Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Češi propadli ojetým Octaviím tak moc, že je stále dráž kupují i starší a ojetější
30.8.2019 | Petr Miler
Posedlost Čechů mladoboleslavským univerzálem má racionální základ, zjevně ale dosáhla takové úrovně, kdy je třeba se ptát, zda lze touhu po Octavii jako ojetině stále ospravedlnit.
Ti, kteří škodovkám nemohou přijít na jméno, rádi říkají, že už stejně dávno nejde o česká auta. Technicky možná nikoli, ideově se do nich ale hodnoty blízké Čechům otiskují pořádně. A nejvíce pak do modelu, který mladoboleslavskou automobilku postavil na nohy a je dodnes jejím bestsellerem - do Octavie.
V tomto autě se zrcadlí v prvé řadě to, že jsme ve srovnání se západem v podstatě pořád chudí. Většina lidí si prostě nemůže dovolit mít dvě nebo tři auta koupená za pár výplat, jako je tomu například v Německu, auto může být jen jedno. A jako takové musí sloužit ke všemu, co si dovedeme představit. Nesmí být ani moc velké, ani moc malé, musí být relativně reprezentativní, pokud by s ním někdo jezdil za prací, i co možná nejpraktičtější, protože musí odvézt také rodinu na víkendový výlet. Nesmí stát moc a a musí aspoň trochu slušně jet, protože nikdo nechce slabý a nemotorný vůz.
Když si tohle všechno dáte dohromady, docela snadno pochopíte, že původní myšlenka stojící za Škodou Octavia byla ryze česká, jistě beroucí v potaz i to, že Česká republika byla tehdy pořád hlavním odbytištěm automobilky. Také oni Němci ale nakonec přišli na to, že dobrá hodnota za peníze není nic urážlivého a Octavii dnes kupuje celý svět, protože se mu vyplatí. Jen my jsme pořád relativně chudí a spousta lidí u nás po takovém univerzálním autě touží, protože jim nic jiného nezbývá.
Není tedy těžké pochopit, že českým bestsellerem mezi novými i ojetými auta je Škoda Octavia Combi 2,0 TDI, tento stav má už ale méně přijatelné následky. Na trhu ojetin vysoká poptávka tlačí ceny vysoko. A pokud vždy platilo, že ojeté Octavie byly relativně drahé, teď jsou ještě dražší.
Upozorňuje na to statistika inzertního webu TipCars, podle jehož dat stáří průměrné ojeté Octavie v ČR mezi meziročně stouplo ze 7 na 8 let. V takovém případě by člověk čekal pokles cen, ale ouha, ony vzrostly. Z loňských 236 458 Kč je dnes průměrem cifra 236 529 Kč. A ani průměrný nájezd růst cen nereflektuje - z loňských 128 737 km narostl na 128 891 km.
Člověk nemusí mít doktorát z ekonomie, aby pochopil, že to v prvé řadě bude rostoucí poptávkou po ojetých Octaviích, kterou nabídka přes vysoké místní prodeje a rozsáhlé dovozy není schopna dostatečně vykrýt. Faktorem jistě bude i to, že se nová Octavia stává v průběhu času postupně dražší a lidé ji kupují v lepších verzích, tyto dílčí a ne úplně zásadní faktory by ale neměly přebít fakt, že nabízená auta jsou v průměru o 12,5 % starší.
Výše zmíněná čísla reflektují stav napříč ČR, zajímavý je ale i pohled do jednotlivých krajů. V některých z nich totiž průměrné stáří stouplo na více jak 10 let. I přes 2,4% pokles průměrné ceny místem s nejdražšími Octaviemi Královéhradecký kraj, průměrné stáří vozidel je tam ale dlouhodobě nejnižší - aktuálně činí 6 let. Ceny pak nejvíce stouply v Libereckém kraji, konkrétně o 11 procent, přičemž průměrné stáří zůstalo stejné. Dlouhodobě nejlevnější ojeté Octavie jsou ve Zlínském kraji a na Vysočině.
Že jsme v ČR, lze dobře poznat i na preferovaném palivu. Zatímco ve světě klesá popularita naftových motorů a pomalu je znát i na českém trhu s ojetinami jako takovém, u Octavie se děje pravý opak. Počet ojetých Octavií jezdících na benzín na trhu meziročně klesl, je jich o 9,6 % méně. Tady ani Dieselgate nic nezměnila, a tak podíl naftových verzí postupně roste.
Navrch mají také kombíky (61,2 %) před liftbacky, což nepřekvapí, podobně jako zastoupení barev. Octavie najdeme v bazarech nejčastěji v bílé, i když dříve vládla šedá. Ta se meziročně propadla o 7,7 %. Naopak na popularitě získávají modely ve stříbrné a zelené barvě. Počet modelů v zelené meziročně narostl o 22,9 %, stříbrných Octavií je o 14 % více. Prakticky ve všech krajích dominuje bílá se stříbrnou metalízou, jen v Karlovarském kraji je na špici černá metalíza. Další data týkající se barev a také cen v rámci jednotlivých krajů si můžete projít v tabulce níže.
Popsaný stav je na jednu stranu vlastně vlastně očekávatelný, pokud se ale věci mají takto, je jistě dobré se při výběru ojetého auta dvakrát ptát, zda je Octavia to pravé ořechové, ať už se vám svými vlastnostmi líbí sebevíce. Za dané situace se snadno může stát, že na trhu najdete možná nedokonalou, ale přesto zajímavou alternativu, po které netouží statisíce a miliony lidí. A už proto ji koupíte nesrovnatelně levněji.
Ačkoli v rámci jednotlivých krajů vidíme různé výkyvy, v případě celé ČR jsou ojeté Octavie stále starší, ojetější a dražší
Mezi barvami vládne bílá, což u ojetin jen reflektuje stav na trhu nových vozů
Vzhledem k průměrnému stáří 8 let je typičtější ojetinou spíše druhá než třetí generace Octavie, i té jsou ale bazary dávno plné
Zdroj: TipCars
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 58 minutami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva