Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém

Je to příjemný výdobytek evoluce, který usnadňuje každodenní používání aut. Jenže tak jako spousta podobných věcí má i tato mince svou druhou stranu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém

15.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to příjemný výdobytek evoluce, který usnadňuje každodenní používání aut. Jenže tak jako spousta podobných věcí má i tato mince svou druhou stranu.

Systém bezklíčového otevírání a startování se v posledních letech dostal do standardní či příplatkové výbavy i v nejobyčejnějších automobilech. Není to nepochopitelné, systém toto řešení přináší pohodlnou možnost odemknout, zamknout i nastartovat vůz bez nutnosti vytahovat klíče z kapsy, kabelky či jakékoli jiné tašky. Stačí mít poblíž klíč či spíše ovládací modul a řídicí jednotka s ním automaticky naváže spojení.

Člověk je od přírody líný tvor, takže se s radostí nechá ušetřit hledání klíčů a pozdější manipulace s nimi poblíž spínací skříňky. To je ale jedna strana mince, kterou každý kvituje. Existuje ale ještě druhá, o které tak pozitivně mluvit nelze a netýká se jen už známé výhody pro zloděje, kterým se otevřely nové možnosti odcizení vozů během pár minut bez nutnosti použití síly. Majitelům se totiž může přihodit další nemilá skutečnost, mnohem tragičtější než odcizení automobilu.

Podle New York Times na území Spojených států od roku 2006 v souvislosti s bezklíčovým mechanismem zemřelo 28 majitelů. Dalších asi 45 bylo zraněno, přičemž někteří z nich byli hospitalizováni s poškozeným mozkem. Viníkem je oxid uhelnatý, který dlouho unikal z nevypnutého automobilu.

Je to poněkud osudový příplatek za pohodlí, s bezklíčovým startem ale skutečně souvisí. Vzhledem k tomu, jak umí být některé agregáty tiché, nemusí si člověk po dojetí všimnout, že motor stále pracuje, když třeba v mezičase něco odvede jeho pozornost jinam. Jednoduše řidič zaparkuje do garáže, vystoupí, zavře vrata a jde si po svých. Pokud zůstane nastartovaný vůz v domácí garáži delší dobu, může nakonec otrávit osoby uvnitř obydlí. Právě to vedlo k oné třicítce obětí.

Netrvalo dlouho a ozvaly se aktivní ochranné organizace. Společnost automobilových techniků vyzvala výrobce, aby bezklíčová technologie uměla upozornit zvukově či vizuálně na běžící motor bez přítomnosti klíče ve voze nebo blízkém okolí. Některé automobilky už zareagoval - například Fordy automaticky vypnou zapalování, pokud auto běží půl hodiny bez klíčů poblíž. Další automobilky zatím váhají, protože nahradit automatiku další automatikou nikdy není dokonalé řešení.

Zhruba polovina případů se týká vozidel Toyota, respektive Lexus. Zde se ale více než co jiného ukazuje popularita těchto dvou značek mezi starší populací USA. Problém se objevil zejména v lokalitě Palm Beach County na Floridě, kde žije více občanů důchodového věku. Mít horší sluch je tady asi nezbytné - nevšimnout si běžícího motoru není úplně snadné, třebaže takový osmiválcový Lexus mnoho rámusu na volnoběh vážně nenadělá...


Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém - 1 - Keyless zabiji v USA 01Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém - 2 - Keyless zabiji v USA 02Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém - 3 - Keyless zabiji v USA 03Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém - 4 - Keyless zabiji v USA 04Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém - 5 - Keyless zabiji v USA 05Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém - 6 - Keyless zabiji v USA 06
Luxusní funkce bezklíčového mechanismu se stává zabijákem hlavně starších lidí. Ti zapomínají vypnout motor a bezbarvý jedovatý oxid uhelnatý je poté otráví

Zdroj: New York Times

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše