Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co nejvíce škodí motorům moderních aut? A jak předejít problémům?
16.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motory současných aut jsou silnější, čistší i úspornější než kdy dříve. Jsou tak složitější a v některých ohledech náchylnější. Péče o ně tomu musí odpovídat.
Je to častým tématem hospodských řečí o autech - moderní motory nic nevydrží, protože jejich součástí je spousta moderních vymožeností, které jejich životnost zkracují resp. prodražují jejich opravy. Někteří zapálenější jedinci dokonce hovoří o umělém zkracování životnosti výrobcem, aby pak víc vydělal na prodeji dílů a/nebo na opravách v autorizovaných servisech. A samozřejmě nechybí věta o tom, že dříve všechno vydrželo déle.
Zní to jako klišé, ale leccos z toho může být pravda. Ne vždy jsou to ovšem výrobci, koho lze z krátké životnosti výrobku vinit. Vývojáři jsou totiž při navrhování nových motorů vázáni tím, že zákazník chce lepší parametry než u motoru, který má novinka nahradit, regulace ale zároveň vyžadují i co nejmenší emise různých škodlivin ve výfukových plynech a co nejnižší papírovou spotřebu paliva resp. emise CO2.
Postupně se tedy začaly do motorů zavádět katalyzátory, které si vyžádaly různý počet lambda sond. Je to relativně jednoduché elektronické zařízení, a to i s elektronickým řízením spalování a vstřikování paliva. V souvislosti s tímto se objevily nové oleje; v podstatě od normy API SG jsou oleje optimalizované pro použití v benzínových motorech s katalyzátory. Současná norma API (American Petroleum Institute) je označená SN; pro diesely je označení CJ-4.
Problémem však je hoření příliš chudé směsi, které v takovýchto případech může nastat. To vytváří příliš horká místa v okolí spalovací komory, která zahřívají olej až nad hranici, kdy se trhají uhlovodíky v oleji a vytváří se v oleji saze. Nemusí to být fatální, protože moderní oleje obsahují aditiva DDA (Detergent Dispersant Aditives), která bojují proti vytváření těchto sazí a také proti jejich usazování na komponentech motoru.
Jenže jak vývojáři motorů, tak i výrobci olejů počítají s tím, že se bude olej pravidelně měnit. Pokud v motoru necháte olej déle, než je doporučený interval výměny, aditiva DDA přestávají být dostatečně efektivní a v motoru se saze začínají usazovat, a to nejvíce tam, kde je oleje hodně, tedy v olejové vaně, anebo kde je mazání tlakové, tedy v prostoru vačkových hřídelí. A pokud neměníte olej extrémně dlouho, stanete se předmětem hororových příběhů, jako tento 3,2litrový motor Audi.
Na tento problém pochopitelně reagují i vývojáři jak motorů, tak i olejů, a to úpravou mazacího systému v motoru, resp. složení olejů a aditiv DDA. Také uvědomělejší majitelé aut stav svých motorů hlídají a třeba mění olej v kratších než doporučených intervalech či přidávají při výměnách další aditiva, nazývané většinou proplachy, dekarbonizace či podobně.
Tyto přídavky pomůžou, pokud jsou v motoru usazeniny jen malé; je-li v něm ale usazenin hodně - ale stále nesrovnatelně méně oproti onomu šestiválci Audi - mohou napáchat víc škody než užitku. Některé větší kousky usazenin se totiž mohou odlomit, ucpat některé kanálky pro proudění oleje a způsobit tak až zadření motoru. Je-li tedy usazenin hodně, je jedinou pomocí motor rozebrat a ručně vyčistit.
Neměnit řádně a včas olej znamená podepsat mu rozsudek smrti
Problémy také působí přímé vstřikování paliva. Proč, jsme rozebrali už v případě desetiválce Audi, se kterým jeho majitel jezdil příliš pomalu - díky špatně navrženému odvětrávání klikové skříně se do sání dostával olej, který se pálil na ventilech a sacích kanálech a tvořily se tu usazeniny. Nepřímé vstřikování paliva by olej omývalo - a také proto mají některé moderní motory přímé vstřikování pro standardní funkci a zároveň nepřímé vstřikování pro čištění sacích kanálů.
Nejen tohle je však příčinou problémů. U některých motorů, zejména těch běžících v Atkinsonově cyklu, zůstávají sací ventily otevřeny ještě v kompresní fázi, tedy nesedí v sedle dostatečně dlouho, aby se ochladily o hlavu válců, kterou proudí olej a chladicí kapalina. A příliš horký ventil, ale zase příliš chladný na to, aby se nánosy spálily, znamená ještě rychlejší usazování karbonu jak z případného oleje, tak i z recirkulace výfukových plynů (EGR).
Na co se při vývoji sice myslí, ale musí být dosaženo nějakého kompromisu, je fakt, že každý majitel jezdí se svým autem jinak. Někdo jezdí jen po městě či pomalu a řadí v nízkých otáčkách, aby měl co nejnižší spotřebu paliva, jiný zase s autem jezdí rychle a řadí ve vyšších otáčkách. Hlavní problém ale je, že málokdo svůj jízdní styl obměňuje, spousta lidí jezdí pořád stejně. Moderní motory, stavěné na míru normy Euro 6, jsou mnohem citlivější na špatné zacházení, než motory staré pětadvacet let, plnící sotva Euro 1.
Pokud tedy jezdíte pořád po městě, motor se nezahřeje natolik, aby začala samočisticí procedura. Sledovat ukazatel teploty chladicí kapaliny je pomocí jen částečnou, protože chladicí systém má chladič a o optimální teplotu kapaliny se stará spíš on spolu s termostatem. Lepším indikátorem je teploměr oleje, který ale bohužel naprostá většina automobilů nemá ani ve formě čísla na displeji palubního počítače.
Moderní přímovstřikové motory se mohou zanést, i když se o ně perfektně staráte
Jezdíte-li tedy jen po městě, je vhodné se občas vydat na dálnici, kde motor necháte pár desítek kilometrů pracovat v trochu vyšších otáčkách, než se běžně pohybujete. Ovšem, pokud se každý víkend jedete projet na oblíbenou okresku či čas od času jedete trasu dlouhou pár set kilometrů, na které prostřídáte dálnici s okreskami v kopcích, variabilita jízdních stylů je dostatečná. A právě to je mantrou číslo 1 - střídat jízdní styly.
Jenže ne každý to je vůbec schopen dělat a i kdyby, samo o sobě to neřeší vše. Ještě důležitější je mantra číslo 2 - pravidelně měnit olej a olejový filtr, u moderních motorů obzvlášť. V poslední době se intervaly pro výměnu oleje z doporučení automobilek prodlužují, za čímž je pokrok ve vývoji motorů a životnosti olejů jen částečně. Zbytek je marketing, protože delší servisní intervaly znamenají menší náklady na údržbu vozidla a na to slyší leckterý zákazník.
Jenže pokud třeba nemáte dost dobrou možnost střídat jízdní styly anebo to z jiného důvodu neděláte, může být interval výměny oleje 25 či 30 tisíc kilometrů jednoduše příliš dlouhý, i když ho doporučuje výrobce a palubní počítač automobilu na něm trvá. Nemusí tak být od věci olej měnit třeba každých 15 tisíc kilometrů namísto pětadvaceti, každý rok místo dvou. Ono doporučení se totiž zakládá na ideálních podmínkách provozu motoru, ve kterých se ale málokdo pohybuje a palubní počítač obvykle sleduje jen „natočené otáčky” bez ohledu na styl.
V 90. letech proběhl výzkum, který se zaměřil na životnost oleje. Srovnával auta provozovaná ve městech, tedy se spoustou studených startů a s krátkými vzdálenostmi ujetými „na jedno nastartování” a auta provozovaná na dlouhých trasách, tedy taková, která byla za studena nastartována jednou a pak jela stovky kilometrů bez dalšího studeného startu.
Při výměně oleje v intervalu doporučeném výrobcem byla v prvním případě rezerva životnosti oleje 5 %, ve druhém případě to bylo až 40%. Degradace oleje přitom byla spíš chemická, nikoliv mechanická; ovšem, olej používáním ztmavnul, ale jeho viskozita se výrazněji neměnila. Problémem jsou tedy spíš chemikálie, které se do oleje při provozu dostávají.
Olej je pořád tím nejdůležitějším, na co je třeba dbát - u moderních aut ještě více než kdy dříve
Závěr je tedy jednoznačný - čím modernější motor v autě máte, tím více je potřeba dbát na jeho údržbu a hlídat stav oleje a měnit ho za čerstvý nejpozději v intervalech doporučených výrobcem, spíš dříve v případě, že jezdíte ponejvíce ve městě. Ovšem, pečlivá údržba je časově i finančně náročnější, než údržba zanedbaná, ale ta zanedbaná se vrátí na ohromných účtech za opravy poškozeného motoru. Pečlivá údržba se vrátí také, ale příjemněji - v tom, že vám bude motor dlouho a spokojeně sloužit a koníci budou utíkat zpod kapoty mnohem pomaleji, pokud vůbec.
Je ovšem otázkou, zda moderní přeplňované motory, nafouknuté kolikrát na vysoká čísla, jsou trvanlivé srovnatelně se starými, stejně výkonnými, ale objemnějšími atmosférickými motory. Spolehlivou odpověď na tuto otázku dostaneme, až bude dost moderních motorů mít za sebou vysoké statisíce kilometrů, aby se daly vyvozovat závěry - konec atmosférických motorů je na to stále ještě příliš čerstvou záležitostí. Ať už se to vyvine jakkoli, důsledná údržba trvanlivosti jistě jen pomůže...
Až takto může v nejhorším případě skončit motor,
ve kterém se nemění olej
I když o auto řádně pečujete, může jeho motor vyžadovat komplikované čištění -
jen kvůli jednotvárnému stylu jízdy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva