Helsinky chtějí snad zakázat vlastnit auto, všechny dopravní prostředky budou všech

Cílem Helsinek je udělat z vlastního auta nepotřebnou věc. Pod jedním účtem nabídne MHD, sdílená kola i auta a také loni spuštěný systém minibusů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Helsinky chtějí snad zakázat vlastnit auto, všechny dopravní prostředky budou všech

30.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Helsinky chtějí snad zakázat vlastnit auto, všechny dopravní prostředky budou všech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Cílem Helsinek je udělat z vlastního auta nepotřebnou věc. Pod jedním účtem nabídne MHD, sdílená kola i auta a také loni spuštěný systém minibusů.

Helsinky, hlavní město Finska, připravují plán, jak udělat z vlastnictví soukromého automobilu nepotřebnou věc. Tak si to tedy alespoň vedení města představuje; jak budou výsledky novinek, které se na občany Helsinek chystají, vypadat ve skutečnosti, ukáže až čas. Zatím se můžeme podívat na návrhy.

Helsinky chtějí umožnit využívání veškerých dopravních služeb ve městě pomocí jednoho účtu, a to jak ve smyslu plateb, tak ve smyslu uživatelského účtu. To zahrnuje nejen městskou hromadnou dopravu, ale také sdílení kol (bike-sharing), aut (car-sharing) a rovněž vloni spuštěný systém jakýchsi taxi-busů, tedy autobusů, které si můžete pomocí chytrého telefonu zavolat a ony vás odvezou kam chcete a po cestě mohou - ale také nemusí, záleží na vaší volbě - nabrat další cestující, jedoucí podobným směrem.

Pomocí - jak jinak - jediné aplikace v mobilním telefonu by si obyvatelé Helsinek mohli zamluvit auto, ať už elektrické nebo konvenční, bicykl, přivolat zmíněný taxi-bus nebo koupit lístek na obyčejný autobus. A přes tuto aplikaci by také za služby platili, pravděpodobně pomocí platební či kreditní karty a mohlo by být i na výběr mezi jednorázovými platbami a časovým předplatným.

Těmito změnami se má vlastní auto stát spíše zdrojem finančních nákladů bez benefitů, protože ony benefity by byly dostupné v podobě car-sharingu. Za údržbu by lidé platili v rámci poplatků za používání, stejně jako za elektřinu - dá se očekávat, že drtivá většina takto dostupných aut by byly elektromobily.

Z určitého úhlu pohledu to dává smysl; těm, kterým auto nebo i bicykl dnes slouží jen jako lepší způsob cesty do obchodu či za babičkou do vesnice nedaleko než autobusem nebo pěšky, by se podobný systém mohl líbit. Nemuseli by řešit případné problémy s parkováním, servisem auta a nejspíš by i ušetřili nějaké to euro.

Pochopitelně by to nebylo vhodné pro každého, jen těžko vezmete půjčený elektromobil na cestu na Nordkapp či na týden lyžování v Norsku. A také tímto systémem jen těžko vezmou zavděk nadšení řidiči, lidé běžně používající luxusnější vozy nebo ti, kteří své auto používají denně k mnohakilometrovým jízdám po Finsku.

Podle informací, které o této připravované novince máme, to také vypadá čistě na systém podpory těchto způsobů dopravy; o potlačování soukromého vlastnictví aut silou zatím nic nevíme. To však neznamená, že žádné nebude - na mysl přicházejí třeba parkovací místa vyhrazená pro auta z car-sharingu nebo zvýšení různých daní, však norské recepty táhnou, i když se ukazují jako nefunkční.

A taky nám to trochu připomíná pražskou Opencard, jen s trochu širšími možnostmi v oblasti dopravy a s tím, že kus plastu s čipem nahradí mobilní telefon. A všichni alespoň z médií víme, jak to u nás s onou „kartou Pražana” vypadá...


Helsinky chtějí snad zakázat vlastnit auto, všechny dopravní prostředky budou všech - 1 - helsinky ilustracni 01
Na občany Helsinek se chystá veškerá doprava pod jednou hlavičkou

Helsinky chtějí snad zakázat vlastnit auto, všechny dopravní prostředky budou všech - 2 - kutsuplus 01Helsinky chtějí snad zakázat vlastnit auto, všechny dopravní prostředky budou všech - 3 - kutsuplus 02
Kutsuplus, tedy systém jakýchsi taxi-busů, k městské dopravě v Helsinkách patří od loňska

Zdroj: Autoblog Green

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše