Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co vydrží zvedáky na auto? Hydraulický lis ukáže, kdy se zhroutí různé typy
1.11.2018 | Mirek Mazal
Oprava automobilu vlastními silami vyžaduje spolehlivý zvedák, jinak člověk může přijít k úrazu. Jak se tedy se zatížením vypořádávají různé typy heverů?
Automobilové zvedáky a podpěry se používají k nadzvednutí vozu v domácích podmínkách či na cestách, nejčastěji když musíme vyměnit kolo s „píchlou” pneumatikou. Při výběru je nezbytné znát celkovou hmotnost auta, aby nepřesáhla maximální přípustnou nosnost heveru, vydrží ale zvedáky skutečně to, co výrobci avizují? A pokud ano, jaký je jejich reálný limit? Přesně na to se zaměřil test nám už známého kanálu Hydraulic Press na Youtube.
Ten vyzkoušel schopnosti tří typů zvedáků a jedné podpěry. V případě heverů jde o dvě hydraulická (pojízdný a statický) a jedno nůžkové zařízení. První jmenovaná fungují pomocí pumpování násadou, nebo kompresorem. Po akci se spouští na zem uvolněním pojistného ventilu. Díky hydraulice pohyb vzhůru probíhá téměř bez námahy a takový mechanismus má odolat i hodně těžkým vozidlům.
Nůžkový zvedák pracuje na principu stahování závitu ocelového šroubu vedeného středem mechanismu, díky kterému se rozevírají nosná ramena a dochází ke zdvihání automobilu. Oproti hydraulickým heverům jsou levnější a zdají se méně odolné proti přetížení. Jako nejodolnější se tváří klasické stavitelné podpěry na stabilních nohách, ale pochopitelně, ty dovolí pouze udržet auto nad zemí, nikoli jej do této pozice dostat.
Jak je to doopravdy s výdrží jednotlivých možností pod tlakem, ukáží záběry z testování níže. Členové spolku destruktivního drcení předmětů nejprve sáhli po nůžkovém zvedáku s udávanou nosností dvě tuny. Působí opravdu relativně chatrně, jeho konstrukce ale v doprovodu nelíbivých zvuků povolila až blízko tlaku 4,4 tuny.
Druhý pokus patřil hydraulickému heveru na kolečkách o udávané nosnosti dvě tuny. Železná konstrukce vydávající skřípavé zvuky vzdala výdrž při působení hmotnosti 4,8 tuny. Zajímavé je, že vydržel hydraulický mechanismus, ale ostatní části nikoliv, čekali bychom spíše opak.
Třetí dějství zastupoval hydraulický zvedák, kterému se u nás říkává panenka. Deklarovaná nosnost 6 tun vzala za své po hlasité ráně. Testovaný kus odolal dvojnásobku udávané maximální zátěže, ale pod tlakem 12 tun píst explodoval. V rámci zvedání osobního automobilu je tento zvedák jednoznačně nejbezpečnější.
Do konce zbývalo ještě podrobit zkoušce podpěrný stojan. Původní předpoklad odolnosti zátěži pěti tun byl překonán pětkrát větší zátěží, než trubková konstrukce zcela selhala. Jako první se poroučela západka výškového nastavení. Výdrž 25 tun je nejlepší výsledek ze všech, ale jak už jsme zmínili, nejedná se o klasický zvedák, ale o pomůcku pro udržení vozidla ve vzduchu.
Nůžkový zvedák odolal zátěži skoro 4,4 tun
Hydraulický hever s kolečky se zkroutil pod zatížením 4,8 tuny
Statický hydraulický zvedák unesl 12 tun
Podpěrný stojan na bedrech zvládl dokonce 25 tun
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva