Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
CR vyjmenoval nejméně spolehlivá auta dneška, nouze mezi nimi není ani o VW
18.11.2019 | Petr Prokopec
Volkswageny si obvykle s mizernou spolehlivostí nespojíme, ve studii Consumer Reports ale mají Němci mezi nejhoršími hned dva zástupce. Kdo další neuspěl a kdo pro zase ano?
Prakticky každý z nás má při výběru nového vozu trochu jiné priority. Někdo klade největší důraz na design, jiného zajímá výkon a dalšího spotřeba. Ve výsledku je to však spolehlivost, která definuje náš vztah k danému autu a nakonec i k samotné automobilce. Co je nám totiž platné, že vysněný dopravní prostředek omráčí svou krásou davy, má pod kapotou stovky koní a přitom jezdí pomalu zadarmo, když je soustavně v servisu. Proto je více než vítaná ročenka amerického magazínu Consumer Reports (CR), jenž se právě na spolehlivost zaměřuje.
Danému průzkumu jsme se v minulosti věnovali již mnohokrát, přesto v rychlosti připomeneme jeho zákulisí. Magazín totiž kombinuje výsledky svých vlastních nezávislých testů s daty majitelů zhruba 420 tisíc aut. Zkoumáno je přitom 17 oblastí od skřípějících brzd přes kvalitu dekorací v interiéru až třeba po pozáruční opravy či výměny převodovek. Každá kategorie pak má odlišnou váhu na zformování Indexu předpokládané spolehlivosti, který počítá se stupnicí od nuly až po stovku. Čím vyšší je přitom skóre, tím vyšší je spolehlivost.
Tím máme zázemí zmapované, přistoupit můžeme k výsledkům. Pozornost zaměříme nejprve na automobilky, kde se potvrzuje letitý mýtus o japonských výrobcích. Čelo pelotonu totiž opanoval Lexus, který má v patách Mazdu a Toyotu. Teprve poté přichází na řadu Porsche (což je ovšem další tradičně úspěšný výrobce), jenž je následováno korejskými značkami Genesis a Hyundai. Na sedmém místě se ovšem znovu vracíme do Japonska, konkrétně k Subaru. Osmé je pak překvapení roku, a sice Dodge, jenž si polepšil o 13 příček.
Devátá Kia pak dokazuje, že Korejci jsou Japoncům již opravdu důstojným soupeřem, zvláště když se jim povedlo překonat třeba jedenáctý Nissan, dvanáctou Hondu a třinácté Infiniti. Na druhé straně je ovšem třeba podotknout, že pouze se značkou Genesis je spojen meziroční posun směrem vzhůru, mainstreamové automobilky oproti tomu klesají. Vrcholnou desítku pak uzavírá Mini, zatímco mezi pět nejhorších patří Volkswagen a Alfa Romeo. Úplné dno žebříčku ale bylo vyhrazeno Cadillacu, tedy americké prémiovce.
Ještě než se přesuneme k nejspolehlivějším a nejméně spolehlivým modelům, je třeba poukázat na Teslu, u které se letos může snoubit radost se zklamáním. Model 3 se totiž dočkal opětovného doporučení, neboť vůči úvodním sériím došlo podle CR k navýšení kvality. Stejně tak je nyní nově doporučován Model S. Ovšem Model X je hotová pojízdná tragédie, která celou značku stáhla na 23. pozici ze třiceti. Pokud tedy značka již nechce být jen alternativou, ale významným hráčem, musí přidat.
Hodnocení spolehlivosti značek dle Consumer Reports
Tím se dostáváme k jednotlivým vozům, kdy jako první přijdou na paškál ty spolehlivější. Na základě již zmíněného nás nečeká ani to nejmenší překvapení, neboť první desítku okupují pouze japonské či korejské vozy. Na Evropany či Američany se tentokráte vůbec nedostalo, přesto se o nich však ještě následně zmíníme vrchovatou měrou. Nikoliv však v dobrém smyslu, neboť bez jediné výjimky tvoří desítku nejméně spolehlivých aut. Tolik ale pro úvod, nyní již vzhůru za nejlepší desítkou.
Lídrem se stává nejprodávanější roadster světa, tedy Mazda MX-5, v jejímž případě budete zjevně mít jen pramalý důvod ke kritice. To samé se týká také Toyot Prius a Prius Prime, které okupují druhé a třetí místo. V jejich případě je třeba vyzdvihnout, že o pohon se stará hybridní ústrojí, kterého se řada lidí právě kvůli spolehlivosti obává. Opanování dvou třetin pódia je ale dostatečným důvodem, aby veškeré zábrany padly. Zvláště když Prius je po stránce kvalitativní chválen napříč veškerými médii.
Toyota přitom za pomoci Lexusu opanovala takřka celou úvodní desítku, zdatným sekundantem je jí ovšem Mazda, jenž kromě roadsteru zabodovala také s SUV CX-3 a CX-9. Jediným dalším vozem, jenž tak magazín CR vynáší do nebes, je Hyundai Kona. Tento model je přitom možné zakoupit také u nás, byť bez dvoulitrového atmosférického motoru, který se ve Státech stará o stěžejní část prodejů a tedy o ono působivé hodnocení spolehlivosti.
10 nejspolehlivějších aut pro rok 2020 dle Consumer Reports
1. Mazda MX-5 - Index spolehlivosti 95
2. Toyota Prius Prime - Index spolehlivosti 94
3. Toyota Prius - Index spolehlivosti 92
4. Lexus GX - Index spolehlivosti 91
5. Hyundai Kona - Index spolehlivosti 90
6.-7. Mazda CX-3 - Index spolehlivosti 89
6.-7. Lexus NX - Index spolehlivosti 89
8.-10. Toyota 4Runner - Index spolehlivosti 87
8.-10. Mazda CX-9 - Index spolehlivosti 87
8.-10. Lexus GS - Index spolehlivosti 87
Tak jako na horské dráze po každém vrcholu následuje sešup, se i my přesuneme od nejlépe hodnocených aut k těm nejhorším, jejichž výčet je popravdě řečeno zajímavější než přehled těch úspěšných. Probereme je přitom od nejlepšího z nejhorších až po nejhorší z nejhorších. Ovšem již samotný Index spolehlivosti poukazuje na skutečnost, že v těchto případech je asi opravdu lepší dát ruce pryč. Takový Chevrolet Traverse je na tom totiž skoro pětkrát hůře než Lexus GS, který ve výše zmíněné tabulce zaujal poslední místo.
Za Traverse se navíc Chevrolet ještě nemusí tak moc stydět, kvůli obavám z možné konfrontace s majiteli modelů Camaro a Colorado by ale zástupci značky raději měli chodit kanály. Na muscle car i pick-up připadá pouze jednociferné hodnocení, což opravdu není dobrá vizitka. Dobře ale na tom ve výsledku není ani Alfa Romeo Giulia, která dosáhla stejně tragického verdiktu jako VW Atlas. Tiguan je pak na tom o chlup lépe, tedy stejně špatně jako Tesla Model X, které láme vaz hlavně její dar i prokletí - tzv. Sokolí dveře, které na jednu stranu ulehčují nastupování a vystupování zejména ve stísněných prostorách, jsou ale velmi nespolehlivé.
Toliko ale pro letošek ke spolehlivosti, která dozajista způsobem zamává s trhem. Hodnocení CR je přitom velmi špatnou zprávou pro Alfu Romeo, jenž se pokusila s velkou pompou na americký trh vrátit, přičemž značka soustavně mluví o navyšování kvality. Tato skutečnost ale stávajícím průzkumem rozhodně nebyla potvrzena, přičemž potenciální klientela na něj dá mnohem více než zákazníci Tesly, kteří Modelu X odpustí skoro vše.
10 nejméně spolehlivých aut pro rok 2020 dle Consumer Reports
1. Chevrolet Traverse - Index spolehlivosti 18
2. Chrysler Pacifica - Index spolehlivosti 16
3.-5. Tesla Model X - Index spolehlivosti 15
3.-5. Acura MDX - Index spolehlivosti 15
3.-5. VW Tiguan - Index spolehlivosti 15
6.-7. VW Atlas - Index spolehlivosti 13
6.-7. Alfa Romeo Giulia - Index spolehlivosti 13
8. Jeep Wrangler - Index spolehlivosti 12
9. Chevrolet Camaro - Index spolehlivosti 5
10. Chevrolet Colorado - Index spolehlivosti 4
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před hodinou - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 2 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 4 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 5 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 7 hodinami