Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak daleko lze ještě dojet bez tankování, když ukazatel dojezdu hlásí 0 km?
14.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tankovat se někdy nehodí a nebo to zrovna vůbec není možné. Je důvod k panice, když palubní počítač hlásí dojezd 0 km? U Audi SQ5 TDI ani ne.
Jakmile se rozsvítí kontrolka nízkého množství paliva a rafička ukazuje skoro prázdnou nádrž, auto obvykle samo přepne palubní počítač na ukazatel dojezdu. A pokud to neudělá, řidiči si jej nejčastěji přepnou sami. Dělají to proto, aby mohli získat lepší odhad, kolik kilometrů mohou pokračovat v jízdě k čerpací stanici. Jenže někdy buď není možné zastavit k natankování včas - třeba na německých dálnicích je to docela problém - , nebo se to prostě zrovna nehodí, z časových nebo jiných důvodů.
Pravdomluvnost „dojezdoměru” tak máme tendenci pokoušet a většina z nás z vlastní praxe ví, že nula obvykle není tak úplně nula. Však když se rozsvítí, auto nezastaví. Obvykle se tedy dá ještě pokračovat v jízdě a nikoli náhodou - automobilky jsou si vědomy toho, že někteří řidiči pojedou až na samou hranici možností, a tak nás nulou „děsí” trochu dříve, než je v palivové nádrži opravdu sucho. Jenže o kolik dříve to je? Jak daleko lze s „nulovým dojezdem” ještě jet?
Dva Australané se přesně to rozhodli otestovat - jakou vzdálenost dokáže ještě ujet „prázdné” Audi SQ5. Nejde tu tedy o dojezd ve chvíli, kdy se rozsvítí rezerva, ale kdy vůz skutečně zahlásí dojezd 0 km a teoreticky by v něm neměla být ani kapka paliva, v tomto případě nafty, neboť jde o verzi SQ5 TDI.
Pokus tedy zahájili s dojezdem 10 kilometrů a jakmile se hodnota změnila na 0 km, začali počítat ujetou vzdálenost a měřit čas. Kilometry přibývaly, čas utíkal a údiv obou pánů narůstal. Jak to všechno probíhalo, můžete vidět níže - 1 km nebyl nic, 10 též ne, auto i po ujetí dalších 80 km jelo dál. Na počítadle vidíme postupně až 100 km, až poté auto svou další jízdu vzdalo se skutečné prázdnou nádrží bylo nutné zastavit na kraji dálnice. V tu chvíli najel od vynulování denního počítadla neskutečných 111 kilometrů.
To je docela štreka, na „prázdnou nádrž”. Kde se tedy stala chyba? Nikde, dnešní auta určují dojezd nejen na základě zůstatku paliva v nádrži, ale také podle dosavadního způsobu jízdy a tedy i průměrné spotřeby. Pokud tedy například tahle SQ5 byla před začátkem testu týrána na okruhu se spotřebou přes 20 litrů nafty na 100 km, mohla snadno ukázat nulový dojezd i s několika litry nafty v nádrži. Oněch 111 km je tedy tak jako tak hodně, je ale třeba si uvědomit, že jde o dieselový vůz s osmistupňovou převodovkou, kterému na ujetí 100 km v rovinatém terénu a při ustálené rychlosti 90 km/h mohou stačit 4 litry paliva.
Pro nás to budiž poučením, že , že v nádrži při indikovaném nulovém dojezdu vždy ještě zbývá několik litrů paliva. Krátkým průzkumem mezi zkušenějšími kolegy v redakci, kteří si umí pohrát i se servisními menu různých aut, která skutečný zůstatek paliva zobrazí, se běžně jedná o něco mezi jedním až pěti litry paliva, podle situace, výrobce a nastavení elektroniky.
Pak se snadno může podařit ujet 100 km s „prázdnou nádrží”, přesto bychom tento pokus nebrali jako bernou minci a automaticky počítali s tím, že 0 znamená 100. Lepší bude brát dále nulu jako nulu, jen se zkrátka neděsit, když se zobrazí pár kilometrů před čerpací stanicí - obvykle se rozsvítí v momentě, kdy tuto vzdálenost klidnou jízdou bez potíží zdoláte.
Pokud máte sami zkušenosti s dojezdem „na prázdnou” u konkrétních aut, podělte se o ně v diskuzi - rádi si je přečteme my i ostatní...
Tato SQ5 TDI skutečně ujela přes 100 km na „prázdnou nádrž”. S ohledem na výše zmíněné to ale zase takový div být nemusí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch