Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak fungují auta, když je plně naložíte? VW selhaly brzdy, Hyundai převodovka. A Škodě?
22.4.2018 | Petr Miler
Když v autě sedí jen řidič, chovají se nějak. Když je ale naložíte rodinou a vším, co si přibalí, jejich chování se změní. A ne u každého stejně.
Blíží se doba, kdy řada z nás vyrazí na dovolenou autem - tím autem, které po zbytek roku dobře funguke a na jehož jízdní projev jsme zvyklí. Jenže pokud tímhle autem nejezdíte každý víkend na chalupu s dětmi vzadu a plným kufrem harampádí, snadno budete překvapeni, když bude potřeba s plným autem rychle provést nějaký úhybný manévr nebo zastavit z vyšší rychlosti.
Auta se zatížená pochopitelně chovají jinak, ne všechna se ale s dodatečnou zátěží vyrovnávají stejně. Ač by měla. Kolegové z Auto Bildu si vzal na paškál právě tohle - vyzkoušeli, jak funguje osm různých aspoň trochu rodinných aut, když je naloží na hranici maximální povolené hmotnosti. Testovány byly vozy snad pro všechny - od Dacie Dokker se základní cenou lehce nad 200 tisíci korun přes Škodu Kodiaq za skoro 700 tisíc až po Mercedes třídy E All-Terrain, za který dáte 1,5 milionu.
U některých aut v tomto srovnání znamená plné naložení bezmála sedm metráků navíc k pohotovostní hmotnosti a dostanou se tak k 2,4 tunám - a ne každé takovou masu zvládá. Němci zkoušeli, mimo jiné, jaký je rozdíl v brzdné dráze prázdného a plně naloženého auta - s tím, že nejmenší rozdíl vyhrává. Při jednorázovém zabrzdění byly rozdíly, snad díky větší přilnavosti více zatížených pneumatik, pozoruhodně nízké, někde i méně než 1 metr.
Jenže když pojedete dolů z Grossglockneru, bude to znamenat pro brzdy mnohem větší zátěž. Ten pravý test tak spočíval v maximálním brzdění ze 130 km/h na nulu - desetkrát po sobě. Brzdění byla proložena co nejsvižnějším zrychlením, aby brzdy neměly čas moc vychladnout. Auta byla zkoušena i v úhybném manévru dle standardů ISO a byla měřena jejich spotřeba na známém testovacím okruhu.
Dvě auta v testu brzdění naprosto propadla. Volkswagenu Tiguan se brzdná dráha v desátém pokusu prodloužila téměř o třetinu, u Hyundai i40 kombi se po devátém pokusu přehřála převodovka. Přemýšlíte-li nad některým z těchto dvou vozů, doporučujeme volbu zvážit, pakliže je plánujete plně zatěžovat. A nebo to nepřehánět se zátěží, pokud je máte. Kompletní výsledky všech testů následují. Jednotlivé disciplíny jsou bodované na rozličných bodových škálách (Němci...), přičemž vyšší číslo znamená vždy lepší hodnocení v tom či onom ohledu.
8. Dacia Dokker Stepway
Dokker Stepway je jediné auto v tomhle testu, které má vzadu bubnové brzdy. Bez ohledu na zatížení potřebuje k brzdění ze 130 km/h asi 70 metrů, což je poměrně dlouhá vzdálenost, samotné brzdění ale zvládá ještě slušně, zvlášť na . Horší je to s dynamikou a jízdními vlastnostmi - vůz má měkký podvozek a ESP zasahuje brzy, takže při úhybném manévru končí poslední, stejně jako celkově. Plné zatížení ale zvedne spotřebu jen o 0,2 litru.
Užitečná hmotnost: 4/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 5/5
Úhybný manévr: 4/10
Brzdění: 4/10
Sprint mezi brzděním: 2/5
Slalom: 3/10
Celkem: 22/50
7. Hyundai i40 kombi DCT
Korejec boduje v úhybném manévru, ale jeho převodovka nezvládá opakované prudké brzdění a zrychlování. Po devátém brzdění ze 130 km/h vůz ohlásil, že je převodovka přehřátá a že je třeba na čtyři minuty zastavit, než půjde pokračovat v jízdě. Žádnému jinému autu se to nestalo. Proto má také v disciplíně „Brzdění” jen jeden bod z deseti.
Užitečná hmotnost: 4/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 4/5
Úhybný manévr: 8/10
Brzdění: 1/10
Sprint mezi brzděním: 4/5
Slalom: 6/10
Celkem: 27/50
6. Volkswagen Tiguan
Tiguanu se po desátém brzdění přehřály brzdy - na předních kotoučích bylo 650 °C, zatímco všechna ostatní auta se držela do 600 °C. To u něj znamenalo obrovské vadnutí brzd - napoprvé byla 62,2 metru, napodesáté 80,2 m, tedy o 18 metrů více. Nejsme si tedy jisti, proč Tiguan nedostal ještě méně bodů z této disciplíny, ale 4 z 10 není ani tak moc. Podle vyjádření Volkswagenu byl test extrémní a nereálný, jenže všechna ostatní auta ho reálně zvládla lépe než Tiguan...
Užitečná hmotnost: 5/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 3/5
Úhybný manévr: 8/10
Brzdění: 4/10
Sprint mezi brzděním: 3/5
Slalom: 8/10
Celkem: 31/50
5. Renault Grand Scénic
S 667 kg užitečné hmotnosti toho do sedmimístného Grand Scénicu můžete naložit nejvíce, což se u auta pro velkou rodinu opravdu hodí. Plně naložený váží 2 378 kg a brzdná dráha prázdného oproti plně naloženému je delší jen o 1,2 metru. Ve slalomu je ale pomalý a v úhybném manévru nepřesvědčivý. Je stavěný na pohodlnou, nikoliv sportovní jízdu.
Užitečná hmotnost: 9/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 4/5
Úhybný manévr: 5/10
Brzdění: 6/10
Sprint mezi brzděním: 3/5
Slalom: 5/10
Celkem: 32/50
4. Volkswagen Golf Variant
Golf boduje přesným řízením a dobrou ovladatelností, má rychlé a citlivé ESP. A zejména - brzdový systém je dostatečně dimenzovaný. Až při devátém brzdění ze 130 km/h byl prý brzdový pedál „trochu měkčí”. Nejvyšší naměřená teplota předních brzdových kotoučů byla 570 °C. Golf nicméně nabízí užitečné zatížení jen 482 kg.
Užitečná hmotnost: 3/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 2/5
Úhybný manévr: 9/10
Brzdění: 8/10
Sprint mezi brzděním: 3/5
Slalom: 8/10
Celkem: 33/50
3. Seat Ibiza
Ibiza je ve slalomu zábavná díky krátkému rozvoru, přímému a přesnému řízení, dobře vyváženému podvozku a nízké hmotnosti. Právě ta pomáhá i při brzdění - brzdy nevadnou a brzdná dráha je ze všech testovaných aut nejkratší. Užitečná hmotnost je 461 kg, což na auto této velikosti není špatné, byť je to v rámci testu logicky nejméně, jde o nejmenší vůz. Spotřeba plně naloženého auta ovšem vzrostla nejvíce, o litr.
Užitečná hmotnost: 2/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 1/5
Úhybný manévr: 9/10
Brzdění: 9/10
Sprint mezi brzděním: 4/5
Slalom: 9/10
Celkem: 34/50
2. Škoda Kodiaq 4x4
Deset z deseti bodů při úhybném manévru získalo jediné auto, a to pro leckoho docela překvapivě - Kodiaq s pohonem všech kol. Přes vysoké těžiště a hmotnost plně naloženého vozu 2 361 kg neměl Kodiaq v úhybném manévru problém, prý díky špičkově naladěnému a bleskově reagujícímu ESP. Vadnutí brzd se nedostavilo a plusové body také přináší rozdíl jen 0,9 metru mezi brzdnou dráhou prázdného a naloženého vozu. Jen škoda pouze 527 kg užitečné hmotnosti.
Užitečná hmotnost: 4/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 2/5
Úhybný manévr: 10/10
Brzdění: 9/10
Sprint mezi brzděním: 4/5
Slalom: 8/10
Celkem: 37/50
1. Mercedes-Benz E 220d T All-Terrain
Přesto byl Kodiaq překonán Němcem, konkrétně Mercedesem třídy E, kopírujícím Subaru a Audi se zvýšeným podvozkem u kombíku vyšší střední třídy. Třída E All-Terrain jako jediná obstála v „bonusovém” testu brzdění - pětkrát ze 160 km/h. Jinak v úhybném manévru není tak rychlá a sebejistá jako Škoda a ESP zasahuje docela pozdě, ale zase můžete naložit 619 kg a spotřeba při plném naložení vzroste jen o čtyři deci.
Užitečná hmotnost: 7/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 4/5
Úhybný manévr: 7/10
Brzdění: 9/10
Sprint mezi brzděním: 4/5
Slalom: 7/10
Celkem: 38/50
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva