Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když ve 200 km/h zatáhnete elektronickou ruční brzdu? Top Gear to zkusil
25.9.2018 | Petr Miler
Klasické ruční brzdy nahrazují ty elektronické. Leckomu se tak na mysl může vkrádat otázka, co asi udělají v některých neobvyklých situacích?
Před pár dny jsme psali o tom, že z aut mizí klasické ruční brzdy. Najdete je už jen ve 37 procentech nově nabízených modelů, v ostatních je zastoupily ty elektronické. A do budoucna nelze čekat nic jiného, než jejich postupné vyhynutí - počkejme si jednu, možná dvě generace příchodu nových modelů aut na trh a o skutečně ručních brzdách budeme psát v podobném duchu jako dnes o manuálních převodovkách ve výkonných autech.
Zmiňovali jsme několik důvodů, proč se tak děje, na jeden podstatný jsme ale vlastně zapomněli. Mechanická ruční brzda obvykle účinně blokuje zadní kola, což je pro nadšence příjemnou, pro jiné ale spíše nepříjemnou vlastností. Pokud se například stane, že ji někdo za jízdy zatáhne omylem (nedovedeme si představit, jak by se to někomu povedlo, ale budiž), v krizové situaci se ji pokusí použít jako jedinou či dodatečnou brzdu nebo někdo řidiči za jízdy bude omylem či záměrně sahat do řízení, snadno způsobí ztrátu kontroly nad vozem.
Zkuste si... nebo raději ani nezkoušejte zatáhnout klasickou „ručku” ve 200 km/h. Pokud nepojedete dokonale rovně po dokonale konzistentním povrchu s dokonale sladěnými brzdami na zadních kolech, způsobí zatažení ruční brzdy v takovém momentě prakticky okamžitý smyk a budete rádi, když něco takového vůbec přežijete. A pokud se to stane, parkovací brzda to nepřežije zcela jistě, na zvládnutí decelerace z takových rychlostí není stavěná.
Co se ale stane, když totéž provedete s elektronickou ruční brzdou? Přesně to se rozhodl zkusit Chris Harris z Top Gearu a na pomoc si přizval Roryho Reida. S aktuálním Golfem R s výkonem přes 300 koní se rozjel na 120 mph, tedy bezmála 200 km/h a elektronickou ruční brzdu aktivoval. Co se stalo? Prakticky nic, auto postupně, naprosto civilizovaně zastavilo, jako by Chris normálně brzdil.
Právě to je další výhodou elektronického řešení, tedy alespoň z hlediska běžného uživatele. Je prakticky „blbuvzdorná” a i když na ni za jízdy sáhne zákeřný spolujezdec, nestane se víc, než že auto trochu zpomalí. Důvodem je, že zatímco klasická ruční brzda obvykle používá rozličné způsoby dodatečného ovládání zadních brzd (např. druhý malý třmen s mechanickým ovládáním), ta elektronická obvykle jen aktivuje standardní kotoučové brzdy - buď ty přední a nebo všechny. Je tak do značné míry pouze dodatečným pedálem nožní brzdy a výrobci některých aut (typicky právě Volkswagen) dokonce v návodu k obsluze uvádí, že v případě selhání brzdového okruhu je možné elektronickou ruční brzdu použít k bezpečnému zastavení. Body navíc pro ni.
Pochopitelně, Chris Harris si záhy neodpustí předvést ani to, že elektronické řešení úspěšně zhatí jakýkoli pokus o rychlou otočku s pomocí zablokování zadních kol, neboť kola zkrátka nezablokuje a ještě je všemu ne „ta správná”. Druhá strana téže mince, asi ale nemusíme dodávat, že naprosté většině uživatelů budou bližší výše i dříve zmíněné výhody než tato nevýhoda...
Když v rychlosti skoro 200 km/h zatáhnete elektronickou ruční brzdu, nestane se vlastně nic zvláštního, auto civilizovaně zastaví, jako byste normálně brzdili. To samé se ale stane, když se ji pokusíte použít k rychlé otočce „přes ručku”, ta zkrátka už není možná
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda