Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se
19.6.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Při pohledu na složitost postupného řazení 18 převodových stupňů si možná místo řidičáku na kamion půjdete udělat letecký průkaz na kosmickou loď.
Americký řidič kamionu provádí diváky životem za volantem těžkého tahače Peterbilt 379, který byl v době uvedení na trh největším produktem zámořské společnosti vyrábějící nákladní vozidla. Muž se zarostlým obličejem pod přezdívkou Sasnak nechá každého nahlédnout pod pokličku denní rutiny šoféra tunového kolosu.
V jednom z videí se pokouší vysvětlit postup správného řazení osmnáctistupňové manuální převodovky. Už při pohledu na počet rychlostí se člověku orosí čelo. Sám autor říká, že lidé nemohou uvěřit celému mechanismu propojeným s osmnácti stupni. Prý to ve skutečnosti není tak těžké, stačí pochopit princip, ani praktická ukázka ale úplně jednoduše nevypadá.
Osmnáctikvalt je podle Sasnaka je „největší” manuální převodovka, kterou si lze do tahače koupit, říká Sasnak. Chytne se dřevěného volantu s chromovou výplní a začne vysvětlovat. Základ je stejný jako u osobního vozu, jinak řečeno kulisa řadicí páka gigantického Peterbiltu kopíruje klasické dráhy dle písmene H. Pod hlavicí páky se nachází přepínač malé a velké řady, která umí přepnout řazení z pěti rychlostí na další čtyři. Dalším důležitým ovladačem je boční tlačítko na řadící páce, které rychlosti dokáže rozpůlit. Tím pádem se devět stupňů vpřed rozpůlí a vznikne oněch osmnáct různých převodů.
Pro zkušené šoféry lákavé sousto, ale pro vystrašené jedince nepolíbené kouzlem manuálního řazení je představa hledání správné rychlosti noční můra. Sasnak předvádí koncert pro jednu páku a dvě tlačítka, při němž postupně projde celé H dvakrát a ještě u toho operuje s půlením kvaltů. Pochopitelně, úplně všechny stupně se nepoužívají při každé jízdě, 18 kraťoučkých rychlostí se hodí jen při plném zatížení vozu - jinak se rychlosti dají přeskakovat a používat jich... třeba jen devět. Takový rozjezd probíhá na jedničku opravdu výjimečně jen s těžkým nákladem do kopce.
Na kameře je to radost sledovat, vlastní praxe by mohla být horší. Chce to um a cvik a možná se tím vysvětluje, proč se i v kamionech rozmohly automatické převodovky...
Řazení osmnácti stupňů manuální převodovky je pastva pro oči. Princip teoreticky není složitý, ale prakticky je to náročná výzva
Zdroj: Sasnak@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 3 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 4 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda