Proč s moderními auty není rozumně možné jezdit s otevřenými zadními okny?

Letní počasí volá po tom, abychom si do auta pustili více vzduchu, ale ouha - v případě otevření toho zadního je z toho rychle nesnesitelný hluk, i když to tak nebývalo. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Proč s moderními auty není rozumně možné jezdit s otevřenými zadními okny?

26.6.2019 | Mirek Mazal

Proč s moderními auty není rozumně možné jezdit s otevřenými zadními okny?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Letní počasí volá po tom, abychom si do auta pustili více vzduchu, ale ouha - v případě otevření toho zadního je z toho rychle nesnesitelný hluk, i když to tak nebývalo. Proč?

Pokud nejste skalními příznivci klimatizace, kteří otevřené okno auta za jízdy považují za osmý smrtelný hřích, musíte to znát. Je teplejší den, ventilace čistého vzduchu z venku už nestačí a pouštět klimatizaci se vám nechce, však spoustě lidí není příjemná. Nabízí se tedy možnost otevřít některé z oken.

Ve městě to není problém, otevřené přední okno příjemně osvěží, ve vyšších rychlostech už ale i pootevřené způsobuje přílišné proudění vzduchu kolem vaší hlavy. Tak vás napadne otevřít jedno ze zadních a nechat si interiér provětrat tímto způsobem. Zní to chytře, jenže... vydržíte to asi tak do 60, možná 80 km/h. Pak se interiérem auta začne rozléhat tak nesnesitelný hluk, že by vás z něj začnou bolet uši, možná i hlava.

Děje se to u různých aut v různých rychlostech a různě při otevření jednotlivých oken, už ale ani v redakci nepamatujeme modernější auto, ve kterém by bylo možné nechat zadní okno otevřené a jet rychleji než velmi pomalu. Čím to je? Stojí za tím jev zvaný Helmholtzova rezonance.

Úkaz pojmenovaný podle německého fyzika Hermanna von Helmholtze je rezonance mechanického vlnění plynů v uzavřené dutině. Tento fenomén vzdušné ozvěny je podobný například zvuku vydávaném při foukání přes otevřené hrdlo prázdné lahve. V našem případě vzduch procházející přes hranu otevřeného okna vytváří soubor miniaturních vírů. Ty pak vytvářejí tlakové vlny uvnitř vozidla, jež lidské ucho vnímá jako hluk.

Jak jsme již naznačili, existuje několik faktorů, které intenzitu hučení ovlivňují. Otravný jev má tendenci být horší v moderních automobilech, např. ve staré Škodě 120 šlo ještě jezdit s otevřenými zadními okny (byť jste si k nim museli zajít zvenčí...) bez problémů, v těch novějších už to obvykle nejde. Důvodem je, že jsou aerodynamicky efektivnější a vzduch u nich proudí blíže ke karoserii, takže mají k popsané rezonanci větší tendenci. Situace u předních oken je jiná hlavně proto, že přední část vozu a vnější zpětná zrcátka průchod vzduchu těsně okolo oken vozu vpředu narušují, takže k tomuto jevu nedochází k takové míře. Před zadní částí vozu se ale vzduch ke karoserii znovu vrátí a... Helmholtz je na světě.

Má to všechno nějaké řešení? Úlevou může být otevření dalšího okénka, druhý otvor zmírňuje tlaky a mění rezonanci. Jak sami ale z praxe nejspíše víte, ani obě otevřená zadní okna nejsou spásou. Pokud tedy toužíte po zvukově i jinak snesitelné přirozené ventilaci i za rychlé jízdy, jediným řešením bývá střešní okno. To ale přináší pro změnu jiné nevýhody. A nebo koupě staršího auta, ani to ovšem není mince s jednou stranou.


Proč s moderními auty není rozumně možné jezdit s otevřenými zadními okny? - 1 - Jizda s otevrenym oknem auto hluk proc 01Proč s moderními auty není rozumně možné jezdit s otevřenými zadními okny? - 2 - Jizda s otevrenym oknem auto hluk proc 02Proč s moderními auty není rozumně možné jezdit s otevřenými zadními okny? - 3 - Jizda s otevrenym oknem auto hluk proc 05
Jízda s otevřeným oknem může být příjemná, zejména otevření zadního okna je ale zvukově snesitelné jen ve velmi nízkých rychlostech. Má to svůj vědecký důvod

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.