Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ignorace pár drobností vám může způsobit velké potíže se startem auta, i benzinového
24.9.2018 | Mirek Mazal
Rána už jsou chladná, zima se blíží a problémy se studeným startem na sebe nenechají dlouho čekat. Běžně si je spojíme s diesely, ani moderní benzin ale nemusí být snadné „nahodit”.
Jeden z posledních teplých týdnů je za námi a už z chladného víkendu bylo cítit, že se blíží nejstudenější část roku. Již několik let můžeme pozorovat rozhozený koloběh ročních období, ostatně letos jaro také nebylo zrovna typické. Proto se nebudeme moci divit, když podzim jen naznačí svou existenci a záhy začne mrznout.
V tu chvíli nebude ničím výjimečným zamrznuté auto, kterému se příliš nechce nastartovat. V minulosti jsme vám ukazovali, s jakými obtížemi zvládají různá auta starty v opravdu tuhé zimě a šlo typicky o diesely. Ty mohou mít za nízkých teplot potíže s tuhnutím nafty, už samotný princip fungování Dieselova motoru ale studeným startům dvakrát nepřeje. Majitelé moderních benzinů (moderních proto, že u těch dávných s karburátory to nebylo o mnoho lepší) se obvykle smějí, ale jak vám ukáže video níže, ani pár let starý benzinový vůz nemusí být zárukou hladkého studeného startu.
Natočil jej Tomáš Lysý ze Slovenska o uplynulé zimě v Oravské Jasenici a narazili jsme na něj docela náhodou. Zachycuje studený start Opelu Insignia při teplotě -31° Celsia, tedy opravdu tuhé zimě. Ukázkové záběry začínají pohledem na zpomalený displej středového panelu, kde se líně promítá výstup z infotainmentu. Následuje několik sekund trvající první pokus o nastartování. Palubní deska zahraje barvami, rafičky projedou okolo číselníků a nic. Druhý pokus v podobném duchu připomíná zvukem z motoru vojenský kanon, nikoliv odolnou zážehovou verzi. Ani třetí drcení startéru stále zatuhlý motor nevzbudí. Ani čtvrté a páté zmáčknutí startovacího tlačítka doprovázené těžkým dýchanými promrzlého majitel nic nepřinese.
Vytrvalé startování ukázalo jen kontrolky blikající jak někde na diskotéce. Až sedmý pokus probudil zamrzlou Insignii k životu. V první moment se ozval nervydrásající zvuk pocházející buď od prokluzujícího klínového řemene nebo větráku ventilace, ale za pár vteřin už se benzínový motor dokázal rozběhnout. Tři minuty trápení ukázaly, že nahodit i benzínové auto v tuhé zimě může být těžký úkol.
Je to jistě spíše abnormální příhoda, o to cennějším poučením pro nás ale je. Baterie vozu, jinak typicky slabé místo, byla tentokrát při síle, na tu si majitel dal jistě pozor. Zanedbal ale zbylou údržbu, neboť takto Opel Insignia v perfektním stavu rozhodně nestartuje. Problém mohl být v nekvalitním oleji, ať už novém nebo příliš opotřebovaném. Potíží mohlo být i „nečisté” palivo a nebo zapalovací svíčky za zenitem. Všechny tyto věci se přitom dají relativně snadno zkontrolovat a případně i vyměnit.
Berte to nyní, kdy je ještě relativně teplo, jako nejlepší motivaci nechat si své auto před zimou zkontrolovat, pokud to tedy nezvládnete sami. Až budete v tuhé zimě přemýšlet, v jakém stavu je olej, svíčky nebo zda v palivové nádrži nezůstala třeba nějaká voda, bude už pozdě...
Startování v zasněžené Oravské Jasenici předvedlo, jak složitý může být i start benzínového motoru v tuhé zimě. Že tím trpí, nemusíme dodávat, kontrola před zimou se vám jistě vyplatí
Zdroj: Tomas Lysy@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 34 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva