Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Do aut se potichu dostala další otravná funkce. Je to takový druhý start-stop
20.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jako by v moderních autech nebylo otravných věcí už dost, přibyla další. Tentokrát jej nemá na svědomí EU, ale jiná organizace s týmiž písmeny v názvu
Před pár týdny byl tradiční nárazové zkoušce podroben nový Nissan Leaf. Nevěnovali jsme tomu větší pozornost, neboť „proti zdi” se tentokrát rozjel sám a coby okrajový model jsme jej chtěli zmínit až v další, větší várce crash testů. Pokud na ni nechcete čekat, můžeme nyní v krátkosti říci, že novinka se pyšní pětihvězdičkovou bezpečností a získala 93 procent možných bodů za ochranu dospělých, 86 procent za ochranu dětí a 71 procent za ochranu chodců i elektronické systémy.
Výborné skóre japonského elektromobilu je jistě hodné zmínky, samotný výsledek se ale nyní dostává do stínu jiných faktů. Nová generace Leafu byla totiž prvním vozem, který zkouškou Euro NCAP prošel podle nových pravidel. NCAP se o tom v původní tiskové zprávě zmínil, jmenoval ale pouze několik dílčích skutečností, mezi něž patří třeba vylepšení detekce chodců. Ta musí nově fungovat i za tmy či při snížené viditelnosti. O jedné, podle nás asi nejpodstatnější věci ale bruselská organizace pomlčela, stejně jako všechny automobilky.
Upozornil nás na ní britský kolega Steve Sutcliffe, který před nedávnem usedl za volant nového Audi A6. Během jízdy přitom zjistil, že za volant tahá i cosi jiného než jen jeho ruce. To samo o sobě zkušeného harcovníka neudiví, neboť nějakou formu asistence řízení dnes nabízí skoro každé auto, jenže Steve si v A6 nic takového neaktivoval. Podobné systémy je naopak v autech zvyklý stejně jako my vypínat, neboť prostě nefungují dost dobře. A jak správně za takových okolností podotýká: „Jaký smysl má v praxi elektronický bezpečnostní systém, když vás za volantem svým fungováním stresuje a je v podstatě jen tím, co chcete mít po většinu času vypnuté?”
Pátral tak v palubním menu, aby systém vypnul, ale nic takového nenašel. Pátrání nakonec přesto úspěšné bylo - mimo palubní systém objevil tlačítko s ikonou systému pro udržování jízdního pruhu a písmeny OFF pod ním. Tlačítko s podobnou grafikou je i v jiných autech, třeba v BMW, tady ale funguje jen tak, jak naznačuje onen nápis - systém vypíná. Takže když vůz znovu nastartujete, opět se zapne a nemáte-li LKAS (Lane Keeping Assist System) v lásce, musíte jej pořád dokola vypínat. Nic takového v autech dosud nebylo standardem a Steva zajímalo jej, proč se nyní Audi tímto směrem vydalo. Snad by si každý měl sám jednou pro vždy zvolit, zda takové systémy chce mít zapnuté nebo ne.
Jeden z techniků Audi mu po chvíli vykrucování odpověděl: „Je to kvůli hodnocení NCAPu. Pokud bychom dovolili, aby byl systém vypnutý při startu, ztratili bychom půl hvězdy.” Technik přiznal, že to není ideální řešení a systém by měl zůstat vypnutý, pokud si jej zákazník vypne. Hvězdy z crash testu jsou ale dobrý marketingový nástroj a Audi si nedovolí o ně přijít jen proto... aby si zákazníci mohli auto nastavit, jak sami chtějí.
Je to vskutku hloupá, ale v posledních letech nikterak neobvyklá věc. S trochu nadsázky: auta jsou šitá nejprve podle EU, pak podle Euro NCAP a pak teprve podle zákazníků. S ohledem na zmíněné je jasné, že každé nové auto vybavené tímto systémem bude mít jeho vypínání koncipované právě takto. Do aut tak přibude něco jako další systém start-stop - věc, kterou si spousta lidí vypíná a ráda by ji měla vypnutou nadobro, ale nemůže. Protože kdyby start-stop šlo deaktivovat trvale, automobilky by si nemohly v testech normované spotřeby započíst jeho pozitivní vliv. A to samé nyní platí o vypínání LKAS, akorát nejede o pravidla Evropské unie, ale Euro NCAPu.
Samozřejmě, je to bezpečnostní systém, který může pomoci, ale jak říká sám Sutcliffe, dobrého a bdělého řidiče jen otravuje. Dosud se každý mohl svobodně rozhodnout, zda jej aktivní mít chce a nebo ne, trvale. Teď při každém startu rozhodne auto za vás a těm dobrým a bdělým řidičům nezbude než po nastartování vypnout po start-stopu ještě LKAS. Smutné.
Euro NCAP pro letošek změnilo pravidla. Výrobci aut tak budou muset monitoring jízdních pruhů nastavovat aktivovaný při každém startu bez ohledu na vůli řidiče, jinak budou čelit ztrátě půl hvězdy
Nové Audi A6 je jedním z prvních aut, které má ovládání LKAS nastavené takto. Na původní sadě oficiálních fotek se nové malé tlačítko ztrácelo
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB