě celé ČR jsou ojeté Octavie stále starší, ojetější a dražší

Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 2 - Skoda Octavia ojeta starne cena se zvysuje 02
Mezi barvami vládne bílá, což u ojetin jen reflektuje stav na trhu nových vozů

Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 3 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 002Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 4 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 003Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 5 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 010Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 6 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 038Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 7 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 042Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 8 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 045Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 9 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 021Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 10 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 022Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 11 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 028Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 12 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 048Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 13 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 050Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 14 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 062Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 15 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 099Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 16 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 099-1Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější - 17 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 100
Vzhledem k průměrnému stáří 8 let je typičtější ojetinou spíše druhá než třetí generace Octavie, i té jsou ale bazary dávno plné

Zdroj: TipCars

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.