Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak daleko lze ještě dojet bez tankování, když ukazatel dojezdu hlásí 0 km?
14.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tankovat se někdy nehodí a nebo to zrovna vůbec není možné. Je důvod k panice, když palubní počítač hlásí dojezd 0 km? U Audi SQ5 TDI ani ne.
Jakmile se rozsvítí kontrolka nízkého množství paliva a rafička ukazuje skoro prázdnou nádrž, auto obvykle samo přepne palubní počítač na ukazatel dojezdu. A pokud to neudělá, řidiči si jej nejčastěji přepnou sami. Dělají to proto, aby mohli získat lepší odhad, kolik kilometrů mohou pokračovat v jízdě k čerpací stanici. Jenže někdy buď není možné zastavit k natankování včas - třeba na německých dálnicích je to docela problém - , nebo se to prostě zrovna nehodí, z časových nebo jiných důvodů.
Pravdomluvnost „dojezdoměru” tak máme tendenci pokoušet a většina z nás z vlastní praxe ví, že nula obvykle není tak úplně nula. Však když se rozsvítí, auto nezastaví. Obvykle se tedy dá ještě pokračovat v jízdě a nikoli náhodou - automobilky jsou si vědomy toho, že někteří řidiči pojedou až na samou hranici možností, a tak nás nulou „děsí” trochu dříve, než je v palivové nádrži opravdu sucho. Jenže o kolik dříve to je? Jak daleko lze s „nulovým dojezdem” ještě jet?
Dva Australané se přesně to rozhodli otestovat - jakou vzdálenost dokáže ještě ujet „prázdné” Audi SQ5. Nejde tu tedy o dojezd ve chvíli, kdy se rozsvítí rezerva, ale kdy vůz skutečně zahlásí dojezd 0 km a teoreticky by v něm neměla být ani kapka paliva, v tomto případě nafty, neboť jde o verzi SQ5 TDI.
Pokus tedy zahájili s dojezdem 10 kilometrů a jakmile se hodnota změnila na 0 km, začali počítat ujetou vzdálenost a měřit čas. Kilometry přibývaly, čas utíkal a údiv obou pánů narůstal. Jak to všechno probíhalo, můžete vidět níže - 1 km nebyl nic, 10 též ne, auto i po ujetí dalších 80 km jelo dál. Na počítadle vidíme postupně až 100 km, až poté auto svou další jízdu vzdalo se skutečné prázdnou nádrží bylo nutné zastavit na kraji dálnice. V tu chvíli najel od vynulování denního počítadla neskutečných 111 kilometrů.
To je docela štreka, na „prázdnou nádrž”. Kde se tedy stala chyba? Nikde, dnešní auta určují dojezd nejen na základě zůstatku paliva v nádrži, ale také podle dosavadního způsobu jízdy a tedy i průměrné spotřeby. Pokud tedy například tahle SQ5 byla před začátkem testu týrána na okruhu se spotřebou přes 20 litrů nafty na 100 km, mohla snadno ukázat nulový dojezd i s několika litry nafty v nádrži. Oněch 111 km je tedy tak jako tak hodně, je ale třeba si uvědomit, že jde o dieselový vůz s osmistupňovou převodovkou, kterému na ujetí 100 km v rovinatém terénu a při ustálené rychlosti 90 km/h mohou stačit 4 litry paliva.
Pro nás to budiž poučením, že , že v nádrži při indikovaném nulovém dojezdu vždy ještě zbývá několik litrů paliva. Krátkým průzkumem mezi zkušenějšími kolegy v redakci, kteří si umí pohrát i se servisními menu různých aut, která skutečný zůstatek paliva zobrazí, se běžně jedná o něco mezi jedním až pěti litry paliva, podle situace, výrobce a nastavení elektroniky.
Pak se snadno může podařit ujet 100 km s „prázdnou nádrží”, přesto bychom tento pokus nebrali jako bernou minci a automaticky počítali s tím, že 0 znamená 100. Lepší bude brát dále nulu jako nulu, jen se zkrátka neděsit, když se zobrazí pár kilometrů před čerpací stanicí - obvykle se rozsvítí v momentě, kdy tuto vzdálenost klidnou jízdou bez potíží zdoláte.
Pokud máte sami zkušenosti s dojezdem „na prázdnou” u konkrétních aut, podělte se o ně v diskuzi - rádi si je přečteme my i ostatní...
Tato SQ5 TDI skutečně ujela přes 100 km na „prázdnou nádrž”. S ohledem na výše zmíněné to ale zase takový div být nemusí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 5 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva