Reklama

Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se

Při pohledu na složitost postupného řazení 18 převodových stupňů si možná místo řidičáku na kamion půjdete udělat letecký průkaz na kosmickou loď.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se

19.6.2018 | Mirek Mazal | 18 příspěvků

Při pohledu na složitost postupného řazení 18 převodových stupňů si možná místo řidičáku na kamion půjdete udělat letecký průkaz na kosmickou loď.

Americký řidič kamionu provádí diváky životem za volantem těžkého tahače Peterbilt 379, který byl v době uvedení na trh největším produktem zámořské společnosti vyrábějící nákladní vozidla. Muž se zarostlým obličejem pod přezdívkou Sasnak nechá každého nahlédnout pod pokličku denní rutiny šoféra tunového kolosu.

V jednom z videí se pokouší vysvětlit postup správného řazení osmnáctistupňové manuální převodovky. Už při pohledu na počet rychlostí se člověku orosí čelo. Sám autor říká, že lidé nemohou uvěřit celému mechanismu propojeným s osmnácti stupni. Prý to ve skutečnosti není tak těžké, stačí pochopit princip, ani praktická ukázka ale úplně jednoduše nevypadá.

Osmnáctikvalt je podle Sasnaka je „největší” manuální převodovka, kterou si lze do tahače koupit, říká Sasnak. Chytne se dřevěného volantu s chromovou výplní a začne vysvětlovat. Základ je stejný jako u osobního vozu, jinak řečeno kulisa řadicí páka gigantického Peterbiltu kopíruje klasické dráhy dle písmene H. Pod hlavicí páky se nachází přepínač malé a velké řady, která umí přepnout řazení z pěti rychlostí na další čtyři. Dalším důležitým ovladačem je boční tlačítko na řadící páce, které rychlosti dokáže rozpůlit. Tím pádem se devět stupňů vpřed rozpůlí a vznikne oněch osmnáct různých převodů.

Pro zkušené šoféry lákavé sousto, ale pro vystrašené jedince nepolíbené kouzlem manuálního řazení je představa hledání správné rychlosti noční můra. Sasnak předvádí koncert pro jednu páku a dvě tlačítka, při němž postupně projde celé H dvakrát a ještě u toho operuje s půlením kvaltů. Pochopitelně, úplně všechny stupně se nepoužívají při každé jízdě, 18 kraťoučkých rychlostí se hodí jen při plném zatížení vozu - jinak se rychlosti dají přeskakovat a používat jich... třeba jen devět. Takový rozjezd probíhá na jedničku opravdu výjimečně jen s těžkým nákladem do kopce.

Na kameře je to radost sledovat, vlastní praxe by mohla být horší. Chce to um a cvik a možná se tím vysvětluje, proč se i v kamionech rozmohly automatické převodovky...

Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se - 1 - Razeni osmnacti rychlostnich stupnu kamionu 01Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se - 2 - Razeni osmnacti rychlostnich stupnu kamionu 02Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se - 3 - Razeni osmnacti rychlostnich stupnu kamionu 03Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se - 4 - Razeni osmnacti rychlostnich stupnu kamionu 04Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se - 5 - Razeni osmnacti rychlostnich stupnu kamionu 05Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se - 6 - Razeni osmnacti rychlostnich stupnu kamionu 06
Řazení osmnácti stupňů manuální převodovky je pastva pro oči. Princip teoreticky není složitý, ale prakticky je to náročná výzva

Zdroj: Sasnak@Youtube

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 18 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše