Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co je to powershifting? Proč se ho raději vyvarovat a kdy může být i tak prospěšný?
18.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Powershifting má pomoci honit setiny při akceleraci, v praxi ale páchá více škody než užitku. Přesto existuje chvíle, kdy je dobré ho umět.
Někteří lidé při řazení sešlapávají spojku dvakrát, jinými slovy ji vyšlapávají na neutrálu, ať už cestou nahoru nebo dolů. V době synchronizovaných převodovek to není zcela nezbytně nutné, i když zejména při meziplynech při brzdění teprve tento způsob zajistí to správné zapadnutí nižšího kvaltu bez protestů převodovky a její co nejmenší fyzické namáhání. Tak trochu opakem dvojího sešlapávání spojky je „powershifting”, česky někdy nazývaný „řazení přes plyn”.
Jeho principem je to, že při odřazování a s ním souvisejícím sešlapáváním spojkového pedálu neuvolníte plynový pedál, držíte jej stále v určité poloze, typicky na podlaze. Zbytek procesu probíhá standardně - sešlápnutí spojky, přeřazení, uvolnění spojky, vlastně pracujete jen s řadící pákou a spojkou, plyn necháváte pořád plný. Pokud vám to není zcela jasné, podívejte se na video níže - cca od 2 minut a 30 sekund takovou akceleraci zachycuje, se všemi pozitivy oi negativy.
I z něj uvidíte, že právě zmíněné uvolňování spojky je moment, který je u powershiftingu problematický - otáčky motoru totiž vyletí nahoru a je na spojce, aby je srovnala s převodovkou. To znamená její zrychlené opotřebovávání. Samozřejmostí je nenechávat motor dlouho běžet ve vysokých otáčkách, je zde potřeba řadit bleskově, ostatně jedině tehdy má tato činnost alespoň nějaký smysl.
Teoreticky je tedy tenhle způsob řazení užitečný, když nechcete ztrácet ani setinu vteřiny při přeřazování, třeba když závodíte ve sprintu. Jenže to je spíše teorie, zejména máte-li atmosférický motor, protože ten většinou reaguje na plyn dostatečně rychle. Máte-li turbomotor, může tohle být způsob, jak eliminovat prodlevu turbodmychadla při řazení, puristé ale jistě namítnou, že stačí plyn při přeřazení neuvolnit zcela a výsledkem je „čistší totéž”.
Tak či onak platí, že není-li na to vůz nijak zvlášť připraven, bude to pro něj znamenat výrazně větší opotřebení a budete-li to dělat pravidelně, spojka bude potřebovat výměnu nesrovnatelně častěji, než kdybyste při řazení normálně uvolnili plyn. Jenže může-li dnes elektronika dávat meziplyny při podřazování, může i ovládat motor při řazení nahoru.
Uvolníte-li tedy plyn při řazení, elektronika některých aut může držet otáčky motoru na úrovni vhodné pro další kvalt, místo toho, aby je nechala klesnout. A naopak, pokud zůstanete na plynu, může elektronika limitovat otáčky tak, aby uchránila spojku od nadměrného opotřebení, ale zároveň zajistila co nejrychlejší nástup výkonu po uvolnění spojkového pedálu. Alfa Romeo Giulia QV je jedním z takových aut.
Je pochopitelně otázka, jak pak řazení označit - pohledem techniky práce s pedály to je powershifting, kterému tím pádem samo auto tak trochu fandí, protože jít dolů z plynu fakticky nemusíte. Na druhou stranu ale vůz reálný powershifting, tj. i růst otáček následně srovnaný spojkou při řazení nahoru, fakticky znemožňuje, neboť otáčky výše při řazení nepustí.
Ať tak či onak je náš názor na tenhle systém je podobný jako na automatické meziplyny při podřazování - bere řidiči kontrolu a nevede ho k tomu, aby se své auto učil ovládat stále lépe. Proto bychom ho v daném autě vypnuli. A v autě, které tak jako tak nemíří na onen svět, bychom powershifting raději vůbec nepraktikovali.
Co dává větší smysl, je řazení přes plyn opačným směrem, tj. dolů například při probíhající akceleraci, kterou chcete zintenzivnit. Pokud tedy například někoho předjíždíte laxně v nižších či středních otáčkách na čtyřku, ale stane se něco, co si vyžaduje bleskové zintenzivnění akcelerace, můžete dát zůstat na plném plynu a co nejrychleji přeřadit na trojku - prostě jen současně vyšlápnete spojku a posunete řadicí páku dopředu, při troše cviku je to otázka nepatrného zlomku sekundy.
I tady otáčky poletí nahoru a i toto zatěžuje spojku, převodovku a další části vozu více, ale protože otáčky je tak či onak třeba zvýšit, může to být z rukou schopného řidiče ještě docela čistá a efektivní praktika, kterou zvlášť v krizové situaci snáze ospravedlníte - přece jen, podřadit stejně rychle s plnohodnotným meziplynem je o poznání složitější, pokud vůbec možné. Kdo to zvládne rychle s poctivým meziplynem, bude s powershiftingem ještě o něco rychlejší...
Alfa Romeo Giulia QV má vestavěné řešení, které powershiftingu tak trochu fandí a tak trochu jej znemožňuje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry