Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu?

Motory aut spalují buď benzin nebo naftu a s druhým palivem si netykají. Co se ale stane, spletete-li se a se špatným palivem přesto vyjedete?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu?

3.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Motory aut spalují buď benzin nebo naftu a s druhým palivem si netykají. Co se ale stane, spletete-li se a se špatným palivem přesto vyjedete?

Jeden z nepříjemných omylů, kterých se řidič může dopustit, je natankovat do auta - ať už svého či půjčeného - špatné palivo, tj. benzin do dieselového auta nebo naopak. Zní to jako začátečnická chyba, přesto se to stává a ne zřídka. V Británii to údajně někdy udělal, pochopitelně omylem, každý sedmý motorista a nejčastěji se této chyby prý dopouštějí policisté. Jestli je to tak i u nás, nevíme, pro mnohé řidiče to ale není neznámá patálie. Můžete to označit za hloupou roztržitost, jenže jste-li zvyklí tankovat to či ono palivo po léta, u čerpací stanice nad volbou čerpací pistole prostě nepřemýšlíte. A s neobvyklým vozem se spletete snadno.

Můžete se ptát, proč s tím automobilky či čerpadláři něco neudělali, jde-li o tak častý problém. Jenže oni udělali - hrdla palivové nádrže benzinových aut jsou už po léta vybavována obvykle plastovým zúžením, do kterého se tlustší tankovací pistole s naftou nevejde a ta benzinová ano. Jenž neprůstřelné toto omezení není, doslova. Pokud to někoho přes tento nedostatek „netrkne”, zvládne s trochou kreativity natankovat i tak. A především - takové omezení pochopitelně zafunguje jen u benzinových modelů, do kterých budete chtít natankovat naftu; budete-li chtít naplnit dieselový vůz benzinem, půjde to velmi dobře. A tak k omylům stále dochází.

Dnes už nevysílaný britský Fifth Gear se kdysi podíval na to, co se stane v případě, kdy palivo nejen natankujete, ale i se s ním rozjedete. V prvním případě může postačit jen vyčištění nádrže, pakliže ale dostanete špatné palivo „do oběhu”, oprava v servisu může přijít dost draho. Fifth Gear tedy koupil dvě stará auta, dieselový Opel (zde prodávaný pod značkou Vauxhall) Astra a benzínový Ford Escort, a když byly nádrže obou vozů téměř prázdné, moderátor nalil do každého po pěti litrech opačného paliva. A nastartoval a pustil se do jízdy.

Nejprve přišel na řadu benzinový Escort s natankovanou naftou. Nejprve jel bez potíží, po několika kilometrech jízdy začal motor škytat a moc se mu nechtělo táhnout. Diesel v benzínovém autě může zanést všechno, s čím přijde do kontaktu a také může zničit katalyzátor, drahou to součást výfukového systému. Něco takového mohlo začít probíhat a auto to dávalo pořádně znát. Snaha vysát naftu z nádrže byla neúspěšná kvůli bezpečnostnímu hrdlu, takže byla nádrž doplněna benzínem i se zbytkem nafty uvnitř.

Po několika minutách škytání se auto zdálo opět v pořádku. Jak to ovšem přežil emisní systém, na chování vozu tak úplně nepoznáte, a proto bylo přistaveno k mobilnímu přístroji na měření emisí. Bylo zjištěno, že poškození je velmi malé, pokud vůbec nějaké - emisním testem při britské obdobě STK vůz prošel i po tomto experimentu.

Druhý pokus znamenal pět litrů benzínu v téměř prázdné nádrži auta s atmosférickým vznětovým motorem. Problémů to může způsobit ještě více než při opačné záměně - benzín na rozdíl od nafty nemá mazací vlastnosti, takže se může zadřít palivové čerpadlo či jakékoli další součásti vstřikovacího systému, které u naftových aut bývají velmi drahé. I v tomto případě vůz nastartoval v pořádku - pískajícího řemene si nevšímejte, za to palivo nemůže. A zvuk připomínající hřebíky v plechovce je Astře 1,7 D také vlastní.

Co vás může překvapit, auto jelo zprvu dokonce lépe než naftu, to je další nepříjemný aspekt této záměny pramenící z rozdílných vlastností obou paliv. Vůz takto vydržel jet velmi dlouho, až asi po půlhodině ježdění se objevily jiskry z nové díry ve výfuku u koncového tlumiče. Jak se tam dostaly, netušíme; jinak se auto zdálo v pořádku. Při emisním testu s benzínem v nádrži ovšem auto začalo nadměrně kouřit a motor nešel do otáček. A pak se úplně zastavil a nešel znovu nastartovat. Do nádrže tedy putovala nafta v pokusu vůz zachránit.

Vůz pak nastartoval a jeho zvuk byl ještě horší. Pak se motor zastavil ještě jednou, ale pak po několika pokusech opět nastartoval a už běžel lépe. Po pár kilometrech jízdy bylo vše v normálu a moderátor pak auto používal několik dalších dnů, kdy fungovalo normálně, a to i při dlouhé jízdě po dálnici, nejen při nízkých rychlostech.

Z videa je patrné, jaké mají tyto záměny příznaky a není od věci je mít na paměti - i když se se špatným palivem rozjedete, dá se těm nejhorším následkům zabránit. Přesto je závěr tohoto experimentu překvapivě příznivý, jen nevíme, jaké budou dlouhodobé důsledky použití špatného paliva - krátkodobě to vedlo pouze k okamžitým potížím. Očividně není vždy nutné vyměňovat celý palivový systém za desetitisíce korun, motory Escortu a Astry špatné palivo přežily.

Je ale třeba mít na paměti, že před sebou máme zhruba dvacetiletá auta s relativně primitivními motory. Novější vozy se složitějšími emisními systémy či čerpadly a vstřikovači pracujícími s vyššími tlaky a by mohly být poškozeny mnohem rychleji a závažněji, jak se ostatně uvádí i autoři experiumentu. Jeho závěrem ale musí být také to, že starší vozy jsou díky své primitivnější konstrukci méně náchylné k poškození jakéhokoli druhu. A tento případ je jedním z důkazů...


Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 1 - Benzin misto nafty nafta misto benzinu dalsi 01Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 2 - Benzin misto nafty nafta misto benzinu dalsi 02
Rozdíly mezi benzinem a naftou jsou značné, nafta například za normáního tlaku a teploty nehoří. Oproti benzinu je ale mastná, na čemž jsou některé komponenty dieselových motorů závislé

Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 3 - Benzin misto nafty nafta misto benzinu dalsi 03Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 4 - Benzin misto nafty nafta misto benzinu dalsi 04
Naftu do benzinového auta obvykle nalijete obtížně, kvůli fyzické zábraně v hrdle nádrže. Naopak to problém není, pochopitelně

Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 5 - spatne palivo fifth gear 01Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 6 - spatne palivo fifth gear 02Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 7 - spatne palivo fifth gear 03Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 8 - spatne palivo fifth gear 04Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 9 - spatne palivo fifth gear 05
Diesel v benzínovém autě znamenal špatné chování na silnici, ale motor příliš nepoškodil

Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 10 - spatne palivo fifth gear 06Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 11 - spatne palivo fifth gear 07Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 12 - spatne palivo fifth gear 08Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu? - 13 - spatne palivo fifth gear 09
Benzín v nádrži dieselového auta znamenal větší problémy, ale motor to také přežil - s jak velkým poškozením, je otázkou

Zdroj: Fifth Gear@YouTube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.