Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
IIHS jmenoval nejbezpečnější auta pro rok 2019. Nejvíce uspěly neobvyklé značky
20.12.2018 | Petr Prokopec
Člověk by na špici takového žebříčku čekal Volvo nebo německé prémiovky, jenže Volvo tu není ani jedno a i Němci paběrkují. Pokud toužíte po maximální ochraně, na špici jsou dnes Asiaté.
Nová auta jsou stále častěji prošpikována moderními technologiemi, které dovedou samovolně aplikovat brzdy, monitorují pohyb chodců, cyklistů, zvířat i jiných vozidel, hlídají odstup od auta před vámi a v neposlední řadě i sledují, zda nejste příliš unaveni. Jinými slovy, zatímco před takovými sto lety se motoristé mohli spoléhat maximálně na anděla strážného, nyní má jejich bezpečnost na starosti armáda elektronických asistentů. Mohlo by se tedy zdát, že do kategorie „nemožné“ se přesunuly i drobné škrábance, natož pak nehody s fatálními zraněními.
Nicméně loni situace z pohledu Američanů nevypadala tak růžově, jak nám automobilky malují. Institut IIHS totiž udělil pouze 12 vozům modelového roku 2018 nejvyšší ohodnocení Top Safety Pick+, jenž značí maximální možnou bezpečnost. Pokud si přitom uvědomíme, kolik novinek se každoročně vyrojí, byla daná situace poměrně tristní. Zvláště když o rok dříve figurovalo v dané kategorii vozidel hned 38, tedy více než trojnásobné množství. Tato auta přitom byla jako první konfrontována s tvrdšími pravidly, jenž požadovala mimo jiné lepší světla.
Vypadalo to tedy, že Čím více času mají výrobci na akceptování nových pravidel, tím hůře pro ně. A co je vskutku zajímavé, v tomto trendu se pokračuje i letos. Institut IIHS totiž již pošesté navýšil laťku, která má reflektovat posuny ve vývoji nových aut. Aby tedy výrobci mohli získat nejvyšší ohodnocení Top Safety Pick+, nemohou již v případě testu suplujícího náraz menší částí přídě na straně spolujezdce dosáhnout jen na uspokojivý verdikt. Místo toho je vyžadováno dobré hodnocení, to uspokojivé nově stačí již jen na ocenění Top Safety Pick.
Institut přitom tímto způsobem zareagoval na skutečnost, že automobilky se v posledních letech přizpůsobily normám a začaly své novinky záměrně vyvíjet jednostranně. Jak jste si totiž mohli všimnout nejen v testech IIHS, ale i evropské organizace Euro NCAP, crash testy probíhají vždy jen na straně řidiče, a to bez ohledu na skutečnost, zda jde o simulaci nárazu zpředu či z boku. Výrobci tedy stranu spolujezdce začali šidit, respektive s deklarovanou maximální ochranou spojili jen vůz na straně řidiče.
IIHS ovšem svým krokem tyto nesrovnalosti začal mazat, stejně jako se před pár lety zaměřil na čelní deformační zóny. Původně totiž testy počítaly pouze s nárazy větší částí přídě, kde byly výrobci instalovány tuhé nosníky. Institut ale plochu zmenšil, načež se překážky začaly řidičům dívat pomalu do kabiny. Automobilky tedy musely svůj přístup pozměnit, z čehož samozřejmě profitují pouze motoristé. A nejinak je tomu i tentokrát, kdy pro změnu dochází na vylepšování struktur u spolujezdce.
Ve světle těchto skutečností by mnohý logicky počítal s tím, že na nejvyšší hodnocení institutu dosáhne ještě méně aut než loni. Realita je ale opačná a situace se v případě aut modelového roku 2019 citelně zlepšila. Špičkové ocenění Top Safety Pick+ tak zamířilo ke třiceti vozům, o stupínek horší hodnocení Top Safety Pick, v jehož případě vám postačí i jen uspokojivé hodnocení světel, pak získalo 27 aut.
Asiaté válí, Evropané nevyčuhují, Američané se krčí v koutě
Suma sumárum tu tedy máme 57 oceněných vozů, zajímavá je ovšem skladba značek. Z těch evropských totiž zabodovaly pouze tři, a sice nepřekvapivě prémiové Audi, BMW a Mercedes. První zmíněná však figuruje jen ve „druhé“ kategorii, do nejvyšší ligy se totiž dostal pouze mnichovský a stuttgartský výrobce. Ještě smutnější zprávu má ovšem institut IIHS pro americké automobilky. Z těch zabodoval pouze Chrysler, jehož model Pacifica získal ocenění Top Safety Pick. Ve všech ostatních případech ale bodovaly jen asijské značky.
Absolutním lídrem je Subaru, jehož celé portfolio - až na jednu výjimku - se může honosit nejvyšším verdiktem. Hodnocením Top Safety Pick pak byl oceněn Forester, který sice nabízí působivou ochranu i ze strany spolujezdce, ovšem jeho slabinou je pouze uspokojivé hodnocení čelní světel. Ty má pro změnu dobré kupříkladu Honda Pilot, nicméně ta pro změnu dojela na nárazové testy ze strany spolujezdce. Značka tak získala hodnocení Top Safety Pick+ jen jednou, stejně jako její prémiová divize Acura.
Smeknout je třeba rovněž před koncernem Hyundai Motor Company, neboť mateřské Hyundai bylo nejvyšším verdiktem počastováno čtyřikrát, Kia pětkrát a luxusní Genesis třikrát. Kromě toho si Korejci ještě mohou vystavit na poličku devět trofejí Top Safety Pick, celkově tedy z oněch 57 cen získaly jednadvacet. Jakkoliv tedy Hyundai momentálně ve Státech bojuje se svolávacími akcemi a varovným poklesem prodejů, na budoucnost může značka koukat skrze velmi růžové brýle.
Lze pak jen dodat, že institut si povšiml úplné absence Tesly a Volva na nejvyšších příčkách, což může být překvapivé, neboť první značka samu sebe považuje za nejbezpečnější v celém vesmír, druhá si pak svou působivou reputaci vysloužila mnoha desetiletími inovací a evolucí. Nicméně Švédové se nekvalifikovali proto, že žádný jejich vůz modelového roku 2019 ještě nebyl testován pro náraz ze strany pasažéra. Tesla pak jednoduše nepřihlásila do testů žádné ze svých aut.
Absolutně nejbezpečnější auta pro rok 2019 podle IIHS (Top Safety Pick+)
Acura RDX
BMW řady 5
BMW X3
Genesis G70
Genesis G80
Genesis G90
Honda Insight
Hyundai Elantra
Hyundai Kona
Hyundai Santa Fe
Hyundai Sonata
Kia Forte
Kia Niro hybrid
Kia Niro Plug-in hybrid
Kia Optima
Kia Sorento
Lexus ES
Mazda CX-5
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz třídy E sedan
Subaru Ascent
Subaru Crosstrek
Subaru Impreza sedan
Subaru Impreza kombi
Subaru Legacy
Subaru Outback
Subaru WRX
Toyota Avalon
Toyota Camry
Další bezpečná auta pro rok 2019 podle IIHS (Top Safety Pick)
Audi A3
Audi A4
BMW X2
Honda Accord
Honda CR-V
Honda Odyssey
Honda Pilot
Hyundai Accent
Hyundai Elantra GT
Hyundai Ioniq hybrid
Hyundai Ioniq Plug-in hybrid
Hyundai Tucson
Hyundai Santa Fe XL
Chrysler Pacifica
Kia Cadenza
Kia Rio sedan
Kia Soul
Mazda CX-3
Mazda CX-9
Mercedes-Benz třídy C sedan
Mitsubishi Outlander
Nissan Altima
Nissan Kicks
Nissan Pathfinder
Subaru Forester
Toyota Corolla hatchback
Toyota Highlander
Ze značek bezpečnosti dle institutu IIHS vévodí Subaru, které získalo ocenění Top Safety Pick+ mimo jiné i s modely Ascent, Outlander či WRX
Zabodovali ovšem i Korejci, a to jak v případě Hyundai, tak i značek Genesis a Kia
Zdroj: IIHS
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 8 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan