Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak se mění výkon pneumatik s ubývajícím vzorkem? Možná je vyhazujete příliš brzy
4.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Spousta lidí žije v přesvědčení, že jen úplně nové pneumatiky fungují tak, jak mají a ubývajícím vzorkem jejich schopnosti akorát slábnou. Jenže není to tak úplně pravda.
Traduje se, že pneumatiky postupem času své původní vlastnosti jen ztrácejí. Zní to logicky, stárnutí a vyšší počet ujetých kilometrů se nepochybně otiskne do jejich chování. A protože nové věci obvykle fungují nejlépe, máme tendenci stejným způsobem vnímat i vliv opotřebení na chování pneumatik. Je ale reálný vliv opotřebení na fungování gum skutečně takový? Právě to prověřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained ve spolupráci s Michelinem a poukázal zejména na krátkozrakost sledování výšky dezénu coby určujícího faktoru.
O schopnostech pneumatiky totiž rozhoduje podstatně více aspektů, zejména pak konstrukce, směs a vzorek běhounu. Základem pneu je její konstrukce, která se stará o primární tvar a výdrž. Nejdůležitější roli však hraje volba materiálů ve směsi pro výrobu každé gumy. Výběr vhodné kombinace prvků určuje, jak dobře guma funguje po dobu její životnosti. A konečně vzorek - ten se stará o v podstatě jen o trakci na velmi mokrém povrchu, kdy drážky odvádí vodu a zabraňují vzniku aquaplaningu.
Vysoký vzorek zlepšuje přilnavost na vodě, ale na suché vozovce má přesně opačný efekt - zhoršuje kontakt vozidla se silnicí. Jak se pneumatika začíná opotřebovávat, ojíždí se drážky běhounu a chování pneumatiky na suchém povrchu se zlepšuje. Proto sportovní vozy za sucha na okruhu používají pneu bez vzorku a gumy určené pro nejvyšší výkony mají nízký vzorek, cca 4-5 mm oproti 9 mm u standardní pneumatiky.
Jason vedle sebe postavil dva typy pneumatik. Na příkladu od Michelinu ukazuje tvarování dezénových drážek, které zajišťují odtékání vody bokem a zároveň dostatečnou přilnavost gumy během zátěže na vlhké komunikaci. Stárnutím dochází k opotřebení vyražených žlábků a tím se zvětšuje styčná plocha gumy s vozovkou, ale zároveň se zhoršuje chování na vodě.
Není tedy pravdou, že by jakkoli opotřebená pneumatika byla vždy horší než ta nová, v některých případech tomu může být i právě naopak. Více než posedlost sledováním hloubky vzorku udělá pro bezpečnost vaši jízdy styl odpovídající aktuální kondici vašich pneumatik - s hlubokým vzorkem si můžete dovolit více na vodě, ale méně na suchu. S mělkým to bude právě naopak. Není to tedy tak, že by jeden stav byl absolutně lepší než ten druhý.
Pochopitelně, i směs postupně ztrácí svoje původní vlastnosti, ale neděje se tak rychle, jak se nám někteří výrobci občas snaží namluvit. Francouzi se podle svých slov neustále snaží implementovat nové postupy, aby vlastnosti zůstaly stejné po celou dobu životnosti gum. Stabilita chování pneumatik bez ohledu na stáří má být zajištěna pomocí tenčích lamel, které zároveň lépe zvládají mokro. Upravený podíl oxidu křemičitého ve směsi gumy má pomoci vyvážené stabilitě vozidla za každého počasí.
Až tedy příště budete vyhazovat své pneumatiky s tím, že jen s pár milimetry vzorku už nejsou dost dobré, zkuste se nad tím zamyslet. Nežijeme v podmínkách, kde by silnice „plné vody” byly bůhvíjak častým jevem a předčasnou výměnou tak můžete snadno více ztratit - vyšší vzorek nových pneu bude po většinu času znamenat horší jízdní vlastnosti na suchu...
Jason Fenske z Engineering Explained za pomocí Michelinu ukazuje vliv ojetí pneumatik na jejich výkon. Nové pneu a vysoký vzorek je dobrý hlavně za deště, jindy oproti už opotřebeným gumám ztrácí
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 54 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 10:45 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda