Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém
15.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Je to příjemný výdobytek evoluce, který usnadňuje každodenní používání aut. Jenže tak jako spousta podobných věcí má i tato mince svou druhou stranu.
Systém bezklíčového otevírání a startování se v posledních letech dostal do standardní či příplatkové výbavy i v nejobyčejnějších automobilech. Není to nepochopitelné, systém toto řešení přináší pohodlnou možnost odemknout, zamknout i nastartovat vůz bez nutnosti vytahovat klíče z kapsy, kabelky či jakékoli jiné tašky. Stačí mít poblíž klíč či spíše ovládací modul a řídicí jednotka s ním automaticky naváže spojení.
Člověk je od přírody líný tvor, takže se s radostí nechá ušetřit hledání klíčů a pozdější manipulace s nimi poblíž spínací skříňky. To je ale jedna strana mince, kterou každý kvituje. Existuje ale ještě druhá, o které tak pozitivně mluvit nelze a netýká se jen už známé výhody pro zloděje, kterým se otevřely nové možnosti odcizení vozů během pár minut bez nutnosti použití síly. Majitelům se totiž může přihodit další nemilá skutečnost, mnohem tragičtější než odcizení automobilu.
Podle New York Times na území Spojených států od roku 2006 v souvislosti s bezklíčovým mechanismem zemřelo 28 majitelů. Dalších asi 45 bylo zraněno, přičemž někteří z nich byli hospitalizováni s poškozeným mozkem. Viníkem je oxid uhelnatý, který dlouho unikal z nevypnutého automobilu.
Je to poněkud osudový příplatek za pohodlí, s bezklíčovým startem ale skutečně souvisí. Vzhledem k tomu, jak umí být některé agregáty tiché, nemusí si člověk po dojetí všimnout, že motor stále pracuje, když třeba v mezičase něco odvede jeho pozornost jinam. Jednoduše řidič zaparkuje do garáže, vystoupí, zavře vrata a jde si po svých. Pokud zůstane nastartovaný vůz v domácí garáži delší dobu, může nakonec otrávit osoby uvnitř obydlí. Právě to vedlo k oné třicítce obětí.
Netrvalo dlouho a ozvaly se aktivní ochranné organizace. Společnost automobilových techniků vyzvala výrobce, aby bezklíčová technologie uměla upozornit zvukově či vizuálně na běžící motor bez přítomnosti klíče ve voze nebo blízkém okolí. Některé automobilky už zareagoval - například Fordy automaticky vypnou zapalování, pokud auto běží půl hodiny bez klíčů poblíž. Další automobilky zatím váhají, protože nahradit automatiku další automatikou nikdy není dokonalé řešení.
Zhruba polovina případů se týká vozidel Toyota, respektive Lexus. Zde se ale více než co jiného ukazuje popularita těchto dvou značek mezi starší populací USA. Problém se objevil zejména v lokalitě Palm Beach County na Floridě, kde žije více občanů důchodového věku. Mít horší sluch je tady asi nezbytné - nevšimnout si běžícího motoru není úplně snadné, třebaže takový osmiválcový Lexus mnoho rámusu na volnoběh vážně nenadělá...
Luxusní funkce bezklíčového mechanismu se stává zabijákem hlavně starších lidí. Ti zapomínají vypnout motor a bezbarvý jedovatý oxid uhelnatý je poté otráví
Zdroj: New York Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda