Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co vydrží zvedáky na auto? Hydraulický lis ukáže, kdy se zhroutí různé typy
1.11.2018 | Mirek Mazal
Oprava automobilu vlastními silami vyžaduje spolehlivý zvedák, jinak člověk může přijít k úrazu. Jak se tedy se zatížením vypořádávají různé typy heverů?
Automobilové zvedáky a podpěry se používají k nadzvednutí vozu v domácích podmínkách či na cestách, nejčastěji když musíme vyměnit kolo s „píchlou” pneumatikou. Při výběru je nezbytné znát celkovou hmotnost auta, aby nepřesáhla maximální přípustnou nosnost heveru, vydrží ale zvedáky skutečně to, co výrobci avizují? A pokud ano, jaký je jejich reálný limit? Přesně na to se zaměřil test nám už známého kanálu Hydraulic Press na Youtube.
Ten vyzkoušel schopnosti tří typů zvedáků a jedné podpěry. V případě heverů jde o dvě hydraulická (pojízdný a statický) a jedno nůžkové zařízení. První jmenovaná fungují pomocí pumpování násadou, nebo kompresorem. Po akci se spouští na zem uvolněním pojistného ventilu. Díky hydraulice pohyb vzhůru probíhá téměř bez námahy a takový mechanismus má odolat i hodně těžkým vozidlům.
Nůžkový zvedák pracuje na principu stahování závitu ocelového šroubu vedeného středem mechanismu, díky kterému se rozevírají nosná ramena a dochází ke zdvihání automobilu. Oproti hydraulickým heverům jsou levnější a zdají se méně odolné proti přetížení. Jako nejodolnější se tváří klasické stavitelné podpěry na stabilních nohách, ale pochopitelně, ty dovolí pouze udržet auto nad zemí, nikoli jej do této pozice dostat.
Jak je to doopravdy s výdrží jednotlivých možností pod tlakem, ukáží záběry z testování níže. Členové spolku destruktivního drcení předmětů nejprve sáhli po nůžkovém zvedáku s udávanou nosností dvě tuny. Působí opravdu relativně chatrně, jeho konstrukce ale v doprovodu nelíbivých zvuků povolila až blízko tlaku 4,4 tuny.
Druhý pokus patřil hydraulickému heveru na kolečkách o udávané nosnosti dvě tuny. Železná konstrukce vydávající skřípavé zvuky vzdala výdrž při působení hmotnosti 4,8 tuny. Zajímavé je, že vydržel hydraulický mechanismus, ale ostatní části nikoliv, čekali bychom spíše opak.
Třetí dějství zastupoval hydraulický zvedák, kterému se u nás říkává panenka. Deklarovaná nosnost 6 tun vzala za své po hlasité ráně. Testovaný kus odolal dvojnásobku udávané maximální zátěže, ale pod tlakem 12 tun píst explodoval. V rámci zvedání osobního automobilu je tento zvedák jednoznačně nejbezpečnější.
Do konce zbývalo ještě podrobit zkoušce podpěrný stojan. Původní předpoklad odolnosti zátěži pěti tun byl překonán pětkrát větší zátěží, než trubková konstrukce zcela selhala. Jako první se poroučela západka výškového nastavení. Výdrž 25 tun je nejlepší výsledek ze všech, ale jak už jsme zmínili, nejedná se o klasický zvedák, ale o pomůcku pro udržení vozidla ve vzduchu.
Nůžkový zvedák odolal zátěži skoro 4,4 tun
Hydraulický hever s kolečky se zkroutil pod zatížením 4,8 tuny
Statický hydraulický zvedák unesl 12 tun
Podpěrný stojan na bedrech zvládl dokonce 25 tun
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda