Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když do dieselu nalijete benzin? Nebo do benzinu naftu?
3.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motory aut spalují buď benzin nebo naftu a s druhým palivem si netykají. Co se ale stane, spletete-li se a se špatným palivem přesto vyjedete?
Jeden z nepříjemných omylů, kterých se řidič může dopustit, je natankovat do auta - ať už svého či půjčeného - špatné palivo, tj. benzin do dieselového auta nebo naopak. Zní to jako začátečnická chyba, přesto se to stává a ne zřídka. V Británii to údajně někdy udělal, pochopitelně omylem, každý sedmý motorista a nejčastěji se této chyby prý dopouštějí policisté. Jestli je to tak i u nás, nevíme, pro mnohé řidiče to ale není neznámá patálie. Můžete to označit za hloupou roztržitost, jenže jste-li zvyklí tankovat to či ono palivo po léta, u čerpací stanice nad volbou čerpací pistole prostě nepřemýšlíte. A s neobvyklým vozem se spletete snadno.
Můžete se ptát, proč s tím automobilky či čerpadláři něco neudělali, jde-li o tak častý problém. Jenže oni udělali - hrdla palivové nádrže benzinových aut jsou už po léta vybavována obvykle plastovým zúžením, do kterého se tlustší tankovací pistole s naftou nevejde a ta benzinová ano. Jenž neprůstřelné toto omezení není, doslova. Pokud to někoho přes tento nedostatek „netrkne”, zvládne s trochou kreativity natankovat i tak. A především - takové omezení pochopitelně zafunguje jen u benzinových modelů, do kterých budete chtít natankovat naftu; budete-li chtít naplnit dieselový vůz benzinem, půjde to velmi dobře. A tak k omylům stále dochází.
Dnes už nevysílaný britský Fifth Gear se kdysi podíval na to, co se stane v případě, kdy palivo nejen natankujete, ale i se s ním rozjedete. V prvním případě může postačit jen vyčištění nádrže, pakliže ale dostanete špatné palivo „do oběhu”, oprava v servisu může přijít dost draho. Fifth Gear tedy koupil dvě stará auta, dieselový Opel (zde prodávaný pod značkou Vauxhall) Astra a benzínový Ford Escort, a když byly nádrže obou vozů téměř prázdné, moderátor nalil do každého po pěti litrech opačného paliva. A nastartoval a pustil se do jízdy.
Nejprve přišel na řadu benzinový Escort s natankovanou naftou. Nejprve jel bez potíží, po několika kilometrech jízdy začal motor škytat a moc se mu nechtělo táhnout. Diesel v benzínovém autě může zanést všechno, s čím přijde do kontaktu a také může zničit katalyzátor, drahou to součást výfukového systému. Něco takového mohlo začít probíhat a auto to dávalo pořádně znát. Snaha vysát naftu z nádrže byla neúspěšná kvůli bezpečnostnímu hrdlu, takže byla nádrž doplněna benzínem i se zbytkem nafty uvnitř.
Po několika minutách škytání se auto zdálo opět v pořádku. Jak to ovšem přežil emisní systém, na chování vozu tak úplně nepoznáte, a proto bylo přistaveno k mobilnímu přístroji na měření emisí. Bylo zjištěno, že poškození je velmi malé, pokud vůbec nějaké - emisním testem při britské obdobě STK vůz prošel i po tomto experimentu.
Druhý pokus znamenal pět litrů benzínu v téměř prázdné nádrži auta s atmosférickým vznětovým motorem. Problémů to může způsobit ještě více než při opačné záměně - benzín na rozdíl od nafty nemá mazací vlastnosti, takže se může zadřít palivové čerpadlo či jakékoli další součásti vstřikovacího systému, které u naftových aut bývají velmi drahé. I v tomto případě vůz nastartoval v pořádku - pískajícího řemene si nevšímejte, za to palivo nemůže. A zvuk připomínající hřebíky v plechovce je Astře 1,7 D také vlastní.
Co vás může překvapit, auto jelo zprvu dokonce lépe než naftu, to je další nepříjemný aspekt této záměny pramenící z rozdílných vlastností obou paliv. Vůz takto vydržel jet velmi dlouho, až asi po půlhodině ježdění se objevily jiskry z nové díry ve výfuku u koncového tlumiče. Jak se tam dostaly, netušíme; jinak se auto zdálo v pořádku. Při emisním testu s benzínem v nádrži ovšem auto začalo nadměrně kouřit a motor nešel do otáček. A pak se úplně zastavil a nešel znovu nastartovat. Do nádrže tedy putovala nafta v pokusu vůz zachránit.
Vůz pak nastartoval a jeho zvuk byl ještě horší. Pak se motor zastavil ještě jednou, ale pak po několika pokusech opět nastartoval a už běžel lépe. Po pár kilometrech jízdy bylo vše v normálu a moderátor pak auto používal několik dalších dnů, kdy fungovalo normálně, a to i při dlouhé jízdě po dálnici, nejen při nízkých rychlostech.
Z videa je patrné, jaké mají tyto záměny příznaky a není od věci je mít na paměti - i když se se špatným palivem rozjedete, dá se těm nejhorším následkům zabránit. Přesto je závěr tohoto experimentu překvapivě příznivý, jen nevíme, jaké budou dlouhodobé důsledky použití špatného paliva - krátkodobě to vedlo pouze k okamžitým potížím. Očividně není vždy nutné vyměňovat celý palivový systém za desetitisíce korun, motory Escortu a Astry špatné palivo přežily.
Je ale třeba mít na paměti, že před sebou máme zhruba dvacetiletá auta s relativně primitivními motory. Novější vozy se složitějšími emisními systémy či čerpadly a vstřikovači pracujícími s vyššími tlaky a by mohly být poškozeny mnohem rychleji a závažněji, jak se ostatně uvádí i autoři experiumentu. Jeho závěrem ale musí být také to, že starší vozy jsou díky své primitivnější konstrukci méně náchylné k poškození jakéhokoli druhu. A tento případ je jedním z důkazů...
Rozdíly mezi benzinem a naftou jsou značné, nafta například za normáního tlaku a teploty nehoří. Oproti benzinu je ale mastná, na čemž jsou některé komponenty dieselových motorů závislé
Naftu do benzinového auta obvykle nalijete obtížně, kvůli fyzické zábraně v hrdle nádrže. Naopak to problém není, pochopitelně
Diesel v benzínovém autě znamenal špatné chování na silnici, ale motor příliš nepoškodil
Benzín v nádrži dieselového auta znamenal větší problémy, ale motor to také přežil - s jak velkým poškozením, je otázkou
Zdroj: Fifth Gear@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 3 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 5 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 6 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 8 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage