Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak dlouho dnes vydrží pneumatiky? A kdy je opravdu nutné je vyměnit za nové?
16.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vývoj pneumatik ušel v posledních pár dekádách obrovský kus cesty vpřed. A znát to není jen na jejich fungování, ale současně i na jejich životnosti.
Výhled na nejbližší dny sice není zrovna nejpříznivější, nicméně i tak nelze zastřít, že jaro je tady. Počítat lze tedy s vyššími teplotami, což řadu z nás logicky přivede do pneuservisů kvůli přezutí zimního obutí na letní. A pokud vám nezůstaly ještě použitelné pneumatiky z loňska, budete muset sáhnout po nových. Vybírat lze z celé škály modelů rozličných značek za různé ceny, hned dva výrobci se ale nyní přihlásili s tím, že právě jejich novinky uspěly v testech a má smysl pořídit, i když nejsou nejlevnější. A to nejen proto, že mají fungovat lépe, prý i mimořádně dlouho vydrží, takže zdánlivá úspora koupí levnějšího obutí se rychle obrátí v opak.
Onou první pneumatikou je Continental PremiumContact 6, která je dostupná v 16palcovém až 22palcovém provedení. Continental tvrdí, že loni od dubna do října uspořádal test, do kterého kromě profesionálních jezdců nasadil i desítku běžných řidičů z Česka a Slovenska. Ti měli v průměru urazit 28 142 kilometrů, rekordmanem se pak stal taxikář Stanislav Mika z Púchova, který zvládl dokonce 78 854 km (za necelých osm měsíců).
Continental přitom během testu monitoroval opotřebení pneumatik a data z průběžného měření zbytkového dezénu, jenž probíhalo každých 500 kilometrů. Kontrolována byla také geometrie zavěšení, a v případě objevení problému došlo k okamžité opravě, aby byly zajištěny objektivní výsledky. Na základě všech získaných informací pak firma konstatuje, že u vozů s předním pohonem životnost gum obutých vpředu činí 42 359 km, zadních pak dokonce 97 803 km. Jde tak o 15procentní zlepšení vůči minulosti.
Continental přitom zjistil, že k daleko většímu opotřebení vpředu dochází u pravé pneumatiky. Samotný nájezd pak má mít na obutí menší vliv než třeba stav vozovek, po kterých se pohybujete. Důležitý je pochopitelně rovněž jízdní styl. Víceméně však amatérští testovací jezdci pěli chválu, a to především na nízkou hlučnost. Kromě toho mezi pozitiva patří také trakce, vyzdvižena byla rovněž jízda na mokru. Ceny této pneumatiky v 16palcovém rozměru přitom startují okolo 2 300 Kč.
Přesunout se můžeme k Michelinu, jehož model Primacy 4 lze pořídit na 16palcové až 18palcové disky. Tento model prošel nezávislým testem společnosti Dekra, která došla k závěru, že jde o pneumatiku s vůbec nejdelší životností ve svém segmentu - nejbližšího konkurenta má překonávat o 18 tisíc kilometrů. Test byl přitom proveden v červnu a červenci loňského roku s šestnáctkami o rozměru 205/55, jenž v tu chvíli obouval VW Golf. Michelin přitom porazil kousky od firem Bridgestone, Dunlop, Goodyear nebo Pirelli.
Co je přitom zajímavé, mezi poražené patřila také pneumatika Continental PremiumContact5, která je předchůdkyní výše zmiňované šestky. Pokud si přitom uvědomíme, že ta má umožnit nájezd až 100 tisíc kilometrů, který je o 15 procent lepší vůči pětce, pak obutí Michelin Primacy 4 překonávající konkurenci o oněch 18 tisíc km by mělo být ještě o fous lepší. Vděčit by za to měla nové generaci pryže na bázi elastomerů a optimalizovaným běhounem.
Díky tomu má pneumatika výrazně zlepšovat i odolnost vůči aquaplaningu, neboť prostor pro odvod vody se zvětšil o 22 procent. Michelin tak připomíná svou dřívější radu, že pneumatiky je možné dojet až ke kontrolním ukazatelům maximálního opotřebení bez podstatné ztráty funkčních vlastností. I při zbývající 2milimetrové hloubce běhounu lze na mokru očekávat maximální očekávat trakci, v testu byla i při tomto opotřebení brzdná dráha ze stovky oproti konkurenci kratší o 2,8 metru. Aby toho pak nebylo málo, Michelin gumy osadil ukazatelem usnadňujícím kontrolu opotřebení. Ceny v tomto případě startují okolo 2 000 Kč, opět za šestnáctky.
Jak vidno, vývoj pneumatik ušel opravdu obrovský kus cesty vpřed. Lepší obutí než kdy dříve dnes činí auta rychlejšími i bezpečnějšími, přitom při omezeném využívání maxima jejich možností umí některé pneumatiky vydržet přes 100 tisíc kilometrů a fungovat i s nepříliš hlubokým dezénem. Při pravidelných výměnách za zimní se tak snadno může stát, že nové auto do jeho prodeje „odjezdíte” na jediných letních pneu...
Pneumatiky Continental PremiumContact6 mohou zvládnout najet až 100 tisíc kilometrů...
...obutí Michelin Primacy 4 pak má být z hlediska životnost ještě lepší
Michelin navíc trvá na tom, že měnit pneumatiky sjeté na 3milimetrový vzorek je zbytečné
Prý je možné dojet pneu až na ukazatele maximálního opotřebení bez podstatné ztráty funkčních vlastností za jakýchkoli podmínek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva