Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Do aut se potichu dostala další otravná funkce. Je to takový druhý start-stop
20.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jako by v moderních autech nebylo otravných věcí už dost, přibyla další. Tentokrát jej nemá na svědomí EU, ale jiná organizace s týmiž písmeny v názvu
Před pár týdny byl tradiční nárazové zkoušce podroben nový Nissan Leaf. Nevěnovali jsme tomu větší pozornost, neboť „proti zdi” se tentokrát rozjel sám a coby okrajový model jsme jej chtěli zmínit až v další, větší várce crash testů. Pokud na ni nechcete čekat, můžeme nyní v krátkosti říci, že novinka se pyšní pětihvězdičkovou bezpečností a získala 93 procent možných bodů za ochranu dospělých, 86 procent za ochranu dětí a 71 procent za ochranu chodců i elektronické systémy.
Výborné skóre japonského elektromobilu je jistě hodné zmínky, samotný výsledek se ale nyní dostává do stínu jiných faktů. Nová generace Leafu byla totiž prvním vozem, který zkouškou Euro NCAP prošel podle nových pravidel. NCAP se o tom v původní tiskové zprávě zmínil, jmenoval ale pouze několik dílčích skutečností, mezi něž patří třeba vylepšení detekce chodců. Ta musí nově fungovat i za tmy či při snížené viditelnosti. O jedné, podle nás asi nejpodstatnější věci ale bruselská organizace pomlčela, stejně jako všechny automobilky.
Upozornil nás na ní britský kolega Steve Sutcliffe, který před nedávnem usedl za volant nového Audi A6. Během jízdy přitom zjistil, že za volant tahá i cosi jiného než jen jeho ruce. To samo o sobě zkušeného harcovníka neudiví, neboť nějakou formu asistence řízení dnes nabízí skoro každé auto, jenže Steve si v A6 nic takového neaktivoval. Podobné systémy je naopak v autech zvyklý stejně jako my vypínat, neboť prostě nefungují dost dobře. A jak správně za takových okolností podotýká: „Jaký smysl má v praxi elektronický bezpečnostní systém, když vás za volantem svým fungováním stresuje a je v podstatě jen tím, co chcete mít po většinu času vypnuté?”
Pátral tak v palubním menu, aby systém vypnul, ale nic takového nenašel. Pátrání nakonec přesto úspěšné bylo - mimo palubní systém objevil tlačítko s ikonou systému pro udržování jízdního pruhu a písmeny OFF pod ním. Tlačítko s podobnou grafikou je i v jiných autech, třeba v BMW, tady ale funguje jen tak, jak naznačuje onen nápis - systém vypíná. Takže když vůz znovu nastartujete, opět se zapne a nemáte-li LKAS (Lane Keeping Assist System) v lásce, musíte jej pořád dokola vypínat. Nic takového v autech dosud nebylo standardem a Steva zajímalo jej, proč se nyní Audi tímto směrem vydalo. Snad by si každý měl sám jednou pro vždy zvolit, zda takové systémy chce mít zapnuté nebo ne.
Jeden z techniků Audi mu po chvíli vykrucování odpověděl: „Je to kvůli hodnocení NCAPu. Pokud bychom dovolili, aby byl systém vypnutý při startu, ztratili bychom půl hvězdy.” Technik přiznal, že to není ideální řešení a systém by měl zůstat vypnutý, pokud si jej zákazník vypne. Hvězdy z crash testu jsou ale dobrý marketingový nástroj a Audi si nedovolí o ně přijít jen proto... aby si zákazníci mohli auto nastavit, jak sami chtějí.
Je to vskutku hloupá, ale v posledních letech nikterak neobvyklá věc. S trochu nadsázky: auta jsou šitá nejprve podle EU, pak podle Euro NCAP a pak teprve podle zákazníků. S ohledem na zmíněné je jasné, že každé nové auto vybavené tímto systémem bude mít jeho vypínání koncipované právě takto. Do aut tak přibude něco jako další systém start-stop - věc, kterou si spousta lidí vypíná a ráda by ji měla vypnutou nadobro, ale nemůže. Protože kdyby start-stop šlo deaktivovat trvale, automobilky by si nemohly v testech normované spotřeby započíst jeho pozitivní vliv. A to samé nyní platí o vypínání LKAS, akorát nejede o pravidla Evropské unie, ale Euro NCAPu.
Samozřejmě, je to bezpečnostní systém, který může pomoci, ale jak říká sám Sutcliffe, dobrého a bdělého řidiče jen otravuje. Dosud se každý mohl svobodně rozhodnout, zda jej aktivní mít chce a nebo ne, trvale. Teď při každém startu rozhodne auto za vás a těm dobrým a bdělým řidičům nezbude než po nastartování vypnout po start-stopu ještě LKAS. Smutné.
Euro NCAP pro letošek změnilo pravidla. Výrobci aut tak budou muset monitoring jízdních pruhů nastavovat aktivovaný při každém startu bez ohledu na vůli řidiče, jinak budou čelit ztrátě půl hvězdy
Nové Audi A6 je jedním z prvních aut, které má ovládání LKAS nastavené takto. Na původní sadě oficiálních fotek se nové malé tlačítko ztrácelo
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva