Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil

Luxusní limuzíny tratí hodnotu jak nic jiného. VW Phaeton není výjimkou a i jeho špičkové verze jsou teď dostupné. Příběh tohoto auta připomíná, proč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil

26.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Luxusní limuzíny tratí hodnotu jak nic jiného. VW Phaeton není výjimkou a i jeho špičkové verze jsou teď dostupné. Příběh tohoto auta připomíná, proč.

Budeme-li hledat auta s největší ztrátou hodnoty, musí na přetřes přijít luxusní limuzíny s osmi-, či ještě lépe dvanáctiválcovými motory. Těmto autům klesá cena skoro stejně rychle, jak rychle jsou schopna vás převézt z jednoho konce Evropy na druhý. A není to spojeno ani s jejich extrémním věkem, ani kilometrovým proběhem, ani s jejich spotřebou paliva. Příkladem budiž tohle relativně zánovní BMW 760Li.

Příčina obrovské ztráty hodnoty těchto aut je v jejich enormních provozních nákladech, které jsou bez problémů snesitelné pro prvního majitele, méně však pro jakéhokoli dalšího. Dnes si tak můžete koupit dvanáctiválcový Volkswagen Phaeton od nějakých 4 tisíc Eur, tedy asi 104 tisíc korun a nedávno jsme vám ukazovali kousek, který ve zjevně dobrém stavu a se zdokumentovanou historií stál asi 175 tisíc Kč. To jsou lákavé ceny a dost možná jste si položili otázku, jak rozumné by bylo takové auto koupit.

Můžete prozkoumat sami a nebo si vyslechnout příběh Erica Friedmana, který vlastnil jeden ze tří stovek Phaetonů W12 „Launch Edition”, tedy prvních vyrobených kusů. Sumíruje ho slovy, že s ním zažil dva šťastné dny - když ho koupil a když ho prodal. Samozřejmě asi přehání, ale servisní zážitky, které popisuje, jsou opravdu děsivé.

V létě roku 2008 potkal Friedman jeden Phaeton W12 na prodej. Zastavil, že se jen podívá. Vůz měl za sebou asi 32 tisíc km a stál u dealerství Hyundai. Hned vedle bylo dealerství Bentley a někdo tu nechal tento Phaeton výměnou za nové Bentley. Z nějakého důvodu se prodejci dohodli, že špičkový Volkswagen, v podstatě Bentley Continental Flying Spur v o chloupek levnějším obleku, postaví před showroom levnější korejské značky.

Vůz byl ve vizuálně nádherném stavu a jeho cenovka byla tehdy v přepočtu asi 524 tisíc korun. To je dnešní optikou dost, ale jsme v roce 2008 a bavíme se o vozu z roku 2002. Friedman za něj navíc nabídl jen 375 tisíc korun a v ceně požadoval kompletní tovární záruku na celé auto. A protože všechno dostal (auto asi stálo v bazaru už dlouho...), vůz si odvezl domů.

Cestu domů auto vydrželo - pro leckoho kupodivu. Bez potřeby většího servisu zvládlo Friedmana vozit asi rok a 16 tisíc kilometrů a jen bylo potřeba hlídat hladiny potřebných kapalin. Vůz je to ocelový, váží asi jako lokomotiva a taky podobně jede - točivý moment velkého motoru je podmanivý. Celý ten rok auto působilo velmi solidně.

Po tomhle roce provozu si Friedman začal všímat věcí, které by stálo za to opravit - když už má tu záruku. Počkal, až se jich nashromáždí více - vyhřívání volantu nefungovalo stejnoměrně po celém obvodu, masážní funkce sedačky řidiče byla zoufale slabá a jednomu z krytů výdechů ventilace na palubní desce přestal fungovat elektromotorek zrovna v půlce zavírání, takže auto vypadalo, jako že se mu klíží oči.

Dále, okénko řidiče začínalo jezdit velmi pomalu. A hlavně, volič automatu šel těžko posunout z Drive a Reverse do jiných poloh. Vzal tedy auto do místního servisu Volkswagen; každé dealerství mělo mít nejméně jednoho servisního technika s potřebným vzděláním na Phaeton.

Dealerství objednalo díly z Německa; doprava trvala tři týdny. A místo tmavě hnědého volantu ve Friedmanově autě přišel limetkově zelený. Dodnes není známo, jestli tuhle barvu získal záměrně nebo nějakou chemickou reakcí, ale v každém případě bylo nutno objednat druhý volant a čekat dále.

Za dva měsíce bylo opraveno všechno - kromě onoho problému s řadicí pákou. Problém byl lokalizován do křížového zámku pohonného ústrojí, o který se staralo dohromady pět řídících jednotek, každá pro určitou část auta a s „oddělením” pro zámek. Všechny spolu musely „souhlasit”, aby auto normálně nastartovalo a běželo.

Jenže na konci třetího měsíce v servisu - čtete správně, 90 dnů - a po výměně všech pěti řídících jednotek auto nestartovalo. „Zkusili jsme všechno a vůz nestartuje. Nevíme, co máme dělat,” dozvěděl se Friedman po telefonu. Přesně to jsou ta poslední slova, která chcete od autorizovaného servisu slyšet.

Friedman o několik let před touto epizodou pracoval s Volkswagenem na marketingové strategii pro Phaeton, takže měl ještě nějaké kontakty na ředitelství americké divize Volkswagenu. Zavolal tedy na jeden z nich, vysvětlil situaci - a VW poslal technika, aby přeprogramoval řídící jednotky jeho vozu. O dva dny později všechno fungovalo a Friedman mohl dále jezdit.

Záruční oprava byla v hodnotě 7 500 dolarů, tedy kurzem z léta 2009 asi 134 tisíc korun. To je dost peněz na to, že na autě nic až tak podstatného nezlobilo. Friedman mohl auto v dokonalém stavu používat dál, vyděšen touto epizodou jej ale nafotil a nabídl k prodeji za cenu vyšší, než za kterou Phaeton původně zaplatil. S tím, že byl nedávno provedený servis. Další den se objevil člověk s penězi a šťastný, že našel auto s nízkým proběhem, zárukou a pečlivým servisem. Vysázel peníze na stůl a odjel. A šťastný byl i Friedman.

Phaeton tedy může být velmi zajímavé auto, ale jeho servis opravdu není jednoduchá věc. Vůz používá řadu specifických součástí, které zejména u starších exemplářů nefungují dokonale, jeho malé rozšíření znamená problémy s opravami i v autorizovaných servisech a i když náhodou všechno jde jako po drátkách, je to drahé. Představy o levném ježdění ve špičkové limuzíně tak snadno mohou vzít za své stejně rychle jako plány Volkswagenu, že tohle auto budou servisy vyzvedávat u vás doma a pak vám ho po údržbě zase přivezou, nebo že vás jím odvezou na letiště, opraví, zatím co budete pryč, a zase na letiště přistaví.

Přesto to je opravdu krásný kus techniky. A velmi zajímavé svezení. Dokud se něco neporouchá...


Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 1 - vw phaeton w12 164k prodej 01Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 2 - vw phaeton w12 164k prodej 02Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 3 - vw phaeton w12 164k prodej 03Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 4 - vw phaeton w12 164k prodej 04Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 5 - vw phaeton w12 164k prodej 05Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 6 - vw phaeton w12 164k prodej 06Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 7 - vw phaeton w12 164k prodej 07Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 8 - vw phaeton w12 164k prodej 08Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 9 - vw phaeton w12 164k prodej 09Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 10 - vw phaeton w12 164k prodej 10Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 11 - vw phaeton w12 164k prodej 11Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 12 - vw phaeton w12 164k prodej 12Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 13 - vw phaeton w12 164k prodej 13Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 14 - vw phaeton w12 164k prodej 14Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 15 - vw phaeton w12 164k prodej 15
Tento Phaeton W12 byl k mání letos v dubnu za 175 tisíc Kč. Se 163 500 km na tachometru a perfektním servisní historií vypadal jako velmi zajímavá koupě. Mohl jí být, nemusel...

Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 16 - vw phaeton us prospekt 01Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 17 - vw phaeton us prospekt 02Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 18 - vw phaeton us prospekt 03Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 19 - vw phaeton us prospekt 04Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 20 - vw phaeton us prospekt 05Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 21 - vw phaeton us prospekt 06Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 22 - vw phaeton us prospekt 07Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 23 - vw phaeton us prospekt 08Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 24 - vw phaeton us prospekt 09Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 25 - vw phaeton us prospekt 10Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil - 26 - vw phaeton us prospekt 11
Dobový prospekt Phaetonu připomíná, jak vážně to VW s tímto modelem myslel

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.