Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když za jízdy omylem zařadíte zpátečku ve starším voze s automatem?
14.8.2018 | Mirek Mazal
Moderní auta mají elektronické voliče a něco podobného je nerozhodí, nestane se nic. Ale co když totéž uděláte v autě staršího data zrodu ještě s mechanickým voličem?
Americký tvůrce videí, který na Youtube vystupuje pod značkou AutoVlog, ukazuje řidičům následky potenciálně nepříjemných situací, do kterých se na silnici mohou dostat. Z jeho dílny tak vyšly názorné ukázky různého typu, mohli jsme vidět například co se stane, když za jízdy někdo zmáčkne startovací tlačítko, nebo jaké následky má vyhození klíče za jízdy u auta s bezklíčovým systémem. Pozornosti neunikl ani další nevítaná situace, tedy co se stane, když se v autě s automatickou převodovkou za jízdy omylem zařadíte zpátečku, tedy přesunuli páku na pozici označenou písmenem R.
Něco takového se teoreticky může stát, třeba při vyřazování na neutrál nebo neopatrným pohybem ruky za určitých dalších okolností. Jak ukázal dřívější pokus, moderní automat katastrofickému scénáři v podobě zničení převodovky zabrání, jen se zapnou zadní parkovací senzory s kamerou. Volič byl elektronický a řídící jednotka převodového ústrojí nedovolí zařadit zpátečku při dopředném pohybu vyšší rychlostí, jen prostě vyřadí na neutrál. Elektronika je připravena předejít následkům lidské chyby, starší automatické automatické převodovky ale něco takového z podstaty nedovedou.
Tušili jsme, že přijde okamžik, kdy někdo pokus zopakuje s vozem bez chytré elektronické ochrany moderního automatu. Chvíle právě nastala a v hlavní role tentokrát účinkuje Chevrolet Prizm, přeznačkovaná Toyota Corolla z roku 1998 s automatickým řazením ze staré školy. Řidič postupně ukáže, co nastane po zařazení páky do zpětného chodu a do parkovací polohy během jízdy.
Zařazení zpětného chodu při rychlosti okolo 65 km/h má za následek škubnutí, po kterém se vypne zapalování. Chevrolet k velkému překvapení zůstane v jednom kuse, stačí zastavit, znovu nastartovat, zvolit režim jízdy dopředu a starý sedan normálně funguje dál. Opakovaný pokus ukáže to stejné - je vidět cuknutí vozidla kvůli samovolnému lehkému přibrzdění a následné vypnutí motoru. Nic jiného se nestalo, kdo čekal minimálně zničení převodovky, musí počkat na jindy.
Jinou dohru má přesunutí voliče řazení do polohy P jako parkování. V takovém případě se ozvou nepříjemné kovové zvuky doprovázené zápachem v kabině. Z rychlosti okolo 70 km/h auto po chvíli přískokem zastaví na místě, ale opětovné rozjetí mu nedělá potíže. Parkovací západka tím byla nepochybně zlikvidována, sama převodovka i auto vůbec ale přežily bez větší úhony.
Necitlivý experiment ukázal, že na zařazení zpátečky za jízdy se myslelo už dříve a i pro dvacetiletou techniku bez velkých elektronických pomocníků je to řešitelný přešlap. Ten jistě nezpůsobí nic dobrého, ale auto si s tím poradí. Nedojde k nebezpečnému zablokování kol nebo k destrukci dílů. Poloha parkování je pro převodovku daleko horší, ale ani tento neznamená problém z hlediska jízdy či devastace cennější techniky. Po skončení trápení zelený Prizm odjel po svých, jednoznačně si zasloužil uznání a může očekávat další nenormální pokusy. Tušíme, že jeden z nich bude poslední, v těchto dvou ale obstál.
Zařazení zpátečky a parkovacího režimu na dvacet let staré automatické převodovce není to poslední, co auto zažije. Překvapivě si s neurvalým chováním poradí s nadhledem
Zdroj: AutoVlog@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 56 minutami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22