Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ignorace jinak běžného projevu motoru po startu může vést až k jeho úplnému zničení
20.9.2018 | Petr Miler
Když nastartujete auto, obvykle se ozve jen jemné zavrčení motoru, které snad každý slyší rád. Někdy se ale ozve i docela ostré cvakání. Něco takového nemusí to být problém, úplně to ignorovat ale může přijít draho.
Můžete mít i zánovní auto, které najelo sotva pár desítek tisíc kilometrů a stejně se s tím můžete setkat. Když motor nastartujete, bývá i ve velmi dobře odhlučněných vozech uvnitř slyšet intenzivní kovový zvuk, který po pár sekundách ustane. Není to nic pěkného, zvláště u benzinových motorů, které v tu chvíli začnou připomínat staré diesely, ale není to nutně něco, čeho byste se museli děsit.
Jde o projev tzv. hydraulického vymezování vůle ventilů. Tento mechanismus, jak už jeho název napovídá, hydraulicky vymezuje vůli mezi zdvihátky či vahadly ventilů a ventily funguje tak, že se po nastartování motoru jednotlivé „hydroštely” (tak se tomu lidově říká) naplní olejem a tak nastaví správnou vůli. Jakmile motor vypnete, olej z nich zase postupně odtéká.
Je-li olej řídký (a nebo hydroštely už mají něco najeto), odteče klidně i během pár minut. Přes noc dokáže vytéci prakticky ze všech motorů, i když budete stát v dobře vyhřáté garáži se zánovním vozem. Proto se také stává, že motor po nastartování tak intenzivně cvaká - slyšíte rozvodový mechanismus, který v tu chvíli nefunguje, jak by měl, vůle ventilů v tu chvíli není správně nastavena.
Po nastartování se tedy musí hydroštely znovu „natlakovat” olejem a dokud do nich čerpadlo olej nedostane, jsou prázdné a tedy nefunkční. Projevuje se to zmíněným klepáním či cvakáním od horní části motoru (u rozvodu OHV z oblasti vačkové hřídele). Pokud tohle cvakání během pár jednotek sekund - podle vnější teploty, v zimě to trvá déle - ustane, je všechno v pořádku, takto hydroštely fungují. Ani tak to ale nelze zcela ignorovat. Pakliže motor zatížíte rozjezdem ještě dříve, než je vůle správně vymezena a klepání neustane, nadměrně tím opotřebováváte rozvodový mechanismus a připravujete si zcela zbytečné problémy
Jenže ono klepání také ustat nemusí nebo se dokonce může začít ozývat i za jízdy. Pokud je cvakání znatelné pořád, i po zahřátí motoru a není-li hladina oleje příliš nízká, je velmi pravděpodobné, že máte s hydroštely (byť se pochopitelně může jednat i o potíž s ventilovými zdvihátky či vahadly) problém. Nezáleží na tom, jestli máte motor s rozvodem OHV, OHC nebo DOHC, tenhle problém může potkat všechny motory vybavené hydraulickým vymezováním ventilové vůle, což jsou z posledních dekád až na drobné výjimky prakticky všechny.
Základní cestou, jak tomuto problému předejít, je pravidelně měnit olej i s filtrem a pravidelně kontrolovat jeho hladinu. Pokud se ale u vašeho auta tenhle problém už rozvinul, je vhodné s opravou neotálet. Zejména u motorů s vysokým kilometrovým proběhem může být příčinou prosté opotřebení, které jde vyřešit jen výměnou dotčených dílů. Samozřejmě je vhodné vyměnit všechny hydroštely, aby byly všechny nové a abyste nemuseli za půl roku motor znova rozebírat a znova je měnit.
Díly nemusí být drahé, zejména je-li potřeba vyměnit jen hydroštely a nikoliv celé vahadlo včetně hydraulických vymezovačů, to bývá ta dražší varianta. Samozřejmě, čím více ventilů v motoru máte, tím dražší bude výměna. Pokud ovšem nepomůže dolití či výměna oleje, nové hydroštely, vahadla či zdvihátka jsou v podstatě jedinou spolehlivou a permanentní opravou.
Pokud opravu budete příliš dlouho odkládat, riskujete velké opotřebení či poškození dříků ventilů, hřídele vahadel, příp. zdvihátek nebo v krajních případech i vačkové hřídele. Přílišné opotřebení se může projevovat kromě silného klepání také nerovnoměrným chodem motoru, škubáním a poklesem výkonu, protože se postižený ventil bude otvírat méně, než by měl. Nebo bude naopak ventil zůstávat otevřený déle; to může znamenat jeho větší zahřívání, které může vést i k prasklinám a úplné devastaci motoru. Je to tedy věc, kterou opravdu není vhodné přehlížet - motor je na autě tou daleko nejdražší součástí...
Chcete-li zachovat dlouhý život hydroštel, dbejte na výměny oleje a jeho hladinu
Výměna poškozených hydroštelů může být velmi náročná
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva