Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc ve skutečnosti ničí převodovku „počítání zubů” při špatném přeřazení?
18.8.2018 | Petr Miler
Občas se to stane každému. Ve špatný moment vyšlápnete spojku nebo se pustíte do přesunu řadicí páky do jiné pozice a ozve se ten ošklivý zvuk. Jak moc to škodí převodovce?
I když je manuální řazení na ústupu a existuje stále více aut, ve kterých jej vůbec nemůžete mít, v Evropě je to stále dominantní způsob změny převodových stupňů auta. Třeba u škodovek v současné době obstarávají ručně řazené převodovky asi dvě třetiny prodaných vozů a i když je nepochybné, že tohle číslo se bude stále zmenšovat, manuální řazení ze světa hned tak nezmizí. Je tedy dobré vědět, co s ním můžete a nemůžete dělat a jak s ním zacházet, aby vám vydrželo co nejdéle. Je to stále jeden z nejdražších dílů na celém autě a ani jeho opravy nejsou vůbec jednoduché.
Kdysi jsme se zabývali věcmi, které byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou. Jsou stále platné a tento článek i dnes dobře poslouží jako obecné vodítko, jak se k ručnímu řazení chovat nejlépe, z podstaty věci ale nemůže postihovat vše. Nyní jsme ale narazili na podobné pojednání snažící se americkým řidičům přiblížit, jak manuál nezničit; několik bodů je v něm podobných jako v našem někdejším článku a nebudeme se opakovat, specificky se ale věnuje jedné věci, která nás zaujala a mohla by zajímat i vás - jak moc je pro převodovku škodlivé „počítání zubů”.
Něco takového se stane, laicky řečeno, když se v převodovce potkají dvě ozubená kolečka točící se nestejnou rychlostí, která by se v danou chvíli potkat neměla. Obvykle je to výsledkem pokusu zařadit jinou rychlost bez sešlápnuté spojky, což se občas stane každému - pustíte spojku moc brzy, když se domníváte, že už máte zařazeno, nebo správně nezkoordinujete práci ruky a nohou. Stát se to ale může i v případě, kdy skoro všechno děláte správně, ale třeba bez použití meziplynu chcete po synchronech, aby zpracovaly příliš velkou změnu otáček například při rychlém podřazení.
V těchto případech se z převodovky ozve dost nepříjemný zvuk, něco mezi jekotem a drnčením, každá převodová skříň se projevuje trochu jinak. Citlivého řidiče v tu chvíli jímá hrůza a rychle si párkrát zkusí zařadit a vyřadit rychlost, které před chvíli ubližoval, aby se přesvědčil, že je vše v pořádku. Kde kdo pak má pocit, že převodovka je tím poškozená a pár podobných omylů ji zcela zničí, ale je to vážně tak?
Obecně řečeno není pochyb o tom, že to převodovce nedělá dobře, občasné „počítání zubů” ale není zase tak zničující omyl. Promluvil o tom Wyatt Knox, rallyový šampion a také schopný technik, který nám kdysi přiblížil rozdíly ve fungování převodovek za 4 tisíce a za 400 tisíc Kč.
Právě ten říká, že při jeho pokusech vyžadovalo jednu až dvě hodiny záměrného „počítání zubů” v kuse, aby dotčená kolečka byla natolik poškozená, aby převodovka přestala plnit svou funkci. To je opravdu hodně dlouhá doba a Wyatt konstatuje, že pro výše popsaná pochybení tak máte „v záloze dost materiálu”. Navíc je třeba dodat, že „soustružení” koleček desítky minut v kuse má kvůli zvyšující se teplotě na jejich stav mnohem horší následky, než kdyby se vám to podařilo tisíckrát odděleně po sekundě.
Jinými slovy, občasný omyl v tomto duchu neudělá převodovce prakticky nic a nemusíte panikařit, když rychlost čas od času správně netrefíte. Nebo ještě spíše neplísnit své manželky, když se to náhodou „povede” jim. Manuální převodovky jsou zkrátka odolnější, než si myslíte...
Schema fungování manuální převodovky přiblíží, proč se kolečka mohou při špatném přeřazení potkat nevhodným způsobem vydávat ten ošklivý zvuk. Je to něco, čemu je radno se vyhnout, převodovku to ale ničí méně, než si většina lidí myslí
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch