Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dokáží jen o stupeň lepší pneu zrychlit vůz tak, že amatér porazí profíka?
3.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Být to srovnání čínských pneumatik s kvalitními gumami renomovaného výrobce, ani se neptáme. Tady se ale bavíme dvou Dunlopech - dobrých a ještě lepších.
Přemýšlet nad tím, jestli existuje rozdíl mezi silniční a okruhovou pneumatikou, je zbytečné - kdyby ta okruhová nebyla na okruhu lepší, byla by k ničemu. Na místě je však otázka, o kolik je ta okruhová lepší. A právě to se rozhodl zjistit britský web Tyre Reviews. Před pár týdny jsme tu ze stejného zdroje měli srovnání levných a značkových pneumatik na silném sedanu střední třídy.
Tentokrát byl souboj v rámci značky Dunlop - mezi pneumatikou Sport Maxx RT2, špičkovou silniční pneumatikou, a Sport Maxx Race, pneumatikou o stupínek výše směrem k ježdění na okruhu. Ovšem k ježdění rekreačnímu, není to závodní pneumatika, je to tzv. semi-slick. Tedy nejlepší možná pneu, se kterou pořád můžete jezdit do práce i pro rohlíky, ale jádro jejích schopností je na suchém okruhu, zatímco Sport Maxx RT2 je silniční pneumatika.
Idea testu odjetého tentokrát s Hondami Civic Type-R byla, jestli dokáže moderátor Jonathan Benson zajet na okruhových gumách kolo okruhu Knockhill rychleji, než trojnásobný šampion BTCC Gordon Shedden na silničních gumách. Se stejným autem a kromě pneumatik jen s tím rozdílem, že Shedden zná okruh i auto jako své boty, vede na něm řidičskou školu, zatímco Benson tam je poprvé.
Toto srovnání je už na první pohled zajímavé, ale kdyby vám přišlo poněkud „topgearovsky nesmyslné”, vězte, že se díky němu dozvídáme i rozdíly mezi pneumatikami pro oba řidiče zvlášť. Nejprve se ale podívejme na srovnání prezentované na videu - po chvíli praxe zajel amatér Benson na Sport Maxx Race okruh za 1:00,601, tedy o více jak dvě desetiny rychleji než profík Shedden na Sport Maxx RT2.
To je samo o sobě pozoruhodné a podtrhuje to naše pravidelné zmínky o tom, jak moc dokáží semi-slicky auto zrychlit. Toto je opravdu miniaturní okruh zajetý za pouhou minutu, kde se navíc silniční pneu nestihnou ani pořádně „unavit”, což semi-slicky stihne o poznání později, pokud vůbec (záleží na teplotě, stylu jízdy atp.). V případě 20kilometrové Nordschleife tak kolegové hovoří o možnosti zajet jen díky semi-slickům o 15-20 sekund lepší čas v případě vozu schopného atakovat 8minutovou bariéru. A to už je rozdíl třídy.
Výmluvné jsou také pocity, jaké měl Benson z okruhových gum. Tyto pneumatiky mají tužší bočnici, auto s nimi bylo jistější, všechny informace, které k řidiči proudily skrz volant a sedačku, byly zřetelnější a snáze čitelné. Řízení se dokonce zrychlilo, bylo mnohem snazší auto vést po okruhu přesněji.
Nejvýmluvnější jsou ovšem naznačené rozdíly v časech jednotlivých jezdců na různých pneumatikách, proto si je projděte přehledně.
Nejlepší naměřené časy při jízdách obou pilotů na obou typech pneu
J. Benson - Dunlop Sport Maxx RT2 - 1:01,980
J. Benson - Dunlop Sport Maxx Race - 1:00,601
Rozdíl: -1,379 s
G. Shedden - Dunlop Sport Maxx RT2 - 1:00,820
G. Shedden - Dunlop Sport Maxx Race - 0:59,080
Rozdíl: -1,740 s
Vidíme, že závodní pilot Shedden dokázal z lepších pneumatik dostat víc než novinář Benson, což jistě není překvapivé. Oba byli na lepších gumách o výrazně více než vteřinu rychlejší, což je na tomto okruhu opravdu dlouhá doba.
Připomíná to jen, že pokud chcete ze svého výkonného auta dostat opravdu nejvíc, není od věci pomyslet na podobné obutí - nabízí jej i další výrobci, mj. Michelin či Pirelli. Může to udělat větší rozdíl ve výsledné rychlosti i pocitu z vozu než lecjaký dražší a komplikovanější tuning. A pokud se pouštíte do technických úprav tak jako tak, budou špičkové pneu tím nejlepším podtržením jejich smyslu...
Rozdíl téměř 1,4 vteřiny u méně špičkového řidiče je na minutovém okruhu obrovský. I oproti špičkovým silničním pneu přidají semi-slicky tolik, že ani profík na „svém” okruhu není schopen stačit (třebaže schopnému a zkušenému) amatérovi, který na něm nikdy nejel
Zdroj: Tyre Reviews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva