Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU musí být šílená, od roku 2021 chce online sledovat spotřebu všech aut
21.11.2017 | Mirek Mazal | 17 příspěvků
Přijde vám dnešní tlak EU na snížení spotřeby aut až nemístně tvrdý? Evropská komise to vidí jinak, za pár let chce vidět spotřebu každého auta.
Evropská unie má ve zvyku zasahovat do přirozeného vývoje trhu s čímkoli. Auta jsou jejím oblíbeným cílem a i když sami zákazníci touží po stále lepších vozech - a automobilky jim ve funkčním konkurenčním prostředí nemají možnost nevyhovět - EU má pocit, že se o vývoj tím správným směrem musí postavit sama svými nařízeními.
Jedním z nejvíce sledovaných aspektů ze strany EU je spotřeba paliva reso. emise CO2. V obou případech jde o jedno a to samé, emise CO2 jsou spotřebě paliva přímo úměrné - jednomu litru spotřebovaného paliva odpovídá 24 g CO2 na kilometr u benzinových resp. 26,7 g/km u naftových motorů. Pokud tedy tlačí na emise, zprostředkovaně tlačí na spotřebu a naopak.
Už současné limity emisí CO2 jsou drastické a spalovací motory se drží zuby nehty, aby stále tvrdším normám odolaly. Není to zadarmo, jinak funkční pohonné jednotky jsou nahrazovány novými, které fakticky nejsou lepší, lépe ale vyhoví normovaným testům. A co nezvládne motor sám, o to se postarají čachry automobilek. Výsledkem je hra - hra na lepší svět, ve kterém jsou auta na oko stále úspornější, reálně se ale jen zvětšuje rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou.
Pochopitelně, EU si toho je vědoma a také se snaží přizpůsobit. Od září zavedla nové testy spotřeby a i když nelze říci, že by nezměnil nic, povede jen k jinému přizpůsobení se automobilek a jiným hrám se stejně nereálnými výsledky. Snad proto Evropská komise dospěla k závěru, že nejlepší bude sledovat spotřebu skutečných aut v rukou skutečných řidičů. A všechny výrobce osobních a lehkých užitkových aut donutí montovat do vozů unifikované měřiče spotřeby, k jejichž výstupům bude mít vzdálený přístup.
To není vtip. Podle informací německého Der Spiegel jde o již reálný záměr Evropské komise prodiskutovaný se zástupci všech členských zemí EU, kteří k němu měli vyjádřit souhlasné stanovisko. Dle něj by nové zařízení online sledující spotřebu aut mělo být povinné pro všechny nově homologované modely aut od 1. ledna 2020, pro všechna prodávaná vozidla pak od roku 2021. Měřiče by tedy pochopitelně dokázaly měřit jak spotřebu, tak emise oxidu uhličitého a ukázaly by opravdovou situaci na silnicích.
Záměr EU se tváří nevinně, má jít jen o obecný monitoring mající schopnost ukázat, kolik automobily skutečně spotřebovávají a kam se reálná spotřeba vyvíjí. Nejsme si jisti, jestli je kvůli tomu něco takového nutné - realitu mnohé studie vykreslují už nyní, jako ta výše zmíněná. Existují věrohodné zdroje jako informace o spotřebě aut z firemních autoparků, které dokladují, jak málo se toho ve skutečnosti mění.
Bojíme se něčeho jiného - pakliže EU bude mít taková data k dispozici pro každé nové auto, může v souvislosti s vysokou spotřebou perzekvovat jednoho každého řidiče. Do budoucna pak může sledování pokročit i k záznamu rychlosti a celého profilu jízdy. To už opravdu nemá daleko k Velkému bratrovi z Orwellova románu.
Pochopitelně, taková legrace bude také něco stát. EU náklady na montáž odhaduje na 1 euro na auto, tedy něco přes 25 Kč, což nevíme, jak moc je reálné i s ohledem na nutnost data neustále sbírat a ukládat. Tak jako tak nám to přijde být šílené, to ale neznamená, že se něco takového nemůže stát. EU je s to nařídit prakticky cokoli a zkušenosti z předchozích let ukazují, že se i sebešílenější nápady mohou jednoho dne stát skutečností...
Skutečné spotřebě některých aut se dnes majitelé mohou jen smát. EU nyní říká: On vás ten humor přejde...
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze 17 příspěvků
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva