Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím?

Směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích existuje už léta, až nyní ale začala být široce uplatňována. Velmi široce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím?

5.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích existuje už léta, až nyní ale začala být široce uplatňována. Velmi široce.


Nepříjemné překvapení v poště v podobě obsílky kvůli překročení dovolené rychlosti vás nemusí čekat jen v případě rychlého ježdění po České republice. Automatizovaných radarových systémů jsou sice české silnice plné, v mnoha okolních zemích na ně ale narazíme ještě častěji. A pokud si na ně nedáte pozor, fakt, že nebudete zastaveni na místě ještě neznamená, že uniknete pozornosti tamní policie či úřadů.

Možnost dohledat a pokusit se pokutovat zahraniční řidiče není v Evropě v teoretické rovině nová, však směrnice to umožňující byla v rámci zemí EU zavedena již v roce 2013. Prakticky ale byla uplatňována zřídka a tradovalo se, že pokud zaznamenané jednání neodpovídá pokutě alespoň 70 Eur (cca 1 890 Kč), zahraniční úřady jej ignorují, protože se úřadům nevyplatí pokutu vymáhat. V posledních týdnech se ale z našeho diskusního fóra dozvídáme, že současná praxe je docela jiná.

Výzvy k zaplacení pokut začaly ze zahraničí začaly chodit v dosud nevídané šíři a za dosud také nevídané věci. Konkrétně víme například o případu pokuty z Dolního Rakouska ve výši 45 Eur, tedy asi 1 220 Kč. Do oněch sedmdesáti to je ještě docela daleko, ovšem pozoruhodnější je, za co přišla - za jízdu 82 km/h v místě, kde byla dovolená osmdesátka. Je trochu zvláštní vymáhat tak malé překročení rychlosti, byť ony 2 km/h to byly údajně po odečtení tolerance měřicího zařízení.

Další případ je 55 Eur (cca 1 490 Kč) za 95 km/h na osmdesátce, což už je lépe pochopitelné, dále 90 Eur (cca 2 430 Kč) za 68 km/h na padesátce nebo 36 Eur (cca 970 Kč) za čtrnáctiminutové stání v místě, kde je povoleno jen kratší stání. Zajímavý případ je také jeden, který hovoří o dvou pokutách po 35 eurech, jednou za 100 km/h na sedmdesátce a jednou za porušení zákazu předjíždění.

Tohle všechno jsou pokuty, o kterých máme informace jen z našeho fóra a jen za období od 21. března do dnešního dne. Na tak krátký časový úsek a na tak malý výzkumný vzorek je to pozoruhodně velké množství pokut a netýká se jen Rakouska. Níže můžete vidět např. dokument z Itálie, který řeší překročení rychlosti českým řidičem v půjčeném autě o 3,2 km/h. K přestupku mělo dojít loni v létě i ten byl ale poslán až letos, což dále dosvědčuje, že s letošním rokem se něco změnilo.

Na místě je tedy otázka, jak moc vážně je potřeba se pokutou v cizím státě zabývat a co s ní případně dělat. Je třeba říci, že úřady pochopitelně neznají řidiče vozu v dané chvíli (ani v případě onoho půjčeného auta, znají jen člověka, který si vůz půjčil), takže obesílají majitele či nájemce vozu, který vůbec nemusí mít s přestupkem co do činění. Ne všechny úřady to ale zajímá.

Zrovna v Rakousku, dále pak v Itálii, Francii nebo Nizozemsku je za spáchaný zodpovědný přestupek majitel vozu a jeho nezaplacení jde k jeho tíži bez jakýchkoli debat. V případě dalších zemí, např. Německa, je odpovědný jen řidič a každá výzva k úhradě pokuty by měla obsahovat informace o možnostech odmítnutí odpovědnosti za váš údajný delikt, který ve skutečnosti spáchal někdo jiný.

V obou případech si pochopitelně můžete položit otázku, jak lze takovou pokutu vůbec vymoci a je pravdou, že možnosti zahraničních úřadů jsou v tomto případě velmi omezené. Přesto nelze doporučit nad pokutou mávnout rukou, zejména pokud do zahraničí cestujete pravidelně.

Úřady totiž zaplacení pokut sledují a v některých zemích (Itálie, Nizozemsko) jsou po dvou měsících neúhrady automaticky zdvojnásobeny. Stává se pak, že když přijedete do dané země znovu a zastaví vás policie, bude požadovat i zaplacení oné starší pokuty v nové výši. Ta navíc může vzrůst o další náklady v některých zemích může mít policie pravomoc zabránit vozidlu v další jízdě, podobně jako u nás. Podobný případ může nastat i v zemích, kde sice majitel vozu automaticky odpovědný není, nevyřešený přestupek ale nebyl promlčen (ve většině zemí EU jde o jeden rok nebo dva) - pak s vámi může být policií znovu řešen.

Faktem v tuto chvíli je, že pokuty ze zahraničí chodí, a to velmi intenzivně, neboť úřady už se nezdráhají řešit ani překročení rychlosti o jednotky kilometrů v hodině. Pokud se k vám taková pokuta dostane a je ze zemí, kde se vás jako majitele vozu nikdo na nic neptá, může ji zaplatit a nebo neplatit a doufat, že vám to projde. To se ale stát může a nemusí.

Máte-li vlastní zkušenost s tím, že vás „dostihla” pokuta ze zahraničí nebo jste byli později popotahováni za neúhradu pokuty starší, podělte se o ni v diskuzi. V každém případě se zdá, že letos nebude dobré v zahraničí ignorovat ani tamní pravidla, ani později mávat rukou nad snahou úřadů vás za to potrestat...


Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 1 - Pokuty ze zahranici dalsi 01Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 2 - Pokuty ze zahranici dalsi 02Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 3 - Pokuty ze zahranici dalsi 03
Vlevo pokuta za drobné porušení rychlosti v Itálii, vlevo složenka od rakouské policie na 50 Eur

Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 4 - policie rakousko ilu 01Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 5 - policie rakousko ilu 02Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 6 - policie rakousko ilu 03
Rakouská policie se zjevně teď s pokutováním českých řidičů nemaže

Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 7 - Pokuty ze zahranici dalsi 04Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 8 - Pokuty ze zahranici dalsi 05Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 9 - Pokuty ze zahranici dalsi 06
V případě Německa to není tak horké, patrně i proto, že postih tam není snadné „přišít” provozovateli auta

Zdroj: Fórum Autoforum.cz

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.