Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak auto po zimě dokonale zbavit soli, aby přes léto nezrezlo? Tady je návod krok za krokem
30.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Sůl je v zimě vítaná pomocnice, která umí učinit cesty sjízdnými i za velké nepohody, na jaře už ale jen usazená páchá škody. Jak se jí nadobro zbavit?
Zima je definitivně minulostí a přivítat můžeme jaro, ne-li rovnou léto. Teploty by tomu odpovídaly, všechny stopy po zimě ale samo oteplení nezahladí. Ze zimních měsíců se v našich autech dál drží spousta soli a dalších chemických přípravků používaných k zimní údržbě silnic a bylo by naivní si myslet, že z auta jen tak zmizí. Nezmizí a neodstraní je ani „protažení” auta myčkou.
Stejně tak není pravdou, že by u modernějších aut nebylo podstatné, jak moc se o ně v tomto směru staráte. Auta reznou stále a ani zinek nezmůže vše, jen koroze dnes není tak viditelná, jako bývala dříve. Nejčastěji auta zlobí právě v místech, kam si sůl najde cestu docela nepozorovaně. Právě na její odstranění se dnes zaměříme a k ruce si vezmeme návod jednoho z největších odborníků na mytí vozidel, Larryho Kosilly, který má doma ocenění Detailer roku 2016.
Své rady dává všanc za pomoci Subaru Outback, u nějž začíná čištěním interiéru. Může vás to překvapit, právě interiér je ale jedním z míst, kam se sůl a další chemikálie dostávají díky sněhu, který v zimě chtě nechtě nataháme dovnitř na svých botách. Solný roztok dokáže zatéci prakticky kamkoli a pokud si toho nebudeme všímat, může se snadno stát, že i zvenčí perfektně opečovávané auto začne korodovat zevnitř.
V interiéru patří hlavní slovo důkladnému vysátí všech míst kabiny, kde sůl mohla znovu zkrystalizovat. Nesmí se zapomenout na neviditelné skuliny okolo sedadel, které jsou zřejmě nejcitlivějším místem. Zvláštní pozornost si zaslouží oblast řidiče, případně okolí dětských sedaček, máte-li takové štěstí. A protože je Larry estét, nezůstane jen u „technického očištění” a z interiéru odstraní i další nečistoty. Je vhodné setřít palubní desku pomocí ručníku z mikrovláken a speciálního přípravku. Proti prachu v úzkých mezerách dobře poslouží měkký štěteček - v případě jeho mokrého užití dovedou štětiny vhodně rozetřít nastříkané čistidlo na hůře přístupná místa. Larry postupuje s rozprašovačem shora dolů - od palubní desky, přes středovou konzoli a sedadla na zem k pedálům, které také vydrhne, neboť i na nich se sůl může držet.
Je čas hlavní pozornost věnovat exteriéru, který na přelomu roku tradičně dostává zabrat nejvíce. Larry otevře kapotu, ručně odstraní nečistoty a wapkou ostříká motorový prostor. Je třeba zakrýt nejdůležitější komponenty a vyhnout se stříkání vody přímo na motor. Hromada vody nedělá dobře konektorům a může se dostat někam, kde není vítána.
Očista pokračuje zvednutím Subaru na zvedák a demontování kol. Jen tímto postupem se člověk pořádně dostane k brzdám, které trpí pod nánosem chemického posypu během zimního provozu. Zatímco je auto ve vzduchu bez kol, nastane ideální čas na pořádné vystříkání podběhů. Skvěle poslouží dostatek obyčejné vody, ale s kvalitní autokosmetikou se efekt minimálně zdvojnásobí. Tlak vody tu ničemu neublíží, proto není potřeba šetřit. Správný puntičkář si vezme štětec a přejede každý díl, na který dosáhne. Konečné prolití čistou vodou odhalí čisté části, jakoby ani nezažily nánosy soli a štěrku.
Podběhy jsou jako nové, ještě chybí kola. Larry si sedne na stoličku a zase štětcem za účasti chemie vykouzlí zářivě čisté disky. Ještě před čtvrt hodinou byla kola vzhledově o deset let starší. Sám Američan doporučuje čistit nejdřív přední stranu, protože ta zadní je špinavější a potřebuje více času na odmočení. Všimněte si, jak šroubovákem odstraňuje kamínky z běhounu pneu, to je teprve odhodlání.
Nyní přichází hlavní fáze. Mytí kompletní karoserie a podvozku. Chlapík naprosto utopí Subaru v nánosu pěny, která má pomáhat rozpouštět usazeniny. Speciální roztok se dá pohodlně nanášet wapkou na celý povrch vozu. Ti svědomitější pokleknou a mohou nanést pořádnou vrstvu také na podvozek, jak je vidět níže. Po zahalení Outbacku do vrstvy šamponu přichází na řadu lidské ruce a speciální houba, kterou se musí přejet místo vedle místa od střechy po prahy.
Po závěrečném opláchnutí proudem holé vody na laku zůstanou už jen nejodolnější skvrny, se kterými si poradí elastická dekontaminační hmota zvaná také clay. Jezdí se s ní po laku tam a zpět, a ona do sebe nabírá zaschlé nečistoty. Tím se z laku ztratí všechny zbylé částečky špíny a zdá se, že máme hotovo.
Oddaný fajnšmekr tímto nekončí. Naopak důkladně vysuší každý díl sólo, aby nevznikaly mokré mapy. Potom vezme do ruky jednu ze sbírky utěrek, nastříká některý z řady preparátů a hurá na ošetření gumových těsnění, druhá utěrka a další lahvička je určena na plasty, třetí na pneumatiky a tak to pokračuje, dokud se každý milimetr vozu neleskne na všechny strany.
Důležité je nevynechat záhyby, kde se vždy drží největší koncentrace nebezpečného mixu vody se solí, která umí divy. Larry používá na vysušení stlačený vzduch, tím urychlí odstranění zatečené vody ze všech stísněných míst. Jindy stačí otevřít všechny otvory a nechat pracovat teplý průvan.
Představený návod se může zdát složitý, mohl by ale být klidně desetkrát delší, protože všechny kroky jde opakovat nebo vykonávat daleko podrobněji. Není potřeba jarní údržbou trávit týden v kuse, ale taková odpolední procedura jako je ta popsaná po zimě výrazně prospěje každému vozidlu. Dá jistě práci, ale věřte, že skutečně prodlouží životnost veškerých částí auta a nejde tu nutně jen o vizuální záležitosti - před dvěma týdny jsme probírali, jak moc mění reznutí bezpečnost klidně jen 10 let starých aut. I tomu dokáže pořádná péče zabránit...
Takto se správně ručně myje automobil po náročném zimním provozu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 12 minutami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva