Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu

SUV je díky jejich stavbě automaticky přičítána větší bezpečnost, a to vím spíše, čím větší jsou. Ale musí to tak nezbytně být? Americký test osmi modelů ukázal, že rozhodně nikoli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu

13.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

SUV je díky jejich stavbě automaticky přičítána větší bezpečnost, a to vím spíše, čím větší jsou. Ale musí to tak nezbytně být? Americký test osmi modelů ukázal, že rozhodně nikoli.

Nedávno zveřejněné výsledky srovnání několika kombíků a SUV ukázaly, že kombíky jsou ovladatelnější a často i praktičtější. Kromě toho se vyznačují nižší spotřebou, lepší dynamikou a většinou i nižší cenou. Přesto však zákazníci míří zcela opačným směrem, často se slovy, že prioritou je pro ně bezpečnost a nic jiného než právě SUV ji nemůže zaručit. Jak ovšem nově naznačuje americký institut IIHS, zrovna toto přesvědčení může být často mylné.

IIHS se aktuálně zadíval na osm SUV, která bychom v našich podmínkách označili za velká. V šesti případech vyrukoval s dobrým či uspokojujícím hodnocením, z této skupinky nicméně pouze dvě auta prošla zcela bez ztráty květinky a dvě naopak zcela propadla. Jak se tedy ukazuje, vysoká stavba karoserie kombinovaná s opravdu robustním vzhledem nemusí být jistotou, že se z cest vždy vrátíte domů bez úhony. Ruce pryč byste dle crash testů měli dát hlavně od Fordu Explorer a Jeepu Grand Cherokee.

Zástupce modrého oválu si nelichotivé hodnocení vysloužil především strukturou, která při vývoji zřejmě byla podrobena řadě kompromisů. Při čelním nárazu na straně spolujezdce, kterou ostatně automobilky dlouhodobě zanedbávají, došlo k narušení skeletu o 38,1 cm v oblasti spodního pantu dveří, respektive o 33 cm u horního pantu. Samotný dveřní práh se pak posunul o 15,2 cm směrem k testovací figuríně.

Následná měření ukázala, že v reálném světě by velmi pravděpodobně došlo k výrazným poraněním v oblasti boků a nohyou Zajímavé přitom je, že Explorer není dobře hodnocen ani na straně řidiče, i zde je totiž slabá struktura. Ford proto již uvedl, že chystá výraznou modernizaci tohoto vozu, při které se zaměří hlavně na bezpečnost. Posíleny by tak měly být deformační zóny na obou stranách.

Jeep Gran Cherokee na tom na první pohled není tak zle, k narušení v oblasti spodních pantů došlo „jen“ do vzdálenosti 25,4 cm. Nicméně alarmující bylo, že hlava testovací figuríny narazila i přes čelní airbag velmi tvrdě do palubní desky. Jelikož se navíc nenafoukl boční airbag a došlo k otevření dveří, ocitla by se v reálu hlava pasažéra po nárazu zcela mimo vůz. Co by mohlo následovat, netřeba dodávat.

Bohužel, ani vozy, jež získaly „uspokojivé“ hodnocení, se mnohdy nemají čím pyšnit. Také v případě Hondy Pilot hlava figuríny sedící na místě spolujezdce sklouzla po čelním airbagu a narazila do palubní desky. Kromě toho se v ohrožení ocitla i spodní část nohou. Ani Toyota Highlander a Nissan Pathfinder na tom nejsou s pevností dobře, což je dáno i tím, že na trh přišly v roce 2013.

Z testované osmičky tedy u pěti vozů lze shledat vážné i ještě vážnější nedostatky, úplně bez chyby ale není ani GMC Acadia, která se dočkala dobrého hodnocení. Nicméně také u tohoto SUV došlo na sklouznutí hlavy spolujezdce po čelním airbagu, následky nárazu do palubní desky ale nebyly tak drastické. Volkswagen Atlas takový problém sice nemá, po nárazu se ale objevilo narušení struktury u spolujezdce.

Ve finále tu pak máme Kiu Sorento, jež jako jediné SUV z tohoto kola testů získala nejvyšší ohodnocení Top Safety Pick+. I v tomto případě sice došlo na narušení skeletu, ovšem jen v délce 11 centimetrů (oproti 14 cm u VW). Nicméně vůz dokázal i nadále perfektně kontrolovat pohyb figurín, riziko jakéhokoliv poranění je tedy u tohoto vozu velmi nízké. Tedy samozřejmě za testovaných podmínek.

Lze pak již jen dodat, že test byl pokaždé absolvován při rychlosti 64 km/h, přičemž se bouralo pouze 25procentní částí přídě na straně spolujezdce. Fotografie k této zkoušce ale bohužel nejsou u všech vozů k dispozici, v některých případech si tedy musíme vystačit jen s pohledem na poškozenou část vozu u řidiče.

Výsledky crash testů IIHS osmi nových či modernizovaných SUV


Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 1 - IIHS crash test osmi SUV 2018 01

Následky crash testu Kie Sorento

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 2 - IIHS crash test osmi SUV 2018 02Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 3 - IIHS crash test osmi SUV 2018 03Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 4 - IIHS crash test osmi SUV 2018 04Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 5 - IIHS crash test osmi SUV 2018 05

Následky crash testu VW Atlas

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 6 - IIHS crash test osmi SUV 2018 06Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 7 - IIHS crash test osmi SUV 2018 07Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 8 - IIHS crash test osmi SUV 2018 08Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 9 - IIHS crash test osmi SUV 2018 09Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 10 - IIHS crash test osmi SUV 2018 10Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 11 - IIHS crash test osmi SUV 2018 11Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 12 - IIHS crash test osmi SUV 2018 12Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 13 - IIHS crash test osmi SUV 2018 13

Následky crash testu GMC Arcadia

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 14 - IIHS crash test osmi SUV 2018 14Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 15 - IIHS crash test osmi SUV 2018 15Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 16 - IIHS crash test osmi SUV 2018 16Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 17 - IIHS crash test osmi SUV 2018 17Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 18 - IIHS crash test osmi SUV 2018 18Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 19 - IIHS crash test osmi SUV 2018 19Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 20 - IIHS crash test osmi SUV 2018 20Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 21 - IIHS crash test osmi SUV 2018 21

Následky crash testu Toyoty Highlander

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 22 - IIHS crash test osmi SUV 2018 22Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 23 - IIHS crash test osmi SUV 2018 23Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 24 - IIHS crash test osmi SUV 2018 24Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 25 - IIHS crash test osmi SUV 2018 25Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 26 - IIHS crash test osmi SUV 2018 26Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 27 - IIHS crash test osmi SUV 2018 27Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 28 - IIHS crash test osmi SUV 2018 28Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 29 - IIHS crash test osmi SUV 2018 29

Následky crash testu Nissanu Pathfinder

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 30 - IIHS crash test osmi SUV 2018 30Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 31 - IIHS crash test osmi SUV 2018 31Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 32 - IIHS crash test osmi SUV 2018 32Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 33 - IIHS crash test osmi SUV 2018 33Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 34 - IIHS crash test osmi SUV 2018 34Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 35 - IIHS crash test osmi SUV 2018 35Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 36 - IIHS crash test osmi SUV 2018 36Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 37 - IIHS crash test osmi SUV 2018 37

Následky crash testu Hondy Pilot

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 38 - IIHS crash test osmi SUV 2018 38Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 39 - IIHS crash test osmi SUV 2018 39Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 40 - IIHS crash test osmi SUV 2018 40Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 41 - IIHS crash test osmi SUV 2018 41Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 42 - IIHS crash test osmi SUV 2018 42Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 43 - IIHS crash test osmi SUV 2018 43Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 44 - IIHS crash test osmi SUV 2018 44Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 45 - IIHS crash test osmi SUV 2018 45

Následky crash testu Jeepu Grand Cherokee

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 46 - IIHS crash test osmi SUV 2018 46Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 47 - IIHS crash test osmi SUV 2018 47Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 48 - IIHS crash test osmi SUV 2018 48Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 49 - IIHS crash test osmi SUV 2018 49Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 50 - IIHS crash test osmi SUV 2018 50Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 51 - IIHS crash test osmi SUV 2018 51Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 52 - IIHS crash test osmi SUV 2018 52Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 53 - IIHS crash test osmi SUV 2018 53Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 54 - IIHS crash test osmi SUV 2018 54

Následky crash testu Fordu Explorer

Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 55 - IIHS crash test osmi SUV 2018 55Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 56 - IIHS crash test osmi SUV 2018 56Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 57 - IIHS crash test osmi SUV 2018 57Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 58 - IIHS crash test osmi SUV 2018 58Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 59 - IIHS crash test osmi SUV 2018 59Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 60 - IIHS crash test osmi SUV 2018 60Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 61 - IIHS crash test osmi SUV 2018 61Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu - 62 - IIHS crash test osmi SUV 2018 62

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.